Let op: donderdag 9 mei is de Milieustraat gesloten en wordt er geen afval aan huis ingezameld. Het ophalen van huisvuil vindt plaats op een andere dag. Check hiervoor je afvalkalender.

Metselen en graffiti: officiële start nieuwbouw IKC West

Geplaatst op woensdag 1 november 2023

Op woensdag 1 november 2023 is de officiële start van de nieuwbouw van Integraal Kindcentrum (IKC) West in Uden feestelijk gevierd. Wethouder Gijs van Heeswijk (onderwijshuisvesting) plaatste versierde metselblokken en graffiti, samen met leerlingen van basisscholen Aventurijn en De Klimboom die hier straks les gaan krijgen.

De blokken zijn versierd door de leerlingen, en vandaag samen met de wethouder ingemetseld op de plek van de toekomstige ingang. Ze zijn gedurende de hele bouwperiode zichtbaar, tot de grote trap naar de ingang wordt geplaatst.

Scholennieuwbouwproject IKC West is vervangende nieuwbouw voor kindcentrum Aventurijn en IKC De Klimboom, kinderopvang, buitenschoolse opvang (BSO) en een gymzaal met één zaaldeel voor bewegingsonderwijs (gymmen). Alle voorzieningen komen onder één dak. Na de zomervakantie wordt het pand in augustus 2024 in gebruik genomen.

Fantastische voorziening

Wethouder Gijs van Heeswijk van de gemeente Maashorst: “Het is een groot project met een lange aanloop. Maar de wijk krijgt een fantastische voorziening. We blijven investeren in de jeugd van Maashorst, en een betere investering is er nauwelijks. IKC West wordt een nagenoeg energie-neutraal gebouw, waar het prettig verblijven en werken is voor leerlingen en medewerkers van de scholen en
kinderopvang.”

IKC West wordt voor stichting SAAM* scholen, Kiem Onderwijs en opvang en de gemeente Maashorst gebouwd door Van der Heijden bouw en ontwikkeling, samen met SORS Adviesgroep. Het nieuwe IKC wordt gebouwd voor ruim 300 leerlingen, een kinder- en peuteropvang, buitenschoolse opvang (BSO) en een gymzaal.

Trots

De nieuwbouw heeft een vloeroppervlak van 3.460 m2 en een inhoud van 14.660 m3. “IKC West wordt een gasloos gebouw dat voldoet aan alle wettelijke duurzaamheidseisen. We zijn er heel trots op dat wij dit mogen bouwen”, aldus Ferry Verstappen, commercieel directeur van Van der Heijden bouw en ontwikkeling.
De leerlingen van de basisscholen, peuter en kinderopvang en BSO kunnen straks leren en spelen in een omgeving die voldoet aan alle eisen van deze tijd. Inge Hoogers namens de schoolbesturen: “Dit nieuwbouwtraject verstevigt de samenwerking tussen alle partijen die hier straks gehuisvest zijn. Samen zijn we verantwoordelijk voor kansen voor alle kinderen.”

• Wapen van Reek gaat voor energieneutraal met pilot

2 mei 2024 - Met de oplevering van 162 zonnepanelen en een batterijpakket heeft ‘Het wapen van Reek’, als eerste gemeenschappelijke accommodatie een belangrijke pioniersrol in de duurzaamheidsambities van de gemeente Maashorst gekregen. Daarmee zet het college verdere stappen in de afspraak uit het bestuursakkoord, om gemeentelijk vastgoed - waar mogelijk - energieneutraal te maken.

• Gevechtsvliegtuigen verzorgen herdenkingsvlucht boven Soesterberg

2 mei 2024 - Op zaterdag 4 mei 2024 brengen gevechtsvliegtuigen, afkomstig van Vliegbasis Volkel een eregroet tijdens de jaarlijkse dodenherdenking over het Nationaal Militair Museum in Soesterberg. De vliegbewegingen vinden plaats tussen 11:00 uur en 14:00 uur.

• Uitspraak gerechtshof: gedoogbesluit gemeente Maashorst rechtmatig

1 mei 2024 - Een aantal omwonenden van de asielopvang in het Van der Valk hotel in Uden heeft vorig jaar een kort geding aangespannen tegen de gemeente en het COA.

• Militaire oefening in Maashorst

30 apr 2024 - In de periode 6 t/m 13 mei 2024 vindt er een militaire oefening plaats in Maashorst.