Let op: Op Koningsdag (27 april) is de Milieustraat gesloten en wordt er geen afval aan huis ingezameld. Het ophalen vindt op een andere dag plaats. Check hiervoor je afvalkalender.

Q&A Helpen

We zien dat er veel initiatieven zijn opgestart in de verschillende kernen. Wij faciliteren en brengen mensen met elkaar in verbinding waar mogelijk.

Veel gestelde vragen en informatie

Ik wil een kleinschalige opvanglocatie aanbieden (minder dan 8 personen). Waar kan ik terecht?

Wilt u een of meerdere vluchtelingen bij u thuis laten logeren of heeft u andere woonruimte beschikbaar? U kunt zich dan aanmelden via Takecarebnb (Update oorlog in Oekraïne - Takecarebnb (Deze link gaat naar een andere website)). Deze organisatie bemiddelt tussen vluchtelingen en gastgezinnen.

Als u zich heeft aangemeld wordt u gebeld door TakecareBnB. Zij stellen u dan een paar vragen (screening). Na een succesvol gesprek wordt de informatie over uw locatie gedeeld met de betreffende overheidsinstantie. Als er een opvangplek voor een vluchteling nodig is dan kunt u vervolgens worden benaderd.

Realiseer u wel dat de opvang naar alle waarschijnlijkheid langer dan twee weken gaat duren en een verblijf dus langdurig kan zijn.
Daarnaast kunt u op de site van Takecarebnb tips vinden voor het opvangen van vluchtelingen (10 tips voor het opvangen van een vluchteling - Takecarebnb (Deze link gaat naar een andere website)).

Ik heb een grootschalige opvanglocatie beschikbaar (meer dan 8 personen). Waar kan ik terecht?

Wilt u een opvanglocatie beschikbaar stellen waar grotere groepen vluchtelingen onderdak kunnen krijgen, zoals een vakantiepark, hotel of bedrijfspand? Wij vragen u om dan contact op te nemen met de gemeente via het speciale e-mailadres Oekraine@gemeentemaashorst.nl.

Uw locatie wordt dan meegenomen in de inventarisatie en mocht het nodig zijn om uw locatie in te zetten voor de opvang van vluchtelingen dan nemen we contact met u op.

Ik heb contact met Oekraïners die naar Nederland willen komen. Mag ik die ophalen?

De situatie aan de grens met Oekraïne is erg onduidelijk en sterk aan verandering onderhevig. Wij kunnen geen actuele informatie verstrekken over de situatie bij grensovergangen en opvang- en registratiecentra aan de grens. We kunnen je niet vertellen of het feitelijk mogelijk is om mensen daar op te halen.

Rijksoverheid geeft daarom ook aan dat het onveilig is om naar Oekraïne te reizen. Dat geldt ook voor grensgebieden in buurlanden. Het dringende advies is daarom om er niet naartoe te gaan. Het maakt niet uit wat uw situatie is. Of welke goede bedoelingen u heeft. Steun in plaats daarvan vluchtelingen vanuit Nederland.

Het is voor veel Oekraïners mogelijk om visumvrij naar Nederland te reizen. Wanneer Oekraïners aan de voorwaarden voor visumvrij reizen voldoen kunnen zij legaal naar Nederland reizen. Zo moeten zij bijvoorbeeld een biometrisch paspoort hebben (ook wel een e-paspoort of een digitaal paspoort genoemd). Dit is een traditioneel paspoort met een ingebouwde chip die biometrische informatie bevat die kan worden gebruikt om de identiteit van de paspoorthouder te verifiëren. Aan hen hulp bieden is niet strafbaar.

Andere Oekraïners reizen illegaal. Wanneer u Oekraïners die zich illegaal op Europees grondgebied bevinden vervoert kan dit mogelijk als mensensmokkel worden aangemerkt. Dit is een strafbaar feit. Europese overheden hebben toegezegd zich ruimhartig op te stellen jegens Oekraïense vluchtelingen maar dat biedt geen garanties over wat er gebeurt bij controles van de vreemdelingenpolitie onderweg.
Of Oekraïense vluchtelingen naar Nederland komen is hun eigen keuze. Persoonlijke omstandigheden, zoals familie elders in Europa, kunnen hier een belangrijke rol in spelen. De gemeente kan hier geen advies in geven. Kijk voor meer informatie op de website van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (Deze link gaat naar een andere website).

U kunt meer informatie vinden op de website van Vluchtelingenwerk: Veelgestelde vragen over Oekraïne (vluchtelingenwerk.nl) (Deze link gaat naar een andere website).

Ik heb contact met vluchtelingen uit Oekraïners in Nederland die om advies vragen. Hoe kom ik aan informatie voor hen?

Veel vragen over rechten en plichten van Oekraïners in Nederland zijn nog onduidelijk. Op de site van Europa Decentraal (FAQ Vluchtelingen uit Oekraïne - Europa decentraal (Deze link gaat naar een andere website)) is informatie te vinden over de rechten van Oekraïense vluchtelingen in Nederland.

Informatie over de verblijfsstatus en procedure vindt u bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND): Oekraïne: gevolgen voor verblijf en aanvragen Oekraïners en Russen | Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) (Deze link gaat naar een andere website).

Ik heb spullen die ik graag beschikbaar wil stellen voor vluchtelingen. Wat kan ik daarmee doen?

Heeft u spullen ingezameld of beschikbaar? Er zijn een aantal locaties waar u dit naartoe kunt brengen:

Op deze manier zorgen we voor centrale plekken waar we spullen kunnen halen die nodig zijn voor de diverse opvanglocaties en/of die op transport worden gezet naar Oekraïne.

Ik wil mij graag als vrijwilliger inzetten voor vluchtelingen. Waar kan ik mij melden?

Voor de ondersteuning aan de opvang van Oekraïense vluchtelingen is ONS welzijn op zoek naar vrijwilligers. Er is ondersteuning nodig op het gebied van onder andere boodschappen doen, koken, praktische hand- en spandiensten, begeleiding bij (kinder-) activiteiten en vervoer. Tevens zijn ze opzoek naar tolken en gastvrouwen/gastheren.

Wil je je aanmelden als vrijwilliger, specifiek gericht op de opvang voor de Oekraïense vluchtelingen, meld je dan aan via: hulpoekraine-maashorst@ons-welzijn.nl.

Heeft u een ander mooi initiatief of heeft u praktische hulpvragen? Neem dan met ons contact op via het speciale emailadres oekraïne@gemeentemaashorst.nl.