Let op: donderdag 9 mei is de Milieustraat gesloten en wordt er geen afval aan huis ingezameld. Het ophalen van huisvuil vindt plaats op een andere dag. Check hiervoor je afvalkalender.

“De eed is een belofte die je niet zomaar breekt”

Geplaatst op dinsdag 12 maart 2024

Burgemeester Hans van der Pas is beëdigd. En ook raadsleden doen dat. Maar waarom eigenlijk? Hoe voelt het om zo’n eed af te leggen? En hoe gaat dat dan in zijn werk? Je ontdekt het in dit verhaal waarin raadsleden Niek Bongaerts en Harry van Tiel terugblikken op hun eedaflegging.

“O ja, ik was van tevoren best zenuwachtig. En ik versprak mezelf toen ik de eed aflegde”, lacht raadslid Harry van Tiel. In 2017 sprak hij de eed uit en sindsdien heeft hij ruim negentig keer meegemaakt dat een collega-raadslid of commissielid de eed aflegt. Het blijft voor hem altijd een mooi moment. “Je doet een belofte die je niet zomaar breekt.” Zo voelt raadslid Niek Bongaerts het ook. Hij legde de eed eind vorig jaar voor het eerst af: op 14 december 2023 om precies te zijn. “Ik vond het ook spannend. Je gaat een moreel contract aan ten overstaande van de hele raad, publiek en alle kijkers. Je staat daar dus niet voor jezelf, maar voor alle inwoners van onze gemeente.”

Ben eerlijk en integer

Je legt dus een eed af als je raadslid wordt. Hierin beloof je dat je je rol als raadslid zo eerlijk en integer mogelijk zult vervullen met oog voor het algemeen belang. “Je zweert bijvoorbeeld trouw aan de Grondwet, dat je onafhankelijk zult zijn en dat je geen giften ontvangt”, vertelt Harry. De eed leg je af tijdens een raadsvergadering. Je wordt dan naar voren geroepen. Midden in de kring, achter een bankje blijf je staan. Dan leest de voorzitter de eed voor en die zeg je na. “Je kunt zelf kiezen hoe je de eed afsluit”, leggen de heren uit. “De één zegt: ‘Zo waarlijk helpe mij God Almachtig’. De ander zegt: ‘Dat verklaar en beloof ik’. In dat laatste geval heet het geen ‘eed’ maar een ‘verklaring en belofte’.

De waarde van een eed

Je bent pas raadslid als je de eed of verklaring en belofte aflegt. Eerder niet. De eed is dus méér dan een ceremonieel moment. Harry en Niek voelden die verantwoordelijkheid goed. “Juist omdat je de eed uitspreekt, ben je je hier sterk bewust van. Veel meer dan wanneer je een krabbel zet onder een overeenkomst.” Ook de nieuwe burgemeester Hans van der Pas heeft inmiddels zijn eed afgelegd. Dat gebeurt traditiegetrouw tijdens een raadsvergadering. De gemeenteraad en anderen heetten hem welkom en daarna sprak hij zijn eed uit. De heren: “Heel mooi dat wij hier getuigen van mochten zijn.”

De gemeenteraad bespreekt onderwerpen en neemt beslissingen namens alle inwoners van gemeente Maashorst. Dan is het logisch dat inwoners tussentijds ook kunnen zien wat de raad allemaal doet. Daarom deelt de raad regelmatig achtergrondverhalen, zoals deze. Zo kun jij, als inwoner van onze mooie gemeente, eenvoudig een kijkje nemen in de keuken van de gemeenteraad. Veel leesplezier!

• Wapen van Reek gaat voor energieneutraal met pilot

2 mei 2024 - Met de oplevering van 162 zonnepanelen en een batterijpakket heeft ‘Het wapen van Reek’, als eerste gemeenschappelijke accommodatie een belangrijke pioniersrol in de duurzaamheidsambities van de gemeente Maashorst gekregen. Daarmee zet het college verdere stappen in de afspraak uit het bestuursakkoord, om gemeentelijk vastgoed - waar mogelijk - energieneutraal te maken.

• Gevechtsvliegtuigen verzorgen herdenkingsvlucht boven Soesterberg

2 mei 2024 - Op zaterdag 4 mei 2024 brengen gevechtsvliegtuigen, afkomstig van Vliegbasis Volkel een eregroet tijdens de jaarlijkse dodenherdenking over het Nationaal Militair Museum in Soesterberg. De vliegbewegingen vinden plaats tussen 11:00 uur en 14:00 uur.

• Uitspraak gerechtshof: gedoogbesluit gemeente Maashorst rechtmatig

1 mei 2024 - Een aantal omwonenden van de asielopvang in het Van der Valk hotel in Uden heeft vorig jaar een kort geding aangespannen tegen de gemeente en het COA.

• Militaire oefening in Maashorst

30 apr 2024 - In de periode 6 t/m 13 mei 2024 vindt er een militaire oefening plaats in Maashorst.