Overlast door ratten in je tuin bestrijden

Geplaatst op dinsdag 27 februari 2024

Om rattenoverlast tegen te gaan voert de gemeente Maashorst regelmatig inspecties uit in de openbare ruimte. Als het nodig is, plaatsen we rattenkisten om de dieren te bestrijden. Ratten leven echter ook op particulier terrein of in een particuliere tuin. Ook in de bebouwde kom. Dan moet je als bewoner zelf aan de slag om de ratten te bestrijden. Zie je ratten lopen, of vind je rattenkeutels in je tuin? Je kunt veel dingen zelf doen om ratten te bestrijden:

• Zorg ervoor dat er geen etensresten op de grond, in de tuin of berging liggen. Raap ook noten en fruit op die van de boom zijn gevallen.
  • Bewaar voer van kippen, konijnen en andere huisdieren in afgesloten bakken. Geef niet meer voer dan wat de dieren per dag nodig hebben. En haal wat er over is tegen de avond uit de kooi of ren. Geef de kooi of ren ook een extra schoonmaakbeurt.
  • Laat geen vuilniszakken of PMD-zakken buiten staan. Gebruik daarvoor bijvoorbeeld ook een afgesloten container of ton.
  • Voer geen tuinvogels. Ratten zijn dol op vogelvoer, vetbollen en vetpotten. Ze kunnen heel goed klimmen. Zelfs via een paal of dun draadje komen ze gemakkelijk bij de voederplaats en het voer.
  • Een veelgebruikt bestrijdingsmiddel is een klapval in een rattenkist. Door die kist kunnen tenminste kinderen, huisdieren en vogels niet bij de klapval komen. Zo’n klapval is te koop voor tussen de 10 en 20 euro bij onder andere tuincentra en doe-het-zelfzaken. Draag bij het verwijderen van dode ratten of rattenkeutels een mondkapje en handschoenen. Stop de dode rat en/of keutels in een plastic zak en doe die bij het restafval.
  • Op www.milieucentraal.nl/huis-en-tuin/ (Deze link gaat naar een andere website)staan veel tips over ongediertebestrijding.
  • Heb je ondanks het uitvoeren van deze tips nog last van ratten? Of kun je het zelf niet oplossen? Schakel dan een professionele ongediertebestrijder in. Die kan je helpen bij het bestrijden van ratten in je tuin of schuur. Er werken er meerdere in onze gemeente.