Let op: donderdag 9 mei is de Milieustraat gesloten en wordt er geen afval aan huis ingezameld. Het ophalen van huisvuil vindt plaats op een andere dag. Check hiervoor je afvalkalender.

Vanuit de raad: Heb veul lol, blijf zoals ge bent en geniet van een machtig moi carnaval. Alaaf!

Geplaatst op donderdag 1 februari 2024

Denk jij dat gemeenteraadsleden altijd alleen maar met serieuze, politieke zaken bezig zijn? Dat heb je mooi mis. Ook zij lopen straks de polonaise, drinken een pilsje of doen mee met de carnavalsoptocht. Want carnavallen: dat kunnen we wel in gemeente Maashorst! Elke kern, ieder op zijn eigen manier en met zijn eigen tradities. Enkele raadsleden nemen je mee in hún carnaval en wat zij zo mooi vinden aan dit feest. En bovenal wenst heel de gemeenteraad iedereen een machtig moi carnaval. Alaaf!

Roel Wittenberg uit Moesland (Schaijk)

“Pas zat ik bij de pronkzitting, dan hoor je de Hofkapel spelen en dan begint het al te kriebelen. Elk jaar weer ben ik tijdens de carnaval vijf dagen onder de pannen. Vrijdag trappen we traditioneel af met het Bouwersbal. Iedereen komt direct vanuit de bouwschuur in hun bouwkleren naar de tent. Die sfeer is echt fantastisch. Ook presenteer ik samen met mijn club dit jaar op zondag de Ochtendmis, waarbij we van alles op de hak nemen wat er in ’t Moesland is fout gegaan.

Maandag loop ik met de grote optocht mee. We bouwen met ons carnavalsclub Gruwlijk Locht elk jaar een wagen. Vorig jaar werden we tweede, nu gaan we uiteraard voor de eerste plaats. Wat ik zo mooi vind aan het Moeslandse carnaval? De grote optocht. Elk jaar komen er rijen dik bezoekers op af uit heel de regio. Alle wagen worden met de hand aangetrokken en alleen wagens uit het eigen dorp doen mee. Dat zie je nergens anders en dat maakt mij bijzonder trots.”

Maarten Prinssen uit Knoerissenrijk (Uden)

“O ja, carnaval. Dat is het mooiste mensenfeest dat er bestaat. Normaal zit iedereen in zijn eigen bubbel, maar met carnaval ontmoet iedereen elkaar. Prachtig vind ik dat. Het Knoerissenrijk heeft hierin een regiofunctie: meer dan 15.000 mensen weten het feest in ons dorp te vinden en dat zijn niet alleen maar Udenaren. Ondanks deze grootte, blijft het feest warm, gemoedelijk en herkenbaar, voor jong en oud. Dat vind ik echt een kracht van de carnaval in het Knoerissenrijk.

Mijn carnaval begint donderdagmiddag al, want dan ga ik samen met mijn dochter naar Den Bosch. Op zaterdag delen we met 120 vrijwilligers Knoerische Knuffels uit. We gaan dan in duo’s langs bij mensen die ziek of eenzaam zijn om ze een hart onder de riem te steken. We leggen ruim 400 bezoekjes af en dat zijn zulke dankbare momenten! Op zondag zing ik als oud-prins mee in de Latijnse mis en dinsdag eindig ik de carnaval met een culinaire fietstocht in boerenkiel. Mijn boodschap: geniet en blijf zoals ge bent!”

Ton de Vroomen uit Pieperland (Volkel)

“Ik heb jaren volop meegedaan aan de carnaval. Tonproaten tijdens de pronkzittingen, meedoen met de optocht, iedere avond op pad. Dat fanatisme is er af, maar ik probeer nog steeds de carnaval mee te pikken. Door de optocht te kijken en naar de boerenbruiloft te gaan. Tijdens die bruiloft wordt er flink de draak gestoken met het stelletje dat wil trouwen, door vrienden, familie en clubs. En als er geen bezwaren meer zijn, dan mogen ze met elkaar trouwen. Het spel, die humor. Dat maakt het leuk.

De kracht van carnaval is dat je een paar dagen onbekommerd lekker los kunt gaan: even hossen en gek doen, de narigheid in de wereld vergeten. Het maakt ook niet uit wie je bent, het feest is er voor en van iedereen. Dat merk ik ook heel sterk in Pieperland. We zijn een hechte gemeenschap en vieren het feest samen, met heel het dorp. Van dat gevoel geniet ik enorm en dat gun ik iedereen. Vergeet dus vooral niet om carnaval te vieren!”

De gemeenteraad bespreekt onderwerpen en neemt beslissingen namens alle inwoners die gestemd hebben. Dan is het logisch dat inwoners tussentijds ook kunnen zien wat de raad allemaal doet. Daarom deelt de raad regelmatig achtergrondverhalen, zoals deze. Zo kun jij, als inwoner van onze mooie gemeente, eenvoudig een kijkje nemen in de keuken van de gemeenteraad. Veel leesplezier!

• Wapen van Reek gaat voor energieneutraal met pilot

2 mei 2024 - Met de oplevering van 162 zonnepanelen en een batterijpakket heeft ‘Het wapen van Reek’, als eerste gemeenschappelijke accommodatie een belangrijke pioniersrol in de duurzaamheidsambities van de gemeente Maashorst gekregen. Daarmee zet het college verdere stappen in de afspraak uit het bestuursakkoord, om gemeentelijk vastgoed - waar mogelijk - energieneutraal te maken.

• Gevechtsvliegtuigen verzorgen herdenkingsvlucht boven Soesterberg

2 mei 2024 - Op zaterdag 4 mei 2024 brengen gevechtsvliegtuigen, afkomstig van Vliegbasis Volkel een eregroet tijdens de jaarlijkse dodenherdenking over het Nationaal Militair Museum in Soesterberg. De vliegbewegingen vinden plaats tussen 11:00 uur en 14:00 uur.

• Uitspraak gerechtshof: gedoogbesluit gemeente Maashorst rechtmatig

1 mei 2024 - Een aantal omwonenden van de asielopvang in het Van der Valk hotel in Uden heeft vorig jaar een kort geding aangespannen tegen de gemeente en het COA.

• Militaire oefening in Maashorst

30 apr 2024 - In de periode 6 t/m 13 mei 2024 vindt er een militaire oefening plaats in Maashorst.