Let op: donderdag 9 mei is de Milieustraat gesloten en wordt er geen afval aan huis ingezameld. Het ophalen van huisvuil vindt plaats op een andere dag. Check hiervoor je afvalkalender.

Gemeenteraad draagt Hans van der Pas voor als nieuwe burgemeester Maashorst

Geplaatst op donderdag 21 december 2023

Donderdagavond 21 december stemde de gemeenteraad van Maashorst in met de voordracht van Hans van der Pas als nieuwe burgemeester voor gemeente Maashorst. De raad hoopt hem zo spoedig mogelijk te kunnen installeren als burgemeester.

De gemeenteraad stemde voor de voordracht van Hans van der Pas, nadat de raad kennis had genomen van het advies van de vertrouwenscommissie. Deze commissie bereidde de afgelopen maanden de werving voor en voerde de selectiegesprekken. Er solliciteerden in totaal 15 personen, waaronder 3 vrouwen en 12 mannen. Daaronder waren 12 sollicitanten met een achtergrond als (oud)burgemeester of wethouder (of overheidsfunctie) en 3 personen met een achtergrond in de particuliere sector/vrije beroepen.

Hans van der Pas

Wie is Hans van der Pas?

Hans van der Pas is vanaf 2014 burgemeester van de gemeente Rhenen. Daarvoor was hij een periode wethouder in de gemeente Bernheze. Ook is hij 12 jaar lang raadslid in diezelfde gemeente geweest. Hij heeft dus een ruime ervaring in het openbaar bestuur. Hans van der Pas is geboren en opgegroeid in Heesch en heeft naaste familie wonen in Schaijk, die hij wekelijks bezoekt. Daardoor kent hij de mensen en cultuur van Noordoost-Brabant. Hierover zegt hij: “Na een prachtige periode in Rhenen is dit mijn moment om de stap terug te zetten naar het zuiden. De stap naar de gemeente Maashorst.” Tijdens de gesprekken maakte hij op de vertrouwenscommissie een enthousiaste en ontspannen indruk. Hij heeft processen scherp op zijn netvlies staan en is inhoudelijk goed op de hoogte van het reilen en zeilen in de gemeente Maashorst en de regio. De vertrouwenscommissie heeft op basis van de gevoerde gesprekken de overtuiging dat hij kracht en warmte uitstraalt en dat hij daarom voor alle inwoners van de gemeente Maashorst een echte burgervader kan zijn.

Vervolg benoeming

De aanbeveling om Hans van der Pas te benoemen, wordt nu eerst voorgelegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Ter afsluiting van de procedure ondertekent de Koning het Koninklijk benoemingsbesluit. Hierna kan Hans van der Pas in een raadsvergadering worden beëdigd door de Commissaris van de Koning. Daarna is de burgemeester officieel in functie.

• Wapen van Reek gaat voor energieneutraal met pilot

2 mei 2024 - Met de oplevering van 162 zonnepanelen en een batterijpakket heeft ‘Het wapen van Reek’, als eerste gemeenschappelijke accommodatie een belangrijke pioniersrol in de duurzaamheidsambities van de gemeente Maashorst gekregen. Daarmee zet het college verdere stappen in de afspraak uit het bestuursakkoord, om gemeentelijk vastgoed - waar mogelijk - energieneutraal te maken.

• Gevechtsvliegtuigen verzorgen herdenkingsvlucht boven Soesterberg

2 mei 2024 - Op zaterdag 4 mei 2024 brengen gevechtsvliegtuigen, afkomstig van Vliegbasis Volkel een eregroet tijdens de jaarlijkse dodenherdenking over het Nationaal Militair Museum in Soesterberg. De vliegbewegingen vinden plaats tussen 11:00 uur en 14:00 uur.

• Uitspraak gerechtshof: gedoogbesluit gemeente Maashorst rechtmatig

1 mei 2024 - Een aantal omwonenden van de asielopvang in het Van der Valk hotel in Uden heeft vorig jaar een kort geding aangespannen tegen de gemeente en het COA.

• Militaire oefening in Maashorst

30 apr 2024 - In de periode 6 t/m 13 mei 2024 vindt er een militaire oefening plaats in Maashorst.