Let op: donderdag 9 mei is de Milieustraat gesloten en wordt er geen afval aan huis ingezameld. Het ophalen van huisvuil vindt plaats op een andere dag. Check hiervoor je afvalkalender.

Samen denken, samen doen - concept participatiebeleid

Geplaatst op woensdag 28 februari 2024

'Samen denken, samen doen; zo zorgen wij dat iedereen meedoet'

Burgemeester en wethouders van de gemeente Maashorst maken bekend dat het concept Participatiebeleid gemeente Maashorst vanaf donderdag 29 februari 2024 zes weken lang, dus tot en met woensdag 10 april 2024, ter inzage ligt. Het is de bedoeling dat de gemeenteraad dit beleid in het derde kwartaal definitief vaststelt. Iedereen kan vooraf het conceptbeleid inzien, hierover met ons in gesprek gaan en eventueel een reactie indienen.

Wat is participatie?

Participatie is samen werken aan een mooier Maashorst. Iedereen hoort erbij, iedereen mag meedoen en meedenken over zaken die belangrijk zijn in onze gemeente. Zoals de herinrichting van een straat, de aanleg van een nieuwe speeltuin of het maken van nieuw beleid. Maar ook om met een initiatief te komen om je eigen omgeving fijner te maken. Dat noemen we 'participatie', en als we dat goed doen, zijn we een participatieve gemeente. Dat is een van onze belangrijkste doelen in de komende jaren. Denk jij met ons mee? Want samen zijn we Maashorst.

Niemand weet beter wat belangrijk, nodig en nuttig is in Maashorst, dan de mensen die er wonen en werken. Daarom vinden wij het belangrijk om de kennis van onze inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties nog meer te gebruiken in ons werk. Jouw kennis dus. En wat helemaal mooi zou zijn? Als we er samen een goede gewoonte van maken om mee te denken met elkaar over belangrijke vragen en ideeën.

Participatiebeleid

Daarom maken we hiervoor beleid: het participatiebeleid. Daarin leggen we vast hoe we als gemeente omgaan met participatie. Wat inwoners hierbij van ons mogen verwachten en wat wij graag willen van onze inwoners. Dat helpt ons om plannen en beleid beter te maken. Eerder deden we dat bijvoorbeeld al bij het Cultuurbeleid en de plannen voor de nog aan te leggen nieuwe weg bij Volkel (N605). Maar we geven in het participatiebeleid ook aan hoe we mensen in Maashorst zo goed mogelijk bij onze plannen betrekken. En hoe we inwoners, bedrijven en organisaties uitnodigen om met eigen ideeën te komen.

Inzien van het participatiebeleid

Je kunt het participatiebeleidop de website lezen. Lees je het concept liever op papier? Neem dan contact op via meedenken@gemeentemaashorst.nl of bel naar 0413 - 28 19 11.

De gemeenteraad moet het beleid nog vaststellen. Maar voor we dat doen, willen we eerst heel graag weten wat jullie ervan vinden. Want we vinden het belangrijk dat jullie ook over dit beleid meedenken en adviseren.

Hoe kun je jouw mening geven?

Wij zijn over het participatiebeleid in gesprek met groepen inwoners, zoals de dorpsraden, initiatiefgroepen en UdeNaardeToekomst. Zij zijn voor de gemeente een belangrijke gesprekspartner als het gaat over participatie.
Als je jouw reactie in de vorm van een mening of tip wilt geven, dan kun je contact opnemen met één van onze participatieadviseurs: Ilse Hermkens, Maarten van Gemert en Arie Cornelissen via meedenken@gemeentemaashorst.nl.

Om jouw reactie te kunnen meenemen, moeten wij die uiterlijk op 10 april 2024 binnen hebben. We zien jouw reactie graag tegemoet.

• Wapen van Reek gaat voor energieneutraal met pilot

2 mei 2024 - Met de oplevering van 162 zonnepanelen en een batterijpakket heeft ‘Het wapen van Reek’, als eerste gemeenschappelijke accommodatie een belangrijke pioniersrol in de duurzaamheidsambities van de gemeente Maashorst gekregen. Daarmee zet het college verdere stappen in de afspraak uit het bestuursakkoord, om gemeentelijk vastgoed - waar mogelijk - energieneutraal te maken.

• Gevechtsvliegtuigen verzorgen herdenkingsvlucht boven Soesterberg

2 mei 2024 - Op zaterdag 4 mei 2024 brengen gevechtsvliegtuigen, afkomstig van Vliegbasis Volkel een eregroet tijdens de jaarlijkse dodenherdenking over het Nationaal Militair Museum in Soesterberg. De vliegbewegingen vinden plaats tussen 11:00 uur en 14:00 uur.

• Uitspraak gerechtshof: gedoogbesluit gemeente Maashorst rechtmatig

1 mei 2024 - Een aantal omwonenden van de asielopvang in het Van der Valk hotel in Uden heeft vorig jaar een kort geding aangespannen tegen de gemeente en het COA.

• Militaire oefening in Maashorst

30 apr 2024 - In de periode 6 t/m 13 mei 2024 vindt er een militaire oefening plaats in Maashorst.