Let op: donderdag 9 mei is de Milieustraat gesloten en wordt er geen afval aan huis ingezameld. Het ophalen van huisvuil vindt plaats op een andere dag. Check hiervoor je afvalkalender.

Meer huizen door pre-mantelzorgwoning en woningsplitsing

Geplaatst op donderdag 2 november 2023

De gemeente Maashorst werkt ook voortvarend aan het realiseren van woningen op andere manieren dan nieuwbouw. Zo heeft het college deze week de regels voor woningsplitsing binnen de bebouwde kom geactualiseerd. Daarnaast wordt het in Maashorst mogelijk om onder voorwaarden pre-mantelzorgwoningen te realiseren.

Daarmee wordt ook mogelijk gemaakt dat doorstroom ontstaat binnen de bestaande woningvoorraad. Wethouder Franko van Lankvelt (Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen): “Natuurlijk zijn nieuwbouwprojecten belangrijk, maar binnen de versnellingsagenda kijken we ook naar beter gebruik maken van de bestaande voorraad. Ook daar kun je woonruimte toevoegen, en dat zijn vaak oplossingen op maat. Als ouderen verhuizen naar een kleinere woning in de tuin, en daarmee hun grote huis vrijmaken voor (een van) de kinderen, komt elders een andere woning vrij. Hetzelfde geldt voor woningsplitsing.”

Eigen regie

Een pre-mantelzorgwoning is een woning voor inwoners van 67 jaar of ouder die op dit moment nog geen zorgbehoefte hebben, maar waarbij er wel de behoefte is om wel alvast in de nabijheid van naasten te wonen, als voorbereiding op een mogelijke zorgvraag in de toekomst. Bijvoorbeeld ouders en kinderen die graag bij elkaar willen wonen om elkaar te kunnen helpen en ondersteunen in het dagelijks leven.
Hiervoor bestaan geen landelijke regels, maar Maashorst wil dit wel faciliteren omdat er een toenemende vraag naar is. Wethouder Ramona Sour (Zorg en Welzijn): “Behalve een extra woning zorgt dit er ook voor dat mensen langer thuis in hun eigen omgeving kunnen wonen en de regie over hun eigen leven houden. We stimuleren dat mensen op tijd nadenken over veranderingen die komen gaan, zodat ze gezond en gelukkig oud kunnen worden. Deze mogelijkheid past daar heel goed in.”

Splitsen

Verder is geregeld op welke wijze in de kernen Reek, Schaijk en Zeeland huizen binnen de bebouwde kom gesplitst kunnen worden. Hierdoor kan één grote woning gesplitst worden in twee kleinere woningen. De voormalige gemeente Uden had al zo’n zogenoemd ‘afwegingskader’. Nu is dat (met enkele aanpassingen) vastgesteld voor de hele gemeente. Een van de wijzigingen is dat het tot op heden niet mogelijk was om een gesplitste woning nogmaals te splitsen. Vanaf nu kan dat wel, als het initiatief voldoet aan de gestelde eisen. Van Lankvelt: “Met deze twee besluiten hebben we extra instrumenten om meer mogelijk te maken bij al bestaande woningen.”

• Wapen van Reek gaat voor energieneutraal met pilot

2 mei 2024 - Met de oplevering van 162 zonnepanelen en een batterijpakket heeft ‘Het wapen van Reek’, als eerste gemeenschappelijke accommodatie een belangrijke pioniersrol in de duurzaamheidsambities van de gemeente Maashorst gekregen. Daarmee zet het college verdere stappen in de afspraak uit het bestuursakkoord, om gemeentelijk vastgoed - waar mogelijk - energieneutraal te maken.

• Gevechtsvliegtuigen verzorgen herdenkingsvlucht boven Soesterberg

2 mei 2024 - Op zaterdag 4 mei 2024 brengen gevechtsvliegtuigen, afkomstig van Vliegbasis Volkel een eregroet tijdens de jaarlijkse dodenherdenking over het Nationaal Militair Museum in Soesterberg. De vliegbewegingen vinden plaats tussen 11:00 uur en 14:00 uur.

• Uitspraak gerechtshof: gedoogbesluit gemeente Maashorst rechtmatig

1 mei 2024 - Een aantal omwonenden van de asielopvang in het Van der Valk hotel in Uden heeft vorig jaar een kort geding aangespannen tegen de gemeente en het COA.

• Militaire oefening in Maashorst

30 apr 2024 - In de periode 6 t/m 13 mei 2024 vindt er een militaire oefening plaats in Maashorst.