Let op: donderdag 9 mei is de Milieustraat gesloten en wordt er geen afval aan huis ingezameld. Het ophalen van huisvuil vindt plaats op een andere dag. Check hiervoor je afvalkalender.

Vanuit de raad: “We zijn erg blij dat jongeren zoals jij ons weten te vinden”

Geplaatst op woensdag 14 februari 2024

De gemeenteraad ontvangt niet vaak een bericht van de jeugd. Jammer, vindt de raad, want de gemeenteraad is er óók voor de jeugd. Blij waren ze dan ook toen scholiere Guusje Riswick van het Udens College hen mailde met de vraag of ze mocht inspreken. Deze maand was het zover. Hoe kwam ze bij de raad terecht? Wat was haar wens en hoe vond ze het om in te spreken? Je ontdekt het hier.

Het begon allemaal met een schoolopdracht van het Udens College. Guusje Riswick kreeg samen met al haar klasgenoten van 2Havo/VWO de opdracht om te onderzoeken waar in hun directe omgeving kansen lagen om een chillplek te maken. “Het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap bestaat namelijk 150 jaar en zij moedigde ons aan om op een creatieve manier naar onze omgeving te kijken,” legt Evelien Naterop, de aardrijkskundedocente van Guusje, uit.

Een plek voor iedereen

Haar leerlingen kwamen met maar liefst 22 ideeën. “Wij proberen vakken altijd met elkaar te verbinden. Daarom hebben we in het kader van het vak ‘Burgerschap’ een fictieve raadsvergadering gehouden waarin leerlingen de beste drie ideeën voor een chillplek presenteerden. Vier fictieve fracties mochten vervolgens stemmen welke ideeën het beste waren en dus gepresenteerd mochten worden aan de échte gemeenteraad.” Het idee van Guusje kwam als één van de winnaars uit de bus.

En dan staat Guusje ineens écht in de raadzaal: dertien jaar oud, met de microfoon vlak bij haar mond en bijgestaan door twee vriendinnen, die vlak naast haar staan. Zonder een spoor van spanning presenteert ze haar idee. Ze wil graag dat de speelplek bij het Moleneind verlichting krijgt, dat de jeu de boulesbaan onkruidvrij wordt gemaakt en dat er meer prullenbakken en picknicktafels komen. “Dan wordt het een fijnere plek voor de oudere jeugd, maar ook voor gezinnen en ouderen. Want die komen er ook,” zegt ze.

Een groot applaus

Als Guusje klaar is, ontvangt ze van de raad een groot applaus. Veel raadsleden grijpen ook de kans om haar een vraag te stellen en haar een compliment te geven. Karin Francken, plaatsvervangend voorzitter van de commissievergadering, tovert op het eind namens heel de raad ook nog een bedankje tevoorschijn voor, “Heel knap dat je hier zo in de grote zaal tegenover allemaal onbekende mensen je idee hebt gepresenteerd. Als raad zijn we erg blij dat jongeren zoals jij ons weten te vinden.”

Hoe Guusje zelf terugkijkt op dit avontuur? “Eerlijk gezegd vond ik het in het begin maar een saaie opdracht. Maar dit was leuk om te doen. En ik heb ook meer geleerd over de politiek en de partijen. Hoe ideeën een plek krijgen. Het is nu wat duidelijker geworden voor mij.” Of haar wensen ook echt uitgevoerd worden? Dat is nog niet zeker. “Maar ik ga wel in gesprek met de wethouder, dus we zijn weer een stap verder. En het idee alleen al dat mijn idee écht uitgevoerd kan worden, dat vind ik tof.”

De gemeenteraad bespreekt onderwerpen en neemt beslissingen namens alle inwoners die gestemd hebben. Dan is het logisch dat inwoners tussentijds ook kunnen zien wat de raad allemaal doet. Daarom deelt de raad regelmatig achtergrondverhalen, zoals deze. Zo kun jij, als inwoner van onze mooie gemeente, eenvoudig een kijkje nemen in de keuken van de gemeenteraad. Veel leesplezier.

• Wapen van Reek gaat voor energieneutraal met pilot

2 mei 2024 - Met de oplevering van 162 zonnepanelen en een batterijpakket heeft ‘Het wapen van Reek’, als eerste gemeenschappelijke accommodatie een belangrijke pioniersrol in de duurzaamheidsambities van de gemeente Maashorst gekregen. Daarmee zet het college verdere stappen in de afspraak uit het bestuursakkoord, om gemeentelijk vastgoed - waar mogelijk - energieneutraal te maken.

• Gevechtsvliegtuigen verzorgen herdenkingsvlucht boven Soesterberg

2 mei 2024 - Op zaterdag 4 mei 2024 brengen gevechtsvliegtuigen, afkomstig van Vliegbasis Volkel een eregroet tijdens de jaarlijkse dodenherdenking over het Nationaal Militair Museum in Soesterberg. De vliegbewegingen vinden plaats tussen 11:00 uur en 14:00 uur.

• Uitspraak gerechtshof: gedoogbesluit gemeente Maashorst rechtmatig

1 mei 2024 - Een aantal omwonenden van de asielopvang in het Van der Valk hotel in Uden heeft vorig jaar een kort geding aangespannen tegen de gemeente en het COA.

• Militaire oefening in Maashorst

30 apr 2024 - In de periode 6 t/m 13 mei 2024 vindt er een militaire oefening plaats in Maashorst.