Langere wachttijden hulp & ondersteuning binnen sociaal domein

Geplaatst op woensdag 30 maart 2022

Bron: Communicatie

Inwoners die hulp en ondersteuning aanvragen binnen het sociaal domein van de gemeente Maashorst stuiten op langere wachttijden dan gebruikelijk. Dit komt door krapte op de arbeidsmarkt, ziekteverzuim en aanloopproblemen van de herindeling van de gemeente. Per 1 april start extra personeel om achterstanden weg te werken en er wordt hard gewerkt om telefonisch beter bereikbaar te zijn.

Net als in de rest van Nederland, kampt de gemeente Maashorst met een personeelstekort door krapte op de arbeidsmarkt en een verhoogd ziekteverzuim door onder andere COVID-19. Daarnaast heeft de aanloop naar de herindeling een achterstand veroorzaakt. Er moesten nieuwe werkprocessen en nieuwe systemen worden ingericht, die uiteindelijk voor een betere dienstverlening zorgen.

Wethouder Zorg en Welzijn, Ramona Sour: “We vinden het ontzettend vervelend dat mensen langer moeten wachten voordat ze geholpen worden. De personeelstekorten bij onszelf, aanbieders en in de rest van het land zijn uniek en problematisch. We hopen op begrip van inwoners voor deze situatie. Vanaf 1 april start extra personeel, met name voor de wmo, waarmee we de achterstanden hopen in te lopen.”

Ook aanbieders Hulp bij Huishouden kampen met personeelstekort

Inwoners die Hulp bij Huishouden aanvragen moeten langer wachten op hulp dan gebruikelijk en krijgen minder dienstverlening dan gewenst. Dit komt door de landelijke personeelstekorten, gecombineerd met een grotere vraag naar hulp door vergrijzing en doordat mensen langer thuis blijven wonen. Aanbieders doen er alles aan om snel nieuw personeel te werven en de gemeente informeert inwoners zo goed mogelijk over de wachtlijsten en capaciteit van aanbieders.

Verzoek aan inwoners: vraag alleen hulp aan bij spoed, zodat als eerste de mensen geholpen worden die niet kunnen wachten of geen andere oplossing hebben.

Meer nieuws

Meer nieuws

Hoe tevreden bent u over deze pagina van de website?