Digitaal nachtregister (DNR)
Het nachtregister is een register voor ondernemers waarin de gegevens van overnachtende personen genoteerd worden. Het is volgens de wet verplicht om zo'n register bij te houden. Eén van de doelen van het nachtregister is dat hulpdiensten beter hun werk kunnen doen bij een ramp. Als er bijvoorbeeld brand is kan de brandweer snel zien wie er op de locatie aanwezig is. Ook kan het nachtregister een afschrikkende werking hebben op criminelen. De gemeente Maashorst werkt vanaf 1 juli 2025 met een digitaal nachtregister.
Aanmelden digitale nachtregister
Meld je aan via onderstaande button voor het digitale nachtregister gemeente Maashorst
Aanmelden (Deze link gaat naar een andere website)
Bij de eerste aanmelding klik je op 'Of registreer een nieuw account'. Vervolgens vul je de gevraagde gegevens in en klik je op 'Registreren'. Na goedkeuring van je aanmelding door de gemeente, ontvang je van de gemeente automatisch een e-mail. Pas daarna kan je ermee aan de slag.
Gebruik
Voor gebruik van het digitale nachtregister zijn handleidingen beschikbaar. Een korte versie (PDF, 709.8 kB) voor het registreren van internationale werknemers (arbeidsmigranten) en een lange versie (PDF, 1.7 MB) voor het registreren van zowel toeristen als voor internationale werknemers.
Bij vragen over het digitale nachtregister, neem contact op met het de gemeente Maashorst via e-mail: Wonen@gemeentemaashorst.nl of tel. 0413-281911 (Deze link gaat naar een andere website).
Veel gestelde vragen over het digitale nachtregister
Is het digitale nachtregister per 1 januari 2021 verplicht?
Ja. Op 1 juli 2025 werd het voor logiesverstrekkende ondernemers in de gemeente Maashorst verplicht om verblijven te registreren in het digitale nachtregister, zodra de ondernemer aangesloten is op het digitale nachtregister. Dit is door het college van B&W van de gemeente Maashorst besloten.
Wat verandert er voor ondernemers?
In het verleden werd vaak een papieren nachtregister bijgehouden of werd er in een eigen systeem geregistreerd. Vanaf 1 juli 2025 zijn alle ondernemers die logies verstrekken verplicht op dezelfde wijze in het door de gemeente beschikbaar gestelde systeem te registeren. Dit geldt vanaf het moment van aansluiting van de ondernemer. Vanaf oktober 2025 moet iedereen aangesloten zijn.
Moeten ondernemers ervoor betalen?
Nee. De gemeente biedt deze dienst gratis aan ondernemers aan.
Waarom overgaan tot een digitaal nachtregister?
In de gemeente Maashorst werd voorheen op verschillende manieren geregistreerd. Dit was niet duidelijk voor ondernemers, maar ook niet voor de gemeente en de Bsob (Belasting samenwerking Oost-Brabant). Het huidige digitale nachtregister voldoet tevens aan Europese regelgeving en privacyregels.
Waarom is het belangrijk om een digitaal nachtregister bij te houden?
De controle op de naleving van het nachtregister is een belangrijke wettelijke taak van de gemeente. De gemeente dient namelijk te weten wie, waar verblijft. Dit kan belangrijk zijn in geval van bijvoorbeeld een ramp of voor de aanhouding van door de politie gezochte personen. Ook wordt het nachtregister gebruikt voor controle en afdracht van de toeristenbelasting of verblijfsbelasting.
Wat is het digitale nachtregister?
Dit is een registratie in een digitaal systeem door de ondernemer die nachtverblijf biedt (bijvoorbeeld in een hotel, pension, B&B of logiesgebouw) aan personen die ter plaatse blijven overnachten. Het digitaal nachtregister dient ter vervanging van het vroegere papieren nachtregister.
Is het een verplichting om dit bij te houden?
Ja, het Wetboek van Strafrecht en de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Maashorst bevat de verplichting tot het bijhouden van een nachtregister door degene die er zijn beroep van maakt aan personen nachtverblijf te verschaffen.
Moet het digitale nachtregister dagelijks bijgehouden worden?
Ja, er wordt verwacht dat het nachtregister up-to-date gehouden wordt. In geval van bijvoorbeeld een ramp, is het van belang om meteen de juiste gegevens in te kunnen zien.
Moeten gegevens met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2025 ingevoerd worden?
Nee. Gegevens worden ingevoerd vanaf het moment van aansluiting van de ondernemer op het systeem.
Je maakt gebruik van een eigen reserveringssysteem. Moet je nu twee systemen bijhouden?
X-Com, de beheerder van het digitale nachtregister, kan een directe koppeling tussen X-com en jou als ondernemer maken. Dit gaat echter buiten de gemeente om. Je kunt hiervoor het beste contact opnemen met X-com via info@digitaalnachtregister.nl om de mogelijkheden te bekijken. Eventuele kosten voor een dergelijke directe koppeling zijn voor de ondernemer.
Wat zijn de voordelen van een digitaal nachtregister?
- Géén kosten voor ondernemers (gratis beschikbaar via de gemeentelijke website);
- De handhaver is voorbereid en hoeft dus minder lang ter plaatse te zijn;
- Eenzelfde systeem voor iedereen en ook minder fraudegevoelig;
- Raakt niet zoek of verloren bij een ramp;
- Actuele en juiste overnachtingscijfers beschikbaar voor ondernemers;
- Voldoet aan de huidige privacywetgeving.
Wie stelt het nachtregister vast?
In de Algemene Plaatselijke Verordening is opgenomen dat de burgemeester bepaalt op welke wijze het bijhouden van een nachtregister dient te gebeuren.
Wanneer gaat het in?
Tussen 1 juli en 1 oktober 2025 worden ondernemers persoonlijk door de gemeente benaderd om zich aan te melden. Vanaf het moment van aansluiting wordt het gebruik van het digitale nachtregister verplicht gesteld en worden andere (papieren) systemen niet meer toegestaan, tenzij je van de gemeente daarvoor een ontheffing krijgt.
Is een computer nodig om dit te installeren?
Ja, of een ander mobiel apparaat (tablet of smartphone) met toegang tot het internet.
Is een internetverbinding nodig?
Ja, om in het systeem te kunnen is een internetverbinding nodig.
Is toegang via een tablet of smartphone mogelijk?
Ja. Het digitale nachtregister kan ook geopend worden met een tablet of smartphone.
Hoeveel tijd ben ik ermee kwijt?
In vergelijking met een eerder papieren nachtregister kost het digitale nachtregister minder tijd. Er hoeven minder gegevens ingevuld te worden. Ook het overzetten van gegevens van nachtverblijvers uit een eigen digitaal systeem is mogelijk.
Meer Ondernemers
- Bedrijf (starten)
- Bedrijventerreinen
- Bijstandsuitkering voor zelfstandigen (Bbz)
- Centrummanager
- Contactpersonen bedrijven
- Evenementen
- Gemeente aansprakelijk stellen
- Horeca
- Inzamelen bedrijfsafval
- Koopzondagen en winkeltijden
- Maatschappelijk verantwoord ondernemen
- Markt en standplaats
- Ondernemersverenigingen
- Ontmoetingspleinen
- Reclame
- Subsidies
- Zakendoen met de gemeente