Let op! Heb je binnenkort een nieuw paspoort, ID-kaart of rijbewijs nodig? De wachttijden zijn een stuk langer dan je van ons gewend bent.
Maak daarom op tijd een afspraak. Meer informatie vind je in dit nieuwsbericht.

Maashorst investeert in gezonde en vitale inwoners

Geplaatst op woensdag 21 december 2022

Sport en bewegen dragen bij aan gezonde en vitale inwoners. Daarom verleent de gemeente Maashorst voor 2023 een subsidie van ruim acht ton voor de inzet van buurtsportcoaches. Het project wordt uitgevoerd door Sportservice Noord-Brabant (SSNB) in samenwerking met cofinancierende partijen, zoals het onderwijs.

De buurtsportcoaches werken in 2023 aan een aantal doelen. Door middel van (het stimuleren van) sport-, beweeg- en spelactiviteiten voor alle leeftijden, werken de buurtsportcoaches aan de positieve gezondheid van inwoners, aan inclusie en aan de ontwikkeling van motorische vaardigenheden van kinderen. Daarbij is het uitgangspunt dat iedereen mee moet kunnen doen. Sport en beweging worden niet alleen ingezet als een doel, maar ook als middel. Zo kunnen ook andere doelstellingen behaald worden, zoals het tegengaan van eenzaamheid. .

Brede inzet

Daarnaast ondersteunen de sportcoaches sport- en beweegaanbieders in Maashorst. Dat doen ze onder meer door de vraag op te halen, ze hiermee op weg te helpen, ze te voorzien van informatie, te laten samenwerken met andere verenigingen en aan te haken op landelijke ontwikkelingen. Doel is om een duurzaam sport en beweegaanbod te behouden.

Inclusief sporten

Thema’s die leidend zijn bij de werkwijze van de sportcoaches zijn Inclusief sporten en bewegen, vitale sport- en beweegaanbieders, een positieve sportcultuur, van jongs af aan vaardig in bewegen, en duurzame sport- en beweeginfrastructuur. Deze thema’s zijn gebaseerd op onder meer het nationale sportakkoord.

Wethouder Harold van den Broek (Sport): “Met de subsidie wordt het beleid in de voormalige gemeenten Landerd en Uden voortgezet. Daarbij wordt 2023 gezien als een overgangsjaar, om de basis die in de gemeenten is gelegd te behouden en tegelijk stappen te zetten richting nieuw sport- en beweegbeleid.”

Kwetsbare doelgroepen

Behalve 770.000 euro structurele subsidie, gaat er ook een incidentele subsidie van ruim 40.000 euro naar SSNB. Dit geld is specifiek bedoeld om buurtsportcoaches in te zetten voor kwetsbare doelgroepen: jongeren, ouderen en mensen met een beperking. Deze groep is enorm gegroeid door de coronacrisis en ervaart een hogere drempel om deel te nemen aan de samenleving. Sport en beweegactiviteiten, zoals beweegroutes en buurtbénkskes, zijn laagdrempelig en erg populair. De incidentele subsidie wordt ingezet voor meer uren voor een buurtsportcoach. Dat zorgt ervoor dat meer initiatieven kunnen worden opgepakt en geborgd kunnen worden.

• Omgevingsvisie voor Maashorst

28 mrt 2024 - De omgevingsvisie voor de gemeente Maashorst kan ter vaststelling worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Dat heeft het college van B en W op dinsdag 26 maart besloten. Wethouder Franko van Lankvelt (Ruimtelijke ontwikkeling): “Een prachtig document, dat richting geeft voor inwoners die een ruimtelijke ontwikkeling in gang willen zetten.”

• Maashorst onderzoekt woningbouwlocaties Reek

28 mrt 2024 - Maashorst gaat onderzoeken in hoeverre de locatie De Scheenen in Reek geschikt is voor woningbouw. Wethouder Franko van Lankvelt (Ruimtelijke ontwikkeling, Wonen): “Geuronderzoek wijst uit dat we op die plek niet zo veel kunnen bouwen als eerder beoogd. Daarom gaan we ook andere mogelijke bouwlocaties onderzoeken.”

• Uitnodiging voor gedecoreerden in de gemeente Maashorst

27 mrt 2024 - Op zaterdag 27 april viert onze Koning zijn verjaardag en die vieren wij graag met alle gedecoreerden in onze gemeente. De burgemeester ontvangt jou graag voor een lekker kopje koffie om 09.30 uur in de foyer van theater Markant in Uden.

• Sluiting bedrijfspand in Uden na vondst grondstoffen drugs

27 mrt 2024 - De burgemeester van Maashorst heeft tijdelijk een bedrijfspand laten sluiten aan de Koperslagerstraat in Uden. In dit pand zijn namelijk grondstoffen en materialen aangetroffen die kunnen worden gebruikt voor productie van synthetische drugs.