Maashorst: energietoeslag in november of december

Geplaatst op donderdag 26 oktober 2023

Inwoners van de gemeente Maashorst die hiervoor in aanmerking komen, krijgen in november of december 800 euro energietoeslag.
Na de Tweede Kamer is recent ook de Eerste Kamer akkoord gegaan met het uitkeren van de toeslag.

Automatisch toetsen

Maashorst kiest er voor om bij huishoudens die vorig jaar de energietoeslag kregen automatisch te toetsen of zij dit jaar weer in aanmerking komen. De meeste van deze huishoudens hoeven daardoor niks te doen om de toeslag te krijgen. Degenen die de toeslag niet automatisch ontvangen en denken daar wel recht op te hebben, kunnen vanaf half december alsnog een aanvraag indienen.
De eerste groep huishoudens die recht heeft op de toeslag zijn de huishoudens die eerder ook automatisch in aanmerking kwamen voor de toeslag. Zij ontvangen deze in de tweede helft van november. Voor inwoners die in 2022 een aanvraag indienden en op basis daarvan een toeslag hebben gekregen, volgt een toets of zij ook deze keer in aanmerking komen.  Als dat zo is, ontvangen zij de toeslag in de eerste helft van december.

Aanvragen

Inwoners die half december nog geen toeslag hebben gekregen maar denken daar wel recht op te hebben, kunnen in de tweede helft van december een aanvraag indienen. De voorwaarden om in aanmerking te komen voor de energietoeslag staan in december op deze website en op de gemeentepagina in de huis-aan-huisbladen.

Wethouder Ramona Sour (Zorg en Welzijn): “De kosten voor levensonderhoud en andere zaken zijn fors gestegen in de afgelopen jaren. Voor mensen met een laag inkomen kan dat voor problemen zorgen. In Maashorst zetten we fors in op preventie, want we voorkomen liever dat mensen geldproblemen krijgen. Het is heel fijn dat we hier nogmaals geld voor krijgen van de rijksoverheid, want daarmee geven we deze groep een extra steun in de rug.”

• Maashorst sluit driejarige overeenkomst Uniek Sporten

21 mei 2024 - Op 23 april jl. heeft het college van Maashorst ingestemd met een driejarige overeenkomst voor het regioloket Uniek Sporten.

• "Ik ben van betekenis én leer bijzondere gerechten kennen"

21 mei 2024 - Er gaat een wereld voor ze open. Letterlijk en figuurlijk. Dat zeggen zowel de Udense Marja als Ali en Ayat, bewoners van de asielopvang. Want doordat zij elkaar ontmoeten en samen koken en eten, leren ze elkaar en elkaars verhaal en gebruiken kennen. Samen vertellen ze over Meet & Eat.

• Informatie over stembureau in Uden-Zuid

21 mei 2024 - Op donderdag 6 juni 2024 worden de Europees Parlementsverkiezingen gehouden. In Uden-Zuid wordt dan één stemlokaal ingericht, namelijk Gymzaal Hoenderbos, Gezwat 6 in Uden. In dit stemlokaal worden twee stembureaus ingericht.

• Gevechtsvliegtuigen verzorgen herdenkingsvlucht boven Margraten

21 mei 2024 - Gevechtsvliegtuigen van het Air Combat Command vliegen zondag 26 mei 2024 een zogenaamde missing man formatie boven de Amerikaanse begraafplaats in Margraten