Samen werken aan beste mogelijkheden voor elk kind

Geplaatst op donderdag 9 november 2023

Om dreigende onderwijsachterstanden in de leeftijd van 0 – 12 jaar te voorkomen en om eenmaal opgelopen achterstanden te verminderen, heeft de gemeente Maashorst onderwijsachterstandenbeleid opgesteld. In dit beleidskader, Kind en Kans Maashorst 2023 – 2026, is de aanpak voor de komende vier jaar vastgelegd.

Het beleid is het resultaat van nauwe samenwerking tussen de gemeente, kinderopvang, scholen en andere partners.

Wethouder Ramona Sour (Zorg en Welzijn): “Onderwijsachterstanden beperken de kansen van kinderen. In Maashorst willen we dat iedereen mee kan doen, en dat begint al bij gelijke kansen voor kinderen. Want als je in de basis al een achterstand oploopt, kun je daar de rest van je leven last van hebben. Met dit beleid willen we zorgen dat elk kind de beste mogelijkheden krijgt om zichzelf te ontwikkelen.”

Kind en Kans Maashorst bevat verschillende initiatieven om achterstanden te voorkomen, zoals Boekstart, Voorleesexpress en een betere toeleiding naar voorschoolse educatie (VE). VE is een programma voor kinderen van 2,5 tot 4 jaar dat hun ontwikkeling stimuleert, met name op het gebied van taal. Gemeenten krijgen financiële steun van het Rijk om dit beleid uit te voeren.