Eikenheuvel: groene wijk met 460 woningen

Geplaatst op donderdag 26 oktober 2023

Het college van B en W van Maashorst heeft deze week de gebiedsvisie voor de nieuwe wijk Eikenheuvel vastgesteld. Het plan biedt ruimte aan 460 woningen in diverse prijsklassen. 30 procent daarvan wordt sociale huur of betaalbare koop.

Eikenheuvel is een gebied van ongeveer 24 hectare ten zuidwesten van de kern van Uden, tussen de Ruitersweg, Karrevracht, Lippstadtsingel, Munterweg en Eikenheuvelweg. Gezien de ligging, grenzend aan Uden-Zuid, is Eikenheuvel dé aangewezen locatie voor verdere uitbreiding van Uden.

De voormalige gemeente Uden stelde in 2020 de ambities voor Eikenheuvel vast. Trefwoorden daarin zijn klimaatadaptatie, samenwerken met natuurlijke systemen, naar elkaar omkijken en een gezonde leefomgeving. In de concept-gebiedsvisie werd het voorkeursmodel, een combinatie van de Peelrandbreuk- en het buurtschapsmodel, als uitgangspunt gekozen voor de verdere uitwerking. Het oorspronkelijke plan bood ruimte aan 385 woningen.

Financieel haalbare woningen

Inmiddels is de visie uitgewerkt naar een plan met woningen die voor meer mensen financieel haalbaar zijn. Onder invloed van de woondeal met de provincie is het aantal te bouwen woningen opgeplust naar 460. 25 procent van de huizen wordt sociale huur. Vijf procent wordt goedkope koop, 28 procent middelduur en de rest is vrije sector, inclusief kavels. Binnen alle categorieën kunnen vormen van zorg of begeleid wonen worden ondergebracht. Daarnaast is er in het plan ruimte voor een maatschappelijke voorziening. Het groene karakter van de wijk blijft behouden; 40 procent van het plangebied is groen. Alle woningen richten zich op het groen en de groenstructuren in de wijk zijn ruim opgezet om landschap en natuur de ruimte te geven. In de verdere uitwerking van het plan wordt ook extra aandacht besteed aan de mogelijkheid voor openbaar vervoer.

Visie: duurzame, groene wijk

Wethouder Franko van Lankvelt (Ruimtelijke ontwikkeling, Wonen) is bijzonder te spreken over de visie: “Onze ambities voor het gebied Eikenheuvel zijn in deze gebiedsvisie helemaal overeind gebleven. Eikenheuvel wordt een duurzame, groene wijk. En door de woondeal kunnen er nu, mét behoud van de kwaliteit van de wijk, meer goedkopere en voor alle doelgroepen beschikbare woningen worden gebouwd. Ook de bouw van sociale huur is daardoor geborgd; Eikenheuvel telt straks zo’n 110 huurwoningen.”

De gemeenteraad neemt in het vierde kwartaal van 2023 een besluit over de gebiedsvisie Eikenheuvel.

• Groene kwaliteitsimpuls voor Udense flatwijk

17 mei 2024 - Het college van Maashorst wil een groenreserve van 290.000 euro herbestemmen voor de vergroening van de omgeving rond de 9 flats aan de Willem-Alexanderhof en Beatrixhof in Uden. Met dat geld is niet alleen een mooie groene kwaliteitsslag te maken. Ook de toegankelijkheid en sociale veiligheid verbeteren daarmee sterk.

• Onderzoek naar huismus, zwaluw en vleermuis

17 mei 2024 - De gemeente Maashorst doet onderzoek naar de huismus en vleermuis. Daarvoor fietsen veldonderzoekers tot 1 oktober 2024 overdag, ’s avonds en ’s nachts door wijken in de gemeente. Het onderzoek vindt plaats om het isoleren van gebouwen met een laag energielabel (C t/m G) in de toekomst makkelijker te maken voor inwoners.

• Stempas voor Europese Parlementsverkiezing

14 mei 2024 - Met je stempas breng je jouw stem uit tijdens de Europese Parlementsverkiezing op donderdag 6 juni 2024.

• Langere wachttijden in 2024 voor afspraken

14 mei 2024 - In 2024 verlopen veel Nederlandse identiteitskaarten en paspoorten. Veel inwoners vragen daarom een nieuw paspoort of nieuwe identiteitskaart aan. Hierdoor wordt het drukker dan normaal.