Let op: donderdag 9 mei is de Milieustraat gesloten en wordt er geen afval aan huis ingezameld. Het ophalen van huisvuil vindt plaats op een andere dag. Check hiervoor je afvalkalender.

Huldiging Tijmen Lelieveld als cyber agent

Geplaatst op dinsdag 6 februari 2024

Maandag 5 februari was een bijzondere dag voor Tijmen Lelieveld uit Uden. Hij werd officieel gehuldigd tot junior cyber agent van gemeente Maashorst. Hij weet nu alles over crimineel gedrag op internet en kan helpen om inwoners van Maashorst daartegen te beschermen.

Tijmen (11) is de winnaar van alle kinderen uit Maashorst die de afgelopen maanden meededen aan het project Hack Shield (vertaling: schild/bescherming tegen online criminelen). Dat is een landelijk project voor kinderen tussen de 8-12 jaar. Het is bedoeld om kinderen bewust te maken van de gevaren die ze online lopen. Denk aan desinformatie, phishing, privacy schending, online pesten of misbruik van auteursrecht. Al meer dan 150.000 kinderen in 186 gemeenten doen mee. In Maashorst deden tot nu toe 149 kinderen mee. Tijmen deed mee met zijn hele klas (groep 7/8 van Integraal Kindcentrum Raam). Hij haalde de meeste punten van alle deelnemers in Maashorst.

Game

In de vorm van een spannende game op internet worden de deelnemers spelenderwijs opgeleid tot cyber agent. Ze leren niet alleen hoe je online gevaar kunt herkennen en voorkomen, maar ook hoe je je omgeving hiertegen kunnen beschermen. Zo kunnen ze ook anderen weer helpen. De politie en burgemeester zijn dan ook erg blij met de nieuwe cyber agenten in Maashorst.

Trots

Tijmen werd op school verrast door een bezoek van de locoburgemeester Ramona Sour en de wijkagente Lieke Maas. Hij ontving van hen een officieel certificaat en het Hack Shield paspoort. Sour: “Kinderen van jullie leeftijd zijn steeds vaker online. Jullie spelen games, appen en brengen veel tijd door op social media. Dat is natuurlijk leuk om te doen, maar dit online leven heeft ook een keerzijde. Omdat veel mensen zich niet bewust zijn van de gevaren die ze online lopen, zijn ze een makkelijke prooi voor online criminelen. Als gemeente vinden we jullie online veiligheid heel belangrijk. We zijn dan ook hartstikke trots op alle nieuwe cyber agenten. Nu kunnen jullie ons helpen om andere mensen ook te wijzen op de risico’s én jullie kunnen hen laten zien waar ze op moeten letten!”

Zoektocht naar Cyber agenten gaat door

Ook na de huldiging blijft de gemeente Maashorst zoeken naar junior cyber agenten. Aspirant agenten kunnen zich dus nog steeds aanmelden op www.joinhackshield.nl (Deze link gaat naar een andere website). Graag zelfs, want hoe meer cyber agenten, des te veiliger is de gemeente! Voor meer informatie zie: https://nl.joinhackshield.com/nl (Deze link gaat naar een andere website)

• Wapen van Reek gaat voor energieneutraal met pilot

2 mei 2024 - Met de oplevering van 162 zonnepanelen en een batterijpakket heeft ‘Het wapen van Reek’, als eerste gemeenschappelijke accommodatie een belangrijke pioniersrol in de duurzaamheidsambities van de gemeente Maashorst gekregen. Daarmee zet het college verdere stappen in de afspraak uit het bestuursakkoord, om gemeentelijk vastgoed - waar mogelijk - energieneutraal te maken.

• Gevechtsvliegtuigen verzorgen herdenkingsvlucht boven Soesterberg

2 mei 2024 - Op zaterdag 4 mei 2024 brengen gevechtsvliegtuigen, afkomstig van Vliegbasis Volkel een eregroet tijdens de jaarlijkse dodenherdenking over het Nationaal Militair Museum in Soesterberg. De vliegbewegingen vinden plaats tussen 11:00 uur en 14:00 uur.

• Uitspraak gerechtshof: gedoogbesluit gemeente Maashorst rechtmatig

1 mei 2024 - Een aantal omwonenden van de asielopvang in het Van der Valk hotel in Uden heeft vorig jaar een kort geding aangespannen tegen de gemeente en het COA.

• Militaire oefening in Maashorst

30 apr 2024 - In de periode 6 t/m 13 mei 2024 vindt er een militaire oefening plaats in Maashorst.