Maashorstfonds krijgt extra subsidie

Geplaatst op donderdag 8 februari 2024

Het Maashorstfonds is een fonds dat zich richt op het mogelijk maken van initiatieven die participatie, leefbaarheid en sociale cohesie bevorderen. De gemeente Maashorst ondersteunt dat van harte en steunt het fonds daarom de komende jaren met 100.000 euro subsidie in 2024 en in 2025. Dat heeft het college van burgemeester en wethouders besloten.

Het Maashorstfonds, dat recent van start ging, is de doorontwikkeling van het Udenfonds. Sinds 2018 steunt dit fonds inwoners bij het realiseren van maatschappelijke initiatieven. Het Udenfonds ontving al een jaarlijkse subsidie van 49.000 euro. Omdat het Maashorstfonds alle kernen en inwoners gaat bedienen, én om een extra impuls te geven aan maatschappelijke initiatieven van onderop, is in de begroting 2024 een extra bedrag van 51.000 euro in de begroting opgenomen voor de jaren 2024 en 2025. De gemeenteraad heeft hier mee ingestemd. Begin 2025 wordt het fonds geëvalueerd, en wordt bekeken hoe verder na 2025.

Vrijwilligers

Wethouder Harold van den Broek (Participatie): “We zijn heel blij met dit fonds, het draagt bij aan de ontwikkeling van een participatieve gemeente en eigenaarschap/burgerkracht in alle kernen. En op die manier ook aan een levendige samenleving en onderlinge betrokkenheid. Met het fonds maakt Maashorst het aanvragen van financiële ondersteuning voor initiatieven vanuit de gemeenschap eenvoudig: binnen twee weken hebben aanvragers een beslissing op hun aanvraag, en wordt het geld overgemaakt. En het fonds wordt helemaal gerund door vrijwilligers, het geld komt echt bij de initiatieven terecht.”

Leefbaarheid

Het Maashorstfonds is erg blij met de extra subsidie in de komende twee jaren. Voorzitter Marcel Klösters: “Het Udenfonds is in 2018 opgericht en heeft de afgelopen vijf jaar ruim 350 initiatieven uit Uden, Volkel en Odiliapeel financieel ondersteund. Mooie voorbeelden zijn de Muzemobiel, het evenement Volkel op glad ijs en in Odiliapeel de groentetuin voor de jeugd bij Terra Victa. Omdat wij een kleine en wendbare organisatie zijn, kunnen we snel werken. En omdat onze vrijwilligers uit alle kernen komen weten initiatiefnemers ons te vinden, en kunnen we snel schakelen. Op die manier leveren we een bijdrage aan het verbeteren van de leefbaarheid in alle kernen.”

Subsidie-pilot

Om nog meer initiatieven van inwoners mogelijk te ondersteunen, start Maashorst bovendien in 2024 een pilot. Zes keer per jaar wordt een spreekuur gehouden voor mensen die een initiatief willen nemen en willen onderzoeken welke subsidiemogelijkheden er zijn. Initiatiefnemers kunnen zich aanmelden voor een gesprek met een extern subsidiedeskundige die toetst of een initiatief gebruik kan maken van regionale, provinciale en landelijke subsidies. De extern deskundige helpt mensen ook op pad met hun aanvraag. De kosten hiervoor draagt de gemeente Maashorst.

Wethouder Van den Broek: “We hebben de stellige indruk dat op dit moment niet alle subsidiemogelijkheden buiten de gemeente Maashorst en Maashorstfonds worden benut. De gemeente wil inwoners op deze manier faciliteren, om een extra impuls te geven aan het verder brengen van initiatieven.

• Stempas voor Europees Parlementsverkiezing

14 mei 2024 - Met je stempas breng je jouw stem uit tijdens de Europees Parlementsverkiezing op donderdag 6 juni 2024

• Langere wachttijden in 2024 voor afspraken

14 mei 2024 - In 2024 verlopen veel Nederlandse identiteitskaarten en paspoorten. Veel inwoners vragen daarom een nieuw paspoort of nieuwe identiteitskaart aan. Hierdoor wordt het drukker dan normaal.

• Veilig buitenspelen

14 mei 2024 - Onze medewerkers van de buitendienst controleren regelmatig alle speeltoestellen in de gemeente. Zo houden we de speelplekken fijn en veilig voor kinderen om er te spelen.

• Wie kies jij als vrijwilliger van het jaar?

14 mei 2024 - Ken jij iemand die zich als vrijwilliger inzet om Maashorst een stukje mooier te maken?