Let op: donderdag 9 mei is de Milieustraat gesloten en wordt er geen afval aan huis ingezameld. Het ophalen van huisvuil vindt plaats op een andere dag. Check hiervoor je afvalkalender.

ASD-Maashorst maakt succesvolle doorstart

Geplaatst op maandag 5 februari 2024

Na een onrustige periode, waarin het bestuur van de Adviesraad Sociaal Domein (ASD) besloot af te treden, is er met een kleine groep gewerkt om een doorstart mogelijk te maken.

Tijdens de evaluatie bleek dat een combinatie van factoren, waaronder de drukte rondom de fusie tussen de gemeenten Landerd en Uden, zorgde voor instabiliteit en ruis. De nieuwe, tijdelijke, structuur van de ASD borgt een goede samenwerking tussen de gemeente en de verschillende themagroepen van de ASD Maashorst.

Werkzaamheden en structuur

ASD Maashorst geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het College van burgemeester en wethouders. Bijvoorbeeld over keuzes die de gemeente maakt op het gebied van Jeugdhulpverlening, WMO en de Participatiewet.

De ASD Maashorst is een onafhankelijke adviesraad die bestaat uit betrokken inwoners uit de gemeente Maashorst. De adviesraden van Landerd en Uden zijn per 1 januari 2022 samengevoegd tot één adviesraad voor de gemeente Maashorst.

De ASD bestaat momenteel uit de werkgroepen: Senioren, Zorg, Jeugd, Inclusie en Toegankelijkheid, Wonen en Welzijn en Werk, Inkomen en Armoede.
Wethouder Ramona Sour van Zorg en Welzijn voegt daaraan toe: "De Adviesraad Sociaal Domein (ASD) is een waardevolle samenwerkingspartner voor ons als gemeente. Het is belangrijk dat inwoners meedenken over ons beleid en ons voeden met informatie over de uitvoering ervan. De leden van de ASD zijn voor ons de voelsprieten in de samenleving en daarom onmisbaar.
Inmiddels bestaat de ASD uit een groep enthousiaste en betrokken leden met wie de samenwerking goed verloopt. Zij zoeken nog wel enige versterking en ik hoop dat geïnteresseerden zich snel melden, zodat de ASD zo spoedig mogelijk weer op volle sterkte is.”

Nieuwe leden

Dan Hoevenaars van de ASD geeft eveneens aan dat aanvulling wenselijk is: “Voor de versterking van onze werkgroepen zijn we op zoek naar enthousiaste, betrokken inwoners van de gemeente Maashorst die met ons mee willen denken over het beleid van de gemeente. Expertise of ervaringsdeskundigheid binnen het sociaal domein is een pre, maar niet per se noodzakelijk.”

Interesse?

Voor meer informatie kunt u per e-mail contact opnemen met Dhr. Hoevenaars via amgmf.hoevenaars@gmail.com.
De leden van de ASD nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

• Wapen van Reek gaat voor energieneutraal met pilot

2 mei 2024 - Met de oplevering van 162 zonnepanelen en een batterijpakket heeft ‘Het wapen van Reek’, als eerste gemeenschappelijke accommodatie een belangrijke pioniersrol in de duurzaamheidsambities van de gemeente Maashorst gekregen. Daarmee zet het college verdere stappen in de afspraak uit het bestuursakkoord, om gemeentelijk vastgoed - waar mogelijk - energieneutraal te maken.

• Gevechtsvliegtuigen verzorgen herdenkingsvlucht boven Soesterberg

2 mei 2024 - Op zaterdag 4 mei 2024 brengen gevechtsvliegtuigen, afkomstig van Vliegbasis Volkel een eregroet tijdens de jaarlijkse dodenherdenking over het Nationaal Militair Museum in Soesterberg. De vliegbewegingen vinden plaats tussen 11:00 uur en 14:00 uur.

• Uitspraak gerechtshof: gedoogbesluit gemeente Maashorst rechtmatig

1 mei 2024 - Een aantal omwonenden van de asielopvang in het Van der Valk hotel in Uden heeft vorig jaar een kort geding aangespannen tegen de gemeente en het COA.

• Militaire oefening in Maashorst

30 apr 2024 - In de periode 6 t/m 13 mei 2024 vindt er een militaire oefening plaats in Maashorst.