Centrum Uden steeds groener

Geplaatst op dinsdag 27 juni 2023

Dinsdag 27 juni begint gemeente Maashorst met de voorbereidingen om meer groen aan te brengen in het centrum van Uden. Zo worden er 15 ‘boombakken’ geplaatst op de Sacramentsweg, in de Galerij en op de Promenade. “Zo blijft het centrum een fijne plek om naartoe te komen”, aldus wethouder Van Heeswijk. De vergroening vormt onderdeel van de eerder opgestelde toekomstvisie voor het centrum.

De vergroening van het centrum is één van de wensen die voortkomt uit de centrumvisie; de toekomstvisie die de voormalige gemeente Uden opstelde, samen met ondernemers, pandeigenaren en bewoners. De vergroening volgt op eerdere, relatief kleine opknapwerkzaamheden, gericht op het opruimen van rommelige hoeken en plekken. Denk aan vervanging van een gedeukte prullenbak of lantaarnpaal, en herstel van rommelige bestrating.

Toekomstbestendig

Wethouder Gijs van Heeswijk: “Vergroening is een belangrijk onderdeel in onze visie. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen bomen en planten als prettig ervaren. Zeker in een stedelijke omgeving met veel steen en bestrating. Door vergroening kunnen we ons centrum nog aantrekkelijker maken, zowel voor bezoekers als voor ondernemers. Bovendien is het nodig in verband met de klimaatverandering. We krijgen steeds meer zonuren en de temperatuur stijgt, dus is het fijn als er in het centrum wat meer schaduwplekken zijn. Ook worden regenbuien steeds heviger. Dus moeten we zorgen voor opvang van dat regenwater. Met dit soort maatregelen proberen we het centrum
toekomstbestendig te maken.”

Verplaatsbare bakken

Van Heeswijk: “We hebben ook bewust gekozen voor verplaatsbare plantenbakken. Dan kunnen we de bak eventueel nog verzetten als we zien dat de beplanting op een van de locaties toch niet goed aanslaat.” De bakken worden geplaatst op verschillende plekken in het centrum, op de Sacramentsweg, in de Galerij en op de Promenade. Bij het kiezen van die locaties is rekening gehouden met looproutes, voldoende ruimte (zonder hinder voor voetgangers, winkeliers en hulpdiensten), voldoende zon en regen, en bereikbaarheid voor onderhoud.

Steeds groener

De bomen vormen pas een eerste vorm van vergroening in het centrum, vertelt Van Heeswijk. “We zijn namelijk ook samen met eigenaren en ondernemers in het centrum aan het onderzoeken waar we groene gevels kunnen realiseren. Je kent ze wel: van die prachtige wanden met beplanting of daken met groenbedekking. De eerste is er al: in de Passage, op de hoek van de Galerij. En we gaan dat in elk geval ook doen op en aan het gemeentehuis. De voorbereidingen zijn al gestart. Met dit soort maatregelen willen we Maashorst steeds groener maken. Dat past ook bij ons voornemen om toe te groeien naar ‘de groenste gemeente van Nederland!”

Bloembakken Uden centrum

• Groene kwaliteitsimpuls voor Udense flatwijk

17 mei 2024 - Het college van Maashorst wil een groenreserve van 290.000 euro herbestemmen voor de vergroening van de omgeving rond de 9 flats aan de Willem-Alexanderhof en Beatrixhof in Uden. Met dat geld is niet alleen een mooie groene kwaliteitsslag te maken. Ook de toegankelijkheid en sociale veiligheid verbeteren daarmee sterk.

• Onderzoek naar huismus, zwaluw en vleermuis

17 mei 2024 - De gemeente Maashorst doet onderzoek naar de huismus en vleermuis. Daarvoor fietsen veldonderzoekers tot 1 oktober 2024 overdag, ’s avonds en ’s nachts door wijken in de gemeente. Het onderzoek vindt plaats om het isoleren van gebouwen met een laag energielabel (C t/m G) in de toekomst makkelijker te maken voor inwoners.

• Stempas voor Europese Parlementsverkiezing

14 mei 2024 - Met je stempas breng je jouw stem uit tijdens de Europese Parlementsverkiezing op donderdag 6 juni 2024.

• Langere wachttijden in 2024 voor afspraken

14 mei 2024 - In 2024 verlopen veel Nederlandse identiteitskaarten en paspoorten. Veel inwoners vragen daarom een nieuw paspoort of nieuwe identiteitskaart aan. Hierdoor wordt het drukker dan normaal.