Let op: donderdag 9 mei is de Milieustraat gesloten en wordt er geen afval aan huis ingezameld. Het ophalen van huisvuil vindt plaats op een andere dag. Check hiervoor je afvalkalender.

Vanuit de raad: Er is genoeg om trots op te zijn, tegelijkertijd kan veel ook nog beter

Geplaatst op woensdag 27 december 2023

Bron: Communicatie

Hoe kijk jij terug op het afgelopen jaar? En heb je al goede voornemens voor 2024? Nu de jaarwisseling voor de deur staat, maken veel mensen de balans op. Ook de gemeenteraad blikt terug en kijkt vooruit. En de raad wenst iedereen een gelukkig en gezond nieuwjaar!

Als we vragen waar de gemeenteraad trots op is, dan komt in de eerste plaats naar boven wat er beter kan. “Als raad hebben we afgesproken dat we meer samenwerking willen tussen coalitie en oppositie,” vertellen raadslid Ton Segers en Jürgen Minten. “Dat je elkaar ook wat gunt. In 2022 ging dat goed, maar die afspraak is verwaterd. Dat komt enerzijds door de kwestie over de asielopvang, waardoor de partijen in de raad scherper tegenover elkaar zijn komen staan. Maar ook doordat we een redelijk onervaren raad zijn. Nieuwe raadsleden laten zich leiden door de ervaren leden en zij zijn een scherpere scheiding tussen coalitie en oppositie gewend. Het zou mooi zijn als we in 2024 meer één raad kunnen zijn.”

Ook ziet de raad een rol voor zichzelf weggelegd in het verbeteren van de participatie. “De gemeenteraad, maar ook het college wil inwoners, ondernemers en organisaties beter bij beslissingen betrekken. We zijn van goede wil, maar het gaat nog te vaak mis. We kunnen en moeten met meer aandacht luisteren en duidelijkere verwachtingen scheppen,” vertellen Ton en Jurgen. Tegelijkertijd geven de heren ook aan dat niet alles perfect kan verlopen. “Waar gehakt wordt, vallen spaanders, maar we vinden het in de gemeente moeilijk om fouten te erkennen. Die schroom moeten we kwijt zien te raken. En dat lukt ons als we meer in vertrouwen samenwerken en elkaar de ruimte geven om fouten te maken.”

Harmoniseren en nieuwe burgemeester

Toch zijn er zeker ook positieve zaken te benoemen. Gemeente Maashorst is sinds het samenvoegen van gemeente Landerd en Uden druk bezig met het harmoniseren van beleid. Iedere gemeente had voor ieder thema zijn eigen beleid en regels. Het is belangrijk dat er per thema één beleid komt die voor heel de nieuwe gemeente geldt. “We vergelijken daarom het beleid van Uden met die van Landerd en kijken of er verschillen zijn. Als er verschillen zijn, dan beslissen we als raad hoe we met die verschillen omgaan. Het harmoniseren is een lang en zorgvuldig proces, waar we twee jaar voor hebben uitgetrokken. Ook dit jaar hebben we hard aan de harmonisatie gewerkt en deze klus is nu bijna klaar.”

Ook de voordracht van de beoogde burgemeester is het resultaat van een goede samenwerking tussen raadsleden. Een vertrouwenscommissie bereidde de voordracht voor. In deze commissie zaten elf personen, ieder van een andere politieke partij. Je zou verwachten dat dit het selecteren moeilijk maakt, omdat iedere partij zijn eigen ideeën heeft. “Maar op zulke momenten zijn we in staat om de politiek tijdelijk te parkeren en samen de beste kandidaat te zoeken. We mogen als raad trots zijn op hoe we dit lange, zorgvuldige en soms ook wat geheimzinnige proces hebben aangepakt.”

Gelukkig nieuwjaar allemaal!

Er is voor de gemeenteraad, kortom, genoeg om trots op te zijn, maar tegelijkertijd kan veel ook nog beter. Met die blik gaat de gemeenteraad 2024 in. Voor nu wenst de raad aan alle inwoners van gemeente Maashorst fijne feestdagen en een gelukkig, gezond en voorspoedig nieuwjaar!

De gemeenteraad bespreekt onderwerpen en neemt beslissingen namens alle inwoners die gestemd hebben. Dan is het logisch dat inwoners tussentijds ook kunnen zien wat de raad allemaal doet. Daarom deelt de raad regelmatig achtergrondverhalen, zoals deze. Zo kun jij, als inwoner van onze mooie gemeente, eenvoudig een kijkje nemen in de keuken van de gemeenteraad. Veel leesplezier!

• Wapen van Reek gaat voor energieneutraal met pilot

2 mei 2024 - Met de oplevering van 162 zonnepanelen en een batterijpakket heeft ‘Het wapen van Reek’, als eerste gemeenschappelijke accommodatie een belangrijke pioniersrol in de duurzaamheidsambities van de gemeente Maashorst gekregen. Daarmee zet het college verdere stappen in de afspraak uit het bestuursakkoord, om gemeentelijk vastgoed - waar mogelijk - energieneutraal te maken.

• Gevechtsvliegtuigen verzorgen herdenkingsvlucht boven Soesterberg

2 mei 2024 - Op zaterdag 4 mei 2024 brengen gevechtsvliegtuigen, afkomstig van Vliegbasis Volkel een eregroet tijdens de jaarlijkse dodenherdenking over het Nationaal Militair Museum in Soesterberg. De vliegbewegingen vinden plaats tussen 11:00 uur en 14:00 uur.

• Uitspraak gerechtshof: gedoogbesluit gemeente Maashorst rechtmatig

1 mei 2024 - Een aantal omwonenden van de asielopvang in het Van der Valk hotel in Uden heeft vorig jaar een kort geding aangespannen tegen de gemeente en het COA.

• Militaire oefening in Maashorst

30 apr 2024 - In de periode 6 t/m 13 mei 2024 vindt er een militaire oefening plaats in Maashorst.