Let op: donderdag 9 mei is de Milieustraat gesloten en wordt er geen afval aan huis ingezameld. Het ophalen van huisvuil vindt plaats op een andere dag. Check hiervoor je afvalkalender.

Maashorst biedt steun om geldzorgen te voorkomen

Geplaatst op dinsdag 25 juli 2023

Financiële problemen beginnen vaak heel klein. Door op dat moment steun te vragen, of (als instantie) aan te bieden, kan vaak voorkomen worden dat er schulden ontstaan. Daarom zet de gemeente Maashorst in op het vroeg signaleren van geldproblemen en meteen ondersteuning aanbieden. Daarvoor is Hans Boerman verantwoordelijk. Hij doet dat samen met onder meer  ONS welzijn, waar Lea Mommersteeg coördinator is van het programma Geld de Baas.

Geldzorgen voorkomen

“Geldzorgen veroorzaken stress, en dat beïnvloedt je leven. Het is vaak de oorzaak van andere problemen, bijvoorbeeld op het werk, in de relatie, met opvoeden of op het gebied van gezondheid. Als gemeente willen wij dat het zo goed mogelijk gaat met al onze inwoners. En geldzorgen belemmeren dat, dus we doen er alles aan om die te voorkomen”, stelt wethouder Ramona Sour (Zorg & Welzijn).

Snel in beeld

Het is belangrijk om snel in beeld te krijgen als er zorgen zijn. Dat gebeurt meestal via het systeem waarin meteen een betalingsachterstand gemeld wordt door alle ‘vaste-lasten-organisaties’ (woningcorporaties, zorgverzekeringen en leveranciers van gas, elektriciteit en water). De gemeente is de enige die die gegevens kan zien. En dan komt Hans Boerman in beeld, consulent vroegsignalering. “Als ik zo’n melding krijg ga ik langs om met mensen in gesprek te komen en ondersteuning aan te bieden. Dan hoeven ze er niet om te vragen, want hulp vragen is het moeilijkste dat er is”, vertelt Hans.

Een bezoek werkt beter dan een brief, zoals eerst gebeurde. Hans bezoekt zo’n 50 procent van de mensen waarvan hij een melding krijgt, en met een flink deel daarvan gaat hij aan de slag. “En afhankelijk van het gesprek zorg ik voor doorverwijzing naar bijvoorbeeld een consulent schuldhulpverlening of ONS welzijn.” Als mensen uit zichzelf wat steun willen, kunnen ze ook terecht op het inloopspreekuur van Hans, elke woensdag van 9 tot 11 in de hal van het gemeentehuis in Uden.

Geld de Baas

Of bij het inloopspreekuur ‘Geld de Baas’ van ONS welzijn, waar een vrijwilliger ondersteuning biedt. Lea Mommersteeg: “Wij kunnen op verschillende manieren ondersteunen. We hebben vrijwilligers die we aan de inwoners koppelen, en die op maat individuele ondersteuning bieden. Als mensen vragen of problemen hebben met betrekking tot geld, kunnen ze op dinsdagochtend terecht bij het inloopspreekuur in het Handelshuys aan de Udenseweg. Ook hier kunnen ze gewoon binnenlopen. Ze kunnen zich ook via de website melden voor ondersteuning.”

Meer info of een steuntje in de rug nodig? Kom naar een van de spreekuren, bellen/mailen met Hans of Lea kan ook:

• Wapen van Reek gaat voor energieneutraal met pilot

2 mei 2024 - Met de oplevering van 162 zonnepanelen en een batterijpakket heeft ‘Het wapen van Reek’, als eerste gemeenschappelijke accommodatie een belangrijke pioniersrol in de duurzaamheidsambities van de gemeente Maashorst gekregen. Daarmee zet het college verdere stappen in de afspraak uit het bestuursakkoord, om gemeentelijk vastgoed - waar mogelijk - energieneutraal te maken.

• Gevechtsvliegtuigen verzorgen herdenkingsvlucht boven Soesterberg

2 mei 2024 - Op zaterdag 4 mei 2024 brengen gevechtsvliegtuigen, afkomstig van Vliegbasis Volkel een eregroet tijdens de jaarlijkse dodenherdenking over het Nationaal Militair Museum in Soesterberg. De vliegbewegingen vinden plaats tussen 11:00 uur en 14:00 uur.

• Uitspraak gerechtshof: gedoogbesluit gemeente Maashorst rechtmatig

1 mei 2024 - Een aantal omwonenden van de asielopvang in het Van der Valk hotel in Uden heeft vorig jaar een kort geding aangespannen tegen de gemeente en het COA.

• Militaire oefening in Maashorst

30 apr 2024 - In de periode 6 t/m 13 mei 2024 vindt er een militaire oefening plaats in Maashorst.