Let op! Heb je binnenkort een nieuw paspoort, ID-kaart of rijbewijs nodig? De wachttijden zijn een stuk langer dan je van ons gewend bent.
Maak daarom op tijd een afspraak. Meer informatie vind je in dit nieuwsbericht.

Maashorst maakt grond voor sociale huurwoningen goedkoper

Geplaatst op woensdag 21 december 2022

Voor grond waarop sociale huurwoningen worden gebouwd, gaat Maashort vanaf 2023 een grondprijs van 230 euro per vierkante meter rekenen voor kavels tot 110 vierkante meter. Bij kavels die groter zijn komt daar nog een korting van 40 procent bovenop voor de extra vierkante meters. En bij levensloopbestendige woningen, die vaak meer ruimte nodig hebben en daardoor hogere bouwkosten, zelfs 50 procent voor de extra vierkante meters.

Voor de bouw van appartementen voor sociale huur wordt 22.500 euro per appartement gerekend als het gaat om drie woonlagen. Voor elke extra woonlaag geldt een prijs van 20.000 euro per appartement. Dit is omdat bouwen duurder wordt naarmate er meer woonlagen zijn.

Gevarieerd aanbod

Wethouder Franko van Lankvelt: “Met dit besluit stimuleren we de wooncorporaties om sociale huurwoningen in Maashorst te bouwen. En dat is belangrijk, want er is een enorm tekort aan huizen, en we willen een gevarieerd aanbod hebben in alle categorieën.” De aangepaste prijzen zijn afgestemd met de woningcorporaties, en zijn in lijn met de prijzen in omliggende gemeenten.

Borgen

Om te borgen dat de woningen die gebouwd worden ook sociale huurwoningen blijven, mogen de betreffende huizen alleen verkocht worden na toestemming van de gemeente. Bovendien wordt de korting op de aanvankelijke grondprijs dan verrekend, waarbij het verschil voor een deel terug moet worden betaald aan de gemeente. De ‘normale’ grondprijs lag in Maashorst in 2022 gemiddeld ruim boven de 300 euro per vierkante meter. De grondprijs voor sociale huurwoningen ligt voor kavels in de diverse kernen dit jaar rond de 240 euro per vierkante meter.

Motie

Het voorstel is de uitwerking van een motie die tijdens de gemeenteraad van maart dit jaar werd ingediend door Genoveef Lukassen van GroenLinks: “Fijn dat dit nu geregeld is. Het is belangrijk dat we veel meer sociale huurwoningen bouwen, en een korting op de grondprijs gaat ons daar bij helpen.”

• Omgevingsvisie voor Maashorst

28 mrt 2024 - De omgevingsvisie voor de gemeente Maashorst kan ter vaststelling worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Dat heeft het college van B en W op dinsdag 26 maart besloten. Wethouder Franko van Lankvelt (Ruimtelijke ontwikkeling): “Een prachtig document, dat richting geeft voor inwoners die een ruimtelijke ontwikkeling in gang willen zetten.”

• Maashorst onderzoekt woningbouwlocaties Reek

28 mrt 2024 - Maashorst gaat onderzoeken in hoeverre de locatie De Scheenen in Reek geschikt is voor woningbouw. Wethouder Franko van Lankvelt (Ruimtelijke ontwikkeling, Wonen): “Geuronderzoek wijst uit dat we op die plek niet zo veel kunnen bouwen als eerder beoogd. Daarom gaan we ook andere mogelijke bouwlocaties onderzoeken.”

• Uitnodiging voor gedecoreerden in de gemeente Maashorst

27 mrt 2024 - Op zaterdag 27 april viert onze Koning zijn verjaardag en die vieren wij graag met alle gedecoreerden in onze gemeente. De burgemeester ontvangt jou graag voor een lekker kopje koffie om 09.30 uur in de foyer van theater Markant in Uden.

• Sluiting bedrijfspand in Uden na vondst grondstoffen drugs

27 mrt 2024 - De burgemeester van Maashorst heeft tijdelijk een bedrijfspand laten sluiten aan de Koperslagerstraat in Uden. In dit pand zijn namelijk grondstoffen en materialen aangetroffen die kunnen worden gebruikt voor productie van synthetische drugs.