Let op! Heb je binnenkort een nieuw paspoort, ID-kaart of rijbewijs nodig? De wachttijden zijn een stuk langer dan je van ons gewend bent.
Maak daarom op tijd een afspraak. Meer informatie vind je in dit nieuwsbericht.

Q&A Over de opvanglocaties

Van de Veiligheidregio Brabant-Noord kregen we de opdracht om tussen de 100 en 200 Oekraïense vluchtelingen op te vangen op opvanglocaties.

Veel gestelde vragen en informatie

Waarom vangt de gemeente Maashorst Oekraïense vluchtelingen op?

Op 24 februari 2022 zijn Russische troepen Oekraïne binnengevallen. Meer dan twee miljoen Oekraïners zijn nu op de vlucht. Het beleid van de landelijke overheid is er altijd op gericht om mensen zoveel mogelijk op te vangen in de regio. Nu is Europa de regio.
Nederland maakt zich op voor grootschalige opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. Samen met andere gemeenten in de Veiligheidsregio Brabant Noord zet de gemeente Maashorst zich in om de eerste 1.000 opvangplekken binnen 14 dagen te realiseren (voor 21 maart). Specifiek voor de gemeente Maashorst houdt dit in dat we op korte termijn 100 tot 200 vluchtelingen willen huisvesten.

Waar worden de vluchtelingen opgevangen?

Ben je nieuw in Nederland en heb je geen slaapplek bij vrienden of familie? Dan zorgt de Nederlandse overheid ervoor dat je wordt opgevangen. Er zijn op dit moment vier grote aanmeldlocaties in Nederland. Vanaf een aanmeldlocatie word je geholpen met het vinden van een opvangplek, eten en medische zorg.

Meld je bij één van onderstaande locaties voor een doorverwijzing naar een opvanglocatie waar plek is:

Houd er rekening mee dat er geen garantie is dat je wordt opgevangen binnen de gemeente die jouw voorkeur heeft. Bijvoorbeeld doordat binnen die gemeente geen opvangplekken beschikbaar zijn.

Wat zijn de gemeentelijke opvanglocaties?

De gemeente Maashorst heeft van de veiligheidsregio Brabant Noord de opdracht gekregen om op zeer korte termijn opvangplek te hebben voor 88 vluchtelingen. Kort daarna moeten er nog eens 88 slaapplekken bij komen. In totaal gaat het dus om 176 slaapplekken die we minimaal gaan inrichten. Dat doen we op de volgende opvanglocaties:

Waarom worden Oekraïners niet opgevangen bij andere vluchtelingen in een asielzoekerscentrum?

In asielzoekerscentra wonen vluchtelingen en asielzoekers die wachten op hun asielprocedure en huisvesting. Vluchtelingen uit Oekraïne kunnen zonder visum reizen binnen de Europese Unie. Zij hoeven dus geen asiel aan te vragen om in Nederland te mogen zijn. In veel gemeenten openen daarom binnenkort opvanglocaties die bedoeld zijn voor vluchtelingen uit Oekraïne. Als Oekraïners asiel aanvragen, komen zij wel in asielzoekerscentra terecht.

Hoe lang blijven de Oekraïners hier?

Vluchtelingen blijven meestal het liefst dicht bij huis, om terug te kunnen keren zodra het weer veilig is. Oekraïners slaan op de vlucht voor oorlogsgeweld. Zij zullen blijven zolang het niet veilig is om terug te keren.

Hoelang mogen vluchtelingen uit Oekraïne in Nederland blijven?

Vluchtelingen uit Oekraïne mogen zonder verblijfsvergunning 90 dagen in Nederland blijven. Ze kunnen tijdelijk bescherming krijgen in Nederland door de Richtlijn Tijdelijke Bescherming van de Europese Unie (Deze link gaat naar een andere website). Wie daaronder valt mag tot 4 maart 2024 in Nederland blijven.