Eenmalige energietoeslag
De energietoeslag is een eenmalige toeslag van € 800 netto per huishouden voor inwoners met een laag inkomen. Met een laag inkomen kan het namelijk moeilijk zijn om de sterk gestegen energierekening te betalen. De overheid heeft daarom ook de belasting op energie verlaagd.
Waarvoor is de energietoeslag bedoeld?
De energietoeslag is bedoeld om de energierekening mee te betalen. Het is niet verplicht om de toeslag hieraan te besteden. Het is natuurlijk wel verstandig als u dit geld reserveert voor bijvoorbeeld de hogere jaarafrekening van uw energieleverancier. Als uw energiekosten niet zijn gestegen, mag u ook energietoeslag aanvragen.
U ontvangt een uitkering van de gemeente
De energietoeslag wordt automatisch op uw rekening gestort als u:
- 21 jaar of ouder bent; en
- in de gemeente woont; en
- een geldig Nederlands identiteitsbewijs of een geldige verblijfsvergunning heeft.
En:
- een bijstandsuitkering ontvangt; of
- een Ioaw, Ioaz of Bbz-uitkering ontvangt; of
- periodieke bijzondere bijstand ontvangt; of
- van 1 januari tot 31 maart 2022 een vorm van incidentele bijzondere bijstand heeft ontvangen of een tegemoetkoming uit het activiteitenfonds; of
- Aanvullende Inkomensvoorziening Ouderen (AIO) ontvangt van de Sociale Verzekeringsbank.
U krijgt geen energietoeslag als u op de aanvraagdatum:
- 18, 19 of 20 jaar oud of jonger bent; of
- student bent en studiefinanciering (Wet studiefinanciering 2000) ontvangt; of
- in een instelling woont (zorg- of verpleeginstelling of instelling voor beschermd of begeleid wonen); of
- alleen op een briefadres staat ingeschreven in de gemeente en geen eigen woonadres heeft; of
- inwoont bij uw ouder(s) of u kind(eren).
De energietoeslag wordt in twee delen van € 400,- automatisch op uw rekening gestort. De eerste helft wordt half april uitbetaald, de tweede helft wordt half mei uitbetaald. U krijgt nog een brief over deze uitbetalingen.
U ontvangt geen uitkering van de gemeente
U kunt de energietoeslag vanaf 2 mei aanvragen als uw inkomen in de maand voorafgaand aan de maand waarin u de toeslag aanvraagt niet meer is dan 120 procent van de bijstandsnorm. Dit kan als u:
- 21 jaar of ouder bent; en
- in de gemeente woont; en
- een geldig Nederlands identiteitsbewijs of een geldige verblijfsvergunning heeft; en
- een inkomen heeft dat niet hoger is dan 120% van de voor uw situatie geldende bijstandsnorm per maand (zie de tabel hieronder). Uw vermogen tellen we niet mee.
21 jaar tot AOW leeftijd | 120% bijstandsnorm inclusief vakantietoeslag (netto) |
a. alleenstaande of alleenstaande ouder | € 1.310,05 |
b. gehuwd of samenwonend: beiden zijn jonger dan de AOW-leeftijd | € 1.871,50 |
vanaf AOW-leeftijd 120% | 120% bijstandsnorm inclusief vakantietoeslag (netto) |
a. alleenstaande of alleenstaande ouder | € 1.455,67 |
b. gehuwd waarvan één of beide echtgeno(o)te(n) de AOW-leeftijd heeft/hebben bereikt | € 1.971,05 |
Bedragen 120% van de bijstandsnorm per 1 januari 2022 bij verschillende leefsituaties en leeftijden.
U heeft geen recht op de energietoeslag als u op de aanvraagdatum:
- 18, 19 of 20 jaar oud of jonger bent; of
- student bent en studiefinanciering (Wet studiefinanciering 2000) ontvangt; of
- in een instelling woont (zorg- of verpleeginstelling of instelling voor beschermd of begeleid wonen); of
- alleen op een briefadres staat ingeschreven in de gemeente en geen eigen woonadres heeft; of
- inwoont bij uw ouder(s) of u kind(eren).
Energietoeslag aanvragen
Als u aan de voorwaarden voldoet (deze worden uitgelegd bij U ontvangt een uitkering van de gemeente of U ontvangt geen uitkering van de gemeente), kunt u tot 1 november 2022 de energietoeslag aanvragen.
U vraagt de energietoeslag aan op https://dloket.gemeentemaashorst.nl/burger/startform?id=EENENERGIET.
Lukt het niet om het formulier digitaal in te vullen of heeft u geen DigiD? Dan kunt u het schriftelijke formulier hier (PDF, 164.0 kB) downloaden.
Print het formulier, vul het in, scan het ingevulde formulier en stuur dat naar eenmaligeenergietoeslag@gemeentemaashorst.nl. U kunt er ook voor kiezen het ingevulde formulier per post te sturen naar: Gemeente Maashorst, Postbus 83, 5400 AB te Uden t.a.v. team bedrijfsvoering Domein Sociaal.
Let op: vergeet niet een kopie van uw legitimatie en de gevraagde bewijsstukken mee te sturen.
Bij het invullen van de aanvraag heeft u nodig:
- Een computer of laptop (op een smartphone of tablet werkt het formulier minder goed).
- DigiD van u en uw eventuele partner* (u kunt ook de DigiD-app gebruiken).
- Uw (gezins)inkomen van de maand vóór de aanvraagdatum. Zorg dat u de gegevens bij de hand hebt met daarop de netto maandbedragen.
- Kopie(en) van uw loonstrook, uitkeringsspecificatie of andere vorm van inkomen van de maand voorafgaand aan de aanvraagdatum.
- Als u inkomen heeft uit een eigen onderneming vragen wij u om kopieën van al uw verstuurde facturen in de maand voorafgaand aan de aanvraagdatum. Ook vragen wij u dan om een overzicht van uw bedrijfskosten in genoemde maand. In het aanvraagformulier ziet u hoe u dit moet aanleveren.
- Een kopie van een niet verlopen identiteitsbewijs van uzelf en uw eventuele partner: een ID-kaart of paspoort, géén rijbewijs.
- Een kopie van uw bankpas of een kopie van het laatste (digitale) afschrift van uw bankrekening, met daarop zichtbaar het rekeningnummer, naam en adres.
Voor het beoordelen van uw aanvraag is het belangrijk dat u de vragen op het aanvraagformulier volledig en naar waarheid invult. U voorkomt hiermee problemen.
Komt u er niet uit? Vraag dan of iemand uit uw omgeving u kan helpen. Lukt dit niet? Ook bij de bibliotheek kunt u ondersteuning krijgen bij het invullen van het formulier. U ziet hier de openingstijden.
* U bent partners als u:
|
Hoe gaat het verder na de aanvraag?
Binnen 8 weken moet de gemeente Maashorst een beslissing nemen over uw aanvraag. Wij streven ernaar om dit eerder te doen. U krijgt dan van ons een brief met een besluit. Hierin leest u of u de energietoeslag krijgt. Is uw aanvraag onvolledig? Dan krijgt u een hersteltermijn om de gegevens aan te leveren die nog ontbreken.
Worden uw gegevens gecontroleerd?
Ja, wij kunnen zowel bij de aanvraag, als achteraf uw gegevens controleren. Wij mogen bij andere instanties en personen informatie over u (en uw partner) opvragen die nodig is voor de regeling. Zo kunnen wij controleren of u recht heeft op de energietoeslag.
Wat kan er gebeuren als uw gegevens niet kloppen?
Blijkt uit controle achteraf dat u geen recht had op de energietoeslag? Dan moet u de toeslag terugbetalen. Heeft u ons met opzet verkeerde informatie gegeven? Of heeft u de juiste gegevens niet of niet op tijd doorgegeven? Dan kunt u een boete krijgen. Dit willen we voorkomen. Zorg dus dat u alle informatie volledig, juist en op tijd doorgeeft.
Kunt u nog een keer energietoeslag krijgen?
Nee, u heeft recht op één energietoeslag per huishouden. Heeft u extra hoge energiekosten, bijvoorbeeld vanwege een ziekte? Geef dit dan aan ons door. Misschien heeft u recht op individuele bijzondere bijstand. Neem telefonisch contact met ons op via 0413 281 911.
Telt de energietoeslag mee als inkomen?
Nee, de energietoeslag telt niet mee als inkomen bij een uitkering. Ook niet voor de toeslagen die u van de Belastingdienst ontvangt.
Hulp bij geldzaken nodig?
Heeft u moeite om uw rekeningen te betalen? Of heeft u schulden? We kunnen u hierbij helpen. Neem telefonisch contact met ons op via 0413 281 911.
Hoe kunt u energie besparen?
Op brabantwoontslim.nl/maashorst, het energieloket van de gemeente Maashorst, staan handige energiebesparende tips. Ook is het mogelijk om advies in te winnen bij een adviseur van het loket. Kijk ook eens op www.zetookdeknopom.nl, de campagne van de overheid om energie te besparen.