Veelgestelde vragen

Op deze pagina vind je veel gestelde vragen en antwoorden over de woon- en opvanglocaties.

Vragen over de locaties (algemeen)

Wat zijn de nieuwe locaties in Maashorst voor opvang?

Bekijk hier de locaties (PDF, 456.1 kB)

Waarom 3 nieuwe locaties?

De groep mensen die urgent woonruimte nodig hebben in Maashorst is breder dan alleen vluchtelingen. Daarom hebben we de zoektocht naar ruimte voor opvanglocaties voor vluchtelingen (die wettelijke verplicht is) verbreed.

Waarom deze locaties?

We zijn gestart met de uitgangspunten van de gemeenteraad. Die hebben we als richtingwijzer gebruikt in onze zoektocht. Eerst hebben we gekeken naar gronden die eigendom zijn van de gemeente. Daarna hebben we gekeken naar de omvang: de locaties moesten groot genoeg zijn voor de bouw van een flink aantal woningen.
Ook vond de gemeenteraad het wenselijk dat de locaties verspreid liggen over de verschillende kernen van Maashorst. Dat beperkt automatisch het aantal geschikte locaties. Bovendien moesten de locaties passen binnen de omgevingsvisie. Tot slot hebben we gekeken naar de ligging: in of aan de rand van een kern, zodat voorzieningen zoals winkels en scholen goed bereikbaar zijn.
Wetend dat een perfecte locatie niet bestaat, zijn we ervan overtuigd dat de drie locaties die we nu voorstellen het best passen bij de wensen en plannen van Maashorst. In goed overleg met omwonenden gaan we zorgen dat de locaties zo goed mogelijk kunnen worden ingepast in de omgeving.

Waarom toch 3 wat grotere locaties en niet meer kleine?

We kiezen voor deze oplossing om verschillende redenen:

Wanneer gaan de opvanglocaties open?

Dat is nog niet bekend, maar ons uitgangspunt is zo snel mogelijk, gezien de urgentie. We streven ernaar om de opvangmogelijkheid voor asielzoekers op de locatie Boekelsedijk in Uden in elk geval vóór de sluiting van de opvang in het Van der Valkhotel te realiseren.
De uiteindelijke realisatie is afhankelijk van veel verschillende factoren. Via deze website (nieuws over opvang) en de e-mailnieuwsbrief houden we jullie op de hoogte.

Op welke manier kunnen wij onze standpunten kenbaar maken? Wanneer en hoe krijgen we inspraak en/of kunnen we bezwaar maken? 

De exacte momenten voor inspraak en bezwaar maken we bekend via deze website (nieuws over opvang) en e-mailnieuwsbrief. Het voorstel voor de opvanglocaties is op donderdag 15 mei 2025 besproken door de gemeenteraad. Die heeft er haar ‘wensen en bedenkingen’ over uitgesproken. Die wensen en bedenkingen worden meegenomen bij de verdere uitwerking van de plannen. Die uitwerking voorziet ook in gesprekken met belanghebbenden per locatie (als onderdeel van het vergunningstraject, ook wel omgevingsdialoog genoemd). Dan kun je je zorgen delen, bijvoorbeeld over (verkeers)veiligheid, de indeling en bebouwing van het perceel. Ook voorziet de formele vergunningsprocedure in een bezwaarmogelijkheid, en de gemeenteraad heeft uiteindelijk bindend adviesrecht (op het onderdeel van de opvanglocaties). We zijn dan verplicht jouw mening bij te sluiten bij ons advies aan de raad. 

 Je kunt op de hoogte blijven van nieuwsberichten over asielopvang en voortgang van de 3 nieuwe woon- en opvanglocaties via onze website. Ook informeren we over de voortgang via de e-mailnieuwsbrief, tijdens informatiebijeenkomsten, via de communicatiekanalen van de gemeente (website, social media, informatiepagina’s in de weekbladen) en via de media.

Waarom hebben inwoners geen inspraak over het wel of niet opvangen van asielzoekers in Maashorst?

De gemeenteraad heeft in 2024 uitgangspunten vastgesteld voor asielopvang in onze gemeente. Het eerste uitgangspunt daarin is dat gemeente Maashorst verantwoordelijkheid neemt voor de eigen taakstelling. Het besluit om op de 3 locaties te gaan ontwikkelen (Boekelsedijk in Uden, Molenaarstraat in Schaijk, Repelakker in Zeeland) draagt hier aan bij.

Komt er (ook) een AZC in Schaijk en/of Zeeland?

Uit vragen en reacties blijkt dat mensen denken dat in Schaijk en of Zeeland (ook) een asielzoekerscentrum komt.

Er komt géén AZC in Zeeland of Schaijk.

Wat wel al vaststaat:

We kunnen nog niet precies zeggen welke doelgroepen (en hoeveel van elke groep) er gecombineerd gaan worden op de drie locaties. Dat hangt af van onze gesprekken met het COA en de woningcorporaties, later in het proces. Daarbij gaan we uit van de volgende gegevens:

Totaal aantal bewoners Asielzoekers AMV Oekraïne Statushouders Spoedzoekers Starters
Boekelsedijk Uden 500 Ja Nee Ja Ja Ja Ja
Repelakker Zeeland 250 Nee Mogelijk Ja Ja Ja Ja
Molenaarstraat Schaijk 250 Nee Mogelijk Ja Ja Ja Ja

Zie voor de aantallen te huisvesten mensen ook het antwoord op de vraag ‘Wie gaan er wonen’ in de rubriek ‘Vragen over asielzoekers’.

Wie komen er te wonen?

We willen op de 3 nieuwe locaties in totaal woon-/opvangruimte gaan ontwikkelen voor 1000 mensen. Daarbij gaan we uit van: ongeveer 300 starters, spoedzoekers (mensen die door omstandigheden per direct woonruimte nodig hebben), 300 asielzoekers (Boekelsedijk), 29 AMV (dit kunnen zowel jongens als meisjes zijn), ongeveer 250 Oekraïense ontheemden (bovenop de ongeveer 150 die we al huisvesten) en ongeveer 120 statushouders.

Groep Aantal
Starters en spoedzoekers 300
Asielzoekers (Boekelsedijk Uden) 300
AMV 29
Oekraïense ontheemden (bovenop de al gehuisveste 150) 250
Statushouders 120
Totaal 1000

Let wel: deze berekening is gebaseerd op de cijfers d.d. 9-4-2025, op basis van de huidige migratieopgave en de stand van zaken rond huisvesting van statushouders. De uiteindelijke aantallen kunnen hier nog iets van afwijken.

Hoe de combinatie van doelgroepen er uit gaat zien op de 3 locaties is op dit moment nog niet bekend. We gaan elke locatie toetsen op mogelijke combinaties. Wel zullen de 300 asielzoekers die nu verblijven in het Van der Valk hotel wat ons betreft landen op de locatie in Uden. De precieze combinatie van doelgroepen en de aantallen stellen we vast in overleg met het COA en de woningcorporatie(s).
Zie voor een verdeling van de doelgroepen over de locaties ook het antwoord op de vraag ‘Komt er ook een AZC in Schaijk en/of Zeeland?’ in de rubriek ‘Vragen over de locaties’.

Hoe gaan de nieuwe locaties/terreinen eruitzien?

Dat weten we op dit moment nog niet, maar denk aan wooneenheden gegroepeerd rond gezamenlijke ruimten voor centrale voorzieningen zoals een keuken, recreatieruimte, leslokaal e.d. En gezien de korte resterende periode tot sluiting van het Van der Valkhotel zullen we op de locatie aan de Boekelsedijk in Uden daarbij eerder kiezen voor prefab-bouweenheden dan voor een bouwwerk. De bouwvorm op de kleinere locaties is nog niet bekend. Zodra er tekeningen zijn, delen we deze.

Hoe lang blijven deze locaties bestaan?

Om de 3 locaties snel te kunnen realiseren, moeten we werken met tijdelijke vergunningen (omdat een ‘reguliere’ vergunning niet past en/of meer tijd kost). Een tijdelijke vergunning kan 2 x 5 jaar worden toegekend.

Waarom kiest Meierijstad voor kleine opvanglocaties en Maashorst niet?

Meierijstad heeft met het COA afgesproken dat zij de opvang zelf organiseren. Zij doen dat via meerdere kleine locaties.
Die keuze past bij hun situatie. De context en uitgangspositie van Meierijstad is anders dan die van Maashorst. Daarom is het lastig om de aanpak van beide gemeenten met elkaar te vergelijken.

Hoe wordt de veiligheid in en rond de woon- en opvanglocaties gewaarborgd?

Voor elke locatie waar vluchtelingen landen, wordt een veiligheidsplan opgesteld waarin alle aspecten rond veiligheid op en rond het terrein worden geborgd. Bij de opstelling van die veiligheidsplannen worden omwonenden geraadpleegd. En ook na opening van de opvanglocaties wordt meestal structureel overlegd met (een afvaardiging van) omwonenden, om vinger aan de pols te houden.

Wat gebeurt er als er overlast wordt ervaren door inwoners?

Als inwoners overlast ervaren, pakken we dit op dezelfde manier aan als bij Van der Valk. Dit betekent dat we:

We nemen de zorgen van inwoners serieus en werken samen aan een veilige omgeving. Voor meer informatie rondom veiligheid verwijzen we graag naar het online veiligheidsplan. (PDF, 70.2 kB)

Wat zijn de vervolgstappen vanaf mei 2025

Grofweg volgen nu de volgende stappen voor de asielopvang aan de Boekelsedijk. Eenzelfde procedure volgen we voor de wooneenheden aan de Boekelsedijk en voor de ontwikkeling van de woonlocaties in Zeeland en Schaijk, met dat verschil dat bij deze procedures de raad geen bindend adviesrecht heeft. Dat bindend adviesrecht geldt alleen voor locaties waar asielzoekers of AMV’ers komen.

Toelichting:

Stap 1 Participatie

We gaan eerst in gesprek met direct omwonenden. Dat zijn de inwoners/bedrijven/verenigingen op de percelen die direct grenzen aan de locatie. Zij ontvingen eerder al (in de brief d.d. 20 maart 2025 over de inwonersbijeenkomsten op 9 en 16 april) een uitnodiging voor een persoonlijk gesprek. Een veertigtal huishoudens/verenigingen heeft daarvan gebruikgemaakt. In die gesprekken halen we zorgen en vragen op die we meenemen bij de verdere uitwerking van het plan, en vervolgens bij het ontwikkelen van de eerste tekeningen voor de inrichting van de locatie (en omgeving).

Later in het proces zullen we ook andere belanghebbenden betrekken, zoals inwoners uit Volkel-West en Uden-Zuid of andere belanghebbenden die op wat grotere afstand wonen. Daarbij staat vooral de (verkeers)veiligheid op de agenda, gericht op het voorkomen van overlast en onveiligheid. Ook zullen we alle input van de belanghebbenden (en later ook de manier waarop we die input hebben verwerkt) breed delen. Zodra we hiervoor de plannen klaar hebben (naar verwachting na de zomervakantie), laten we dat weten (via onze website, de pers, social media en de weekbladen). Belangstellenden kunnen zich abonneren op een e-mailnieuwsbrief.

Stap 2 Aanvraag omgevingsvergunning

Het gaat in deze fase om twee omgevingsvergunningen: één voor realisatie van een opvanglocatie (het COA moet deze aanvraag doen) en één voor realisatie van wooneenheden voor starters en/of spoedzoekers. Beide aanvragen worden afzonderlijk (en dus misschien niet op hetzelfde moment) ingediend.

Stap 3 Ontwerpbesluit

Na ontvangst van de aanvraag besluit het college van B en W er zo snel mogelijk over. Dat besluit is in deze fase nog een concept-besluit.

Stap 4 Zienswijzen

Belanghebbenden kunnen, in reactie op het concept-besluit, een zienswijze (= mening, bezwaar, verzoek) indienen.
De gemeente behandelt vervolgens alle zienswijzen en laat weten hoe ze er rekening mee zal houden of waarom ze er niet aan kan voldoen.

Stap 5 Bindend advies gemeenteraad

Daarna wordt de vergunningaanvraag, inclusief een overzicht van de zienswijzen én de beantwoording daarvan door de gemeente, voorgelegd aan de gemeenteraad.

Stap 6 Definitief besluit

De raad geeft een bindend advies over het concept-besluit. ‘Bindend’ betekent dat het college het advies van de raad moet volgen.

Stap 7 Beroep rechtbank

In deze fase kunnen mensen in beroep gaan bij de rechtbank tegen het definitieve besluit. Het kan wel zijn dat de gemeente besluit om alvast aan de slag te gaan met de realisatie van het plan (met het risico dat de bouw moet worden gestaakt als de rechtbank in het voordeel besluit van mensen die beroep/voorlopige voorziening hebben aangetekend).

Stap 8 Hoger beroep Raad van State

In deze fase kunnen mensen in hoger beroep gaan bij de Raad van State, als ze het niet eens zijn met de uitspraak van de rechtbank bij stap 6. Het kan wel zijn dat de gemeente besluit om alvast aan de slag te gaan met de realisatie van het plan (met het risico dat de bouw en het gebruik moeten worden gestaakt als de Raad van State in het voordeel besluit van mensen die hoger beroep/voorlopige voorziening hebben aangetekend).

Vragen over locatie Boekelsedijk in Uden

Waarom een locatie aan de Boekelsedijk in Uden?

Er is gekozen voor een locatie binnen de bebouwde kom, op korte afstand van voorzieningen. Dit sluit aan op de wensen van inwoners die we ophaalden tijdens eerdere participatiesessies. Deze locatie is eigendom van de gemeente. Dat was een belangrijke voorwaarde van de gemeenteraad. Deze locatie voldoet aan de provinciale regels, die voorschrijven dat Maashorst niet verder mag uitbreiden buiten het bestaande stedelijke gebied, maar dat bebouwing binnen de stadsgrenzen wel toegestaan is.

Wordt het sportpark zo niet een erg onveilig park waar veel kinderen dagelijks door naar school en naar de sportclubs fietsen? 

We weten dat er veel zorgen zijn rond de veiligheid in het sportpark. We gaan er alles aan doen om de woon- en opvanglocatie op een veilige manier in te passen. En we gaan daarbij op zoek naar manieren om het gevoel van veiligheid te versterken.

Wordt de Boekelsedijk met de komst van een AZC én een woonzorgcomplex voor 16 jongeren met ernstige problemen geen risicovolle extra gevaarlijke straat? 

We verwachten niet dat beide voorzieningen een extra gevaarlijke situatie opleveren. Het te realiseren woonzorgcentrum voor ‘begeleid wonen’ ligt op voldoende afstand van het AZC. We zullen tevoren - samen met omwonenden en in/aan het Sportpark actieve organisaties - ook een veiligheidsplan opstellen, waarin we vastleggen hoe eventuele veiligheidsrisico’s voorkomen kunnen worden. Dat hebben we destijds ook gedaan bij de voorbereiding van de opvang in het Van der Valkhotel en dat leidde bijvoorbeeld tot extra camera’s bij de fietstunnel en op het Foodcourt, extra straatverlichting rondom het hotel, extra patrouille door Boa’s, politie en straatcoaches (onder andere bij het Foodcourt en het weggetje achter de opvang) en een nieuwe achteringang, zodat bewoners niet door het straatje achter het hotel hoeven te lopen/fietsen. 

Hoe controleren jullie het aantal en type asielzoekers dat op de Boekelsedijk komt wonen? 

Met het COA maken we afspraken over welke mensen er in de opvang komen. Onze uitgangspunten zijn daarbij dezelfde als toen we afspraken maakten voor de noodopvang in het Van der Valkhotel. Toen hebben we bijvoorbeeld de afspraak gemaakt dat er alleen vluchtelingen worden opgevangen die kans maken op een verblijfsstatus en die daarbij zijn toegewezen aan onze regio. Tijdens de opvang hebben we regelmatig overleg met het COA over de bezettingsgraad en de samenstelling van de bewoners.

Wat zijn de vervolgstappen vanaf mei 2025

Grofweg volgen nu de volgende stappen voor de asielopvang aan de Boekelsedijk. Eenzelfde procedure volgen we voor de wooneenheden aan de Boekelsedijk en voor de ontwikkeling van de woonlocaties in Zeeland en Schaijk, met dat verschil dat bij deze procedures de raad geen bindend adviesrecht heeft. Dat bindend adviesrecht geldt alleen voor locaties waar asielzoekers of AMV’ers komen.

Toelichting:

Stap 1 Participatie

We gaan eerst in gesprek met direct omwonenden. Dat zijn de inwoners/bedrijven/verenigingen op de percelen die direct grenzen aan de locatie. Zij ontvingen eerder al (in de brief d.d. 20 maart 2025 over de inwonersbijeenkomsten op 9 en 16 april) een uitnodiging voor een persoonlijk gesprek. Een veertigtal huishoudens/verenigingen heeft daarvan gebruikgemaakt. In die gesprekken halen we zorgen en vragen op die we meenemen bij de verdere uitwerking van het plan, en vervolgens bij het ontwikkelen van de eerste tekeningen voor de inrichting van de locatie (en omgeving).

Later in het proces zullen we ook andere belanghebbenden betrekken, zoals inwoners uit Volkel-West en Uden-Zuid of andere belanghebbenden die op wat grotere afstand wonen. Daarbij staat vooral de (verkeers)veiligheid op de agenda, gericht op het voorkomen van overlast en onveiligheid. Ook zullen we alle input van de belanghebbenden (en later ook de manier waarop we die input hebben verwerkt) breed delen. Zodra we hiervoor de plannen klaar hebben (naar verwachting na de zomervakantie), laten we dat weten (via onze website, de pers, social media en de weekbladen). Belangstellenden kunnen zich abonneren op een e-mailnieuwsbrief.

Stap 2 Aanvraag omgevingsvergunning

Het gaat in deze fase om twee omgevingsvergunningen: één voor realisatie van een opvanglocatie (het COA moet deze aanvraag doen) en één voor realisatie van wooneenheden voor starters en/of spoedzoekers. Beide aanvragen worden afzonderlijk (en dus misschien niet op hetzelfde moment) ingediend.

Stap 3 Ontwerpbesluit

Na ontvangst van de aanvraag besluit het college van B en W er zo snel mogelijk over. Dat besluit is in deze fase nog een concept-besluit.

Stap 4 Zienswijzen

Belanghebbenden kunnen, in reactie op het concept-besluit, een zienswijze (= mening, bezwaar, verzoek) indienen.
De gemeente behandelt vervolgens alle zienswijzen en laat weten hoe ze er rekening mee zal houden of waarom ze er niet aan kan voldoen.

Stap 5 Bindend advies gemeenteraad

Daarna wordt de vergunningaanvraag, inclusief een overzicht van de zienswijzen én de beantwoording daarvan door de gemeente, voorgelegd aan de gemeenteraad.

Stap 6 Definitief besluit

De raad geeft een bindend advies over het concept-besluit. ‘Bindend’ betekent dat het college het advies van de raad moet volgen.

Stap 7 Beroep rechtbank

In deze fase kunnen mensen in beroep gaan bij de rechtbank tegen het definitieve besluit. Het kan wel zijn dat de gemeente besluit om alvast aan de slag te gaan met de realisatie van het plan (met het risico dat de bouw moet worden gestaakt als de rechtbank in het voordeel besluit van mensen die beroep/voorlopige voorziening hebben aangetekend).

Stap 8 Hoger beroep Raad van State

In deze fase kunnen mensen in hoger beroep gaan bij de Raad van State, als ze het niet eens zijn met de uitspraak van de rechtbank bij stap 6. Het kan wel zijn dat de gemeente besluit om alvast aan de slag te gaan met de realisatie van het plan (met het risico dat de bouw en het gebruik moeten worden gestaakt als de Raad van State in het voordeel besluit van mensen die hoger beroep/voorlopige voorziening hebben aangetekend).

Welke vragen stelden inwoners op de inloopbijeenkomsten in september?

Op donderdag 18, vrijdag 19 en zaterdag 20 september 2025 organiseerden we een aantal inloopbijeenkomsten in de Gemeentewerf in Uden over de stand van zaken rond de Boekelsedijk. We hebben de vragen uit de inloopbijeenkomsten (PDF, 110.6 kB) verzameld met daarbij de antwoorden.

Vragen over locatie Repelakker in Zeeland

Waarom een locatie aan de Repelakker in Zeeland?

Waarom worden de 29 AMV'ers niet ondergebracht in grotere centra elders, maar mogelijk verdeeld over Schaijk en Zeeland, terwijl het COA zelf aangeeft dat zij een ‘rugzak met onbekende inhoud’ hebben?

Dit heeft vooral te maken met het uitgangspunt van spreiding. 

Vragen over locatie Molenaarstraat in Schaijk

Waarom een locatie aan de Molenaarstraat in Schaijk?

Waarom worden de 29 AMV'ers niet ondergebracht in grotere centra elders, maar mogelijk verdeeld over Schaijk en Zeeland, terwijl het COA zelf aangeeft dat zij een ‘rugzak met onbekende inhoud’ hebben?

Dit heeft vooral te maken met het uitgangspunt van spreiding. 

Is er in het plan voor de opvang in Schaijk nagedacht over voldoende parkeergelegenheid bij de opvang zelf? 

Wij hebben nog geen concrete plannen/schetsen voor de invulling van de locatie aan de Molenaarstraat in Schaijk. Dus ook niet voor parkeren. Daar gaan we mee aan de slag, onder andere met input vanuit het participatietraject en gesprekken die we nu al met direct omwonenden voeren. Zodra de planning voor het vervolg klaar zijn, informeren we belanghebbenden per brief en via onze communicatiekanalen.

Krijgen we een nieuw speelveld in de buurt, waar kunnen kinderen nu gaan voetballen? 

We begrijpen dat een speelveld belangrijk is voor kinderen en jongeren in de buurt. In het ontwerp voor de herinrichting houden we nadrukkelijk rekening met de leefbaarheid voor omwonenden. Of er daadwerkelijk een nieuw speelveld komt, kunnen we op dit moment nog niet beloven. Wel worden gesprekken met omwonenden gepland, waarin we samen kijken naar het beste ontwerp voor de omgeving. Tijdens die gesprekken is er ruimte om wensen, zoals een speelveld, kenbaar te maken.

Sinds wanneer heeft de locatie Molenaarstraat een woonbestemming? 

Er is een gebiedsvisie opgesteld, waarin op lange termijn woningbouw is voorzien voor deze locatie. Dat heeft te maken met het voorgenomen vertrek van Jonkergouw en de langetermijnplannen voor de locatie. We proberen deze tijdelijke ontwikkeling zo goed mogelijk op het langetermijnplan te laten aansluiten.   

Is er al een concept-inrichtingsplan voor de locatie aan de Molenaarstraat?

Er is nog geen concept-inrichtingsplan. We zullen een zorgvuldig participatietraject organiseren, waarbij we direct omwonenden actief benaderen. Zo willen we tot een invulling komen die zo goed mogelijk past. Dit antwoord geldt ook voor de volgende vragen;

Zie ook de vraag "Wat zijn de vervolgstappen vanaf mei 2025".

Vragen over het proces

Op basis waarvan zijn de nieuwe locaties gekozen?

We hebben bij de keuze voor deze nieuwe locaties zo goed mogelijk rekening gehouden met:

De lessen uit de evaluatie van het besluitvormingsproces rond de noodopvang in het Van der Valkhotel. Zo hebben we de gemeenteraad én inwoners al vanaf het begin betrokken. De gemeenteraad heeft uitgangspunten opgesteld voor de opvang van vluchtelingen. Inwoners konden bijdragen in participatiesessies, een online enquête en een draagvlakonderzoek in 2024. En ook bij de verdere uitwerking zijn de raad en inwoners betrokken: zo organiseerden we woensdag 9 april en woensdag 16 april een eerste informatieavond voor inwoners en donderdag 10 april een raadsinformatieavond. Omwonenden ontvingen een brief met uitnodiging voor die informatiebijeenkomst, maar iedereen was welkom. En later volgen nog bijeenkomsten per locatie, als onderdeel van de omgevingsdialoog; een verplicht onderdeel van de vergunningsaanvraag.

De uitgangspunten die de gemeenteraad opstelde voor de opvang van vluchtelingen (4 juli 2024). De suggesties die inwoners met ons deelden tijdens de participatiesessies, de online enquête en het draagvlakonderzoek (Deze link gaat naar een andere website) in 2024. Zij willen liefst dat verschillende doelgroepen bij elkaar worden gehuisvest, en dat de opvang wordt verspreid over meerdere kernen, bij voorkeur in kleinere locaties midden in een woonomgeving met voorzieningen.

Naar wie hebben jullie een brief gestuurd op 20 maart 2025

We hebben donderdag 20 maart een brief gestuurd naar omwonenden van de drie locaties. Bekijk hier (PDF, 8.6 MB) aan welke adressen we de brief hebben verstuurd. Lees hier de brief naar omwonenden (PDF, 62.6 kB) en bekijk de bijlage met de locatiekaarten (PDF, 456.1 kB).

Hoe gaat het verder?

Het voorstel is om op de drie locaties stapsgewijs tijdelijke woon- en opvangvoorzieningen te gaan ontwikkelen. De voorstellen worden verder uitgewerkt tot concrete ontwikkelplannen in samenwerking met onder andere het COA. Het COA doorloopt het gebruikelijke proces voor de aanvraag van een omgevingsvergunning, inclusief een dialoog met de omgeving en de mogelijkheid voor het indienen van een zienswijze, beroep of bezwaar.

Met de woningcorporaties gaat de gemeente in gesprek over wat hun rol in deze ontwikkeling zou kunnen zijn. Ook volgen er nog meerdere momenten waarop de gemeente in gesprek gaat met omwonenden van de locaties, als onderdeel van de procedure aanvraag omgevingsvergunning.

Wat houdt een bestuursovereenkomst in?

Voor elke opvanglocatie maakt de gemeente afspraken met het COA over onder meer het aantal opvangplaatsen, de looptijd van de opvang, de overlegstructuur, het onderwijs, de gezondheidzorg, de handhaving van de openbare orde en veiligheid en de financiering. Deze afspraken leggen we vast in de bestuursovereenkomst tussen de gemeente en het COA. Het COA gebruikt hiervoor een vaste – met de VNG opgestelde - bestuursovereenkomst. (PDF, 195.5 kB)

Wie heeft bepaald dat Maashorst asielzoekers moet opvangen?

We hebben, net als andere gemeenten in Nederland, een wettelijke verplichting om vluchtelingen op te vangen. Gemeente Maashorst neemt die verantwoordelijkheid serieus: wij willen mensen die moesten vluchten uit eigen land een goed en veilig onderkomen bieden. We zien dat als onze plicht en kiezen er bewust voor om te zorgen voor goede voorzieningen, passend bij de draagkracht van onze gemeente en de gastvrijheid waarmee we in de regio al van oudsher bekend staan.

In hoeverre is rekening gehouden met de inbreng van inwoners die zij deelden in de participatiesessies, online enquête en het draagvlakonderzoek?

Met dit voorstel is zoveel mogelijk rekening gehouden met de inbreng vanuit inwoners die we ophaalden in participatiesessies, een online enquête en het draagvlakonderzoek in 2024. Namelijk:

Kan ik bezwaar maken?

Dát er een of meer nieuwe opvanglocaties komen, staat niet ter discussie. Er komen nog bijeenkomsten voor belanghebbenden per locatie (als onderdeel van het vergunningstraject, ook wel omgevingsdialoog genoemd). Ook voorziet de formele vergunningsprocedure in een mogelijkheid om zienswijzen in te dienen (= bezwaar), een fase van beroep en hoger beroep.

Hoe worden inwoners betrokken en geïnformeerd?

Inwoners worden geïnformeerd met onder meer e-mailnieuwsbrieven, tijdens informatiebijeenkomsten, via de communicatiekanalen van de gemeente (website, social media, informatiepagina’s in de weekbladen) en via de media.

Maak een RSS-feed

Hoe kan ik me aanmelden voor de nieuwsbrief?

Hier lees je alle nieuwsbrieven. Wil je volgende updates per mail ontvangen? Abonneer je dan hier op de digitale nieuwsbrief. (Deze link gaat naar een andere website)

Waar kan ik terecht met vragen, opmerkingen, zorgen?

Vragen kun je via e-mail sturen naar asielopvang@gemeentemaashorst.nl
We proberen je dan zo snel mogelijk te antwoorden.

Komt er een informatiebijeenkomst of participatiemoment voor inwoners?

Op woensdag 9 en 16 april 2025 vonden er informatiebijeenkomsten plaats over deze drie locaties. Omwonenden en andere belangstellenden (wonend of werkend in Maashorst) waren hierbij van harte welkom. We lichtten het voorstel toe en er was ruimte om vragen te stellen en eventuele zorgen te delen. Vragen waarop we op dat moment nog geen antwoord hadden, konden worden achtergelaten. Later volgen ook informatiebijeenkomsten per locatie, als onderdeel van de aanvraag omgevingsvergunning.

De bijeenkomsten kun je terugkijken via www.youtube.com/@gemeentemaashorst (Deze link gaat naar een andere website)

Op donderdag 18, vrijdag 19 en zaterdag 20 september 2025 organiseerden we een aantal inloopbijeenkomsten in de Gemeentewerf in Uden over de stand van zaken rond de Boekelsedijk. De bijeenkomsten waren bedoeld om te toetsen of we toen alle aandachtspunten goed in beeld hadden en om een eerste schets te bespreken van een mogelijke inrichting van het terrein. Deze inloopbijeenkomsten waren bedoeld voor direct omwonenden (grenzend aan de locatie), inwoners uit Volkel-West, de Zwembadwijk en Uden-Zuid, en overige inwoners uit Maashorst.

Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief (Deze link gaat naar een andere website) en blijf op de hoogte van de laatste updates.

Hoe wordt de besluitvorming rondom de woon- en opvanglocaties transparant gehouden?

Veel relevante stukken publiceren we hier op de website.

Verder kun je de ingekomen stukken raadplegen die we aan de gemeenteraad voorleggen via: https://maashorst.bestuurlijkeinformatie.nl/ (Deze link gaat naar een andere website) En als inwoner ben je uiteraard altijd welkom om raadsvergaderingen bij te wonen.

De spreidingswet verdwijnt toch volgens minister Faber? Waarom moeten wij dan nog asielzoekers opvangen?

In het nieuws is te lezen dat de minister de spreidingswet in 2026 wil intrekken, als de eerste ronde van de wet is afgerond. Tot die tijd blijft de wet gewoon gelden. Ook de afspraken die gemeenten al hebben gemaakt, blijven staan. Maashorst heeft afgesproken 341 asielzoekers op te vangen. Die afspraak komen we na.

Vragen over asielzoekers

Wie gaan er wonen?

We willen op de 3 nieuwe locaties in totaal woon-/opvangruimte gaan ontwikkelen voor 1000 mensen. Daarbij gaan we uit van: ongeveer 300 starters, jongeren en spoedzoekers, 300 asielzoekers (Boekelsedijk), 29 AMV (dit kunnen zowel jongens als meisjes zijn), ongeveer 250 Oekraïense ontheemden (bovenop de ongeveer 150 die we al huisvesten) en ongeveer 120 statushouders.

Groep Aantal
Starters en spoedzoekers 300
Asielzoekers (Boekelsedijk Uden) 300
AMV (zowel jongens als meisjes) 29
Oekraïense ontheemden (bovenop de al gehuisveste 150) 250
Statushouders 120
Totaal 1000

Let wel: deze berekening is gebaseerd op de cijfers d.d. 9-4-2025, op basis van de huidige migratieopgave en de stand van zaken rond huisvesting van statushouders. De uiteindelijke aantallen kunnen hier nog iets van afwijken.

Hoe de combinatie van doelgroepen er uit gaat zien op de 3 locaties is op dit moment nog niet bekend. We gaan elke locatie toetsen op mogelijke combinaties. Wel zullen de 300 asielzoekers die nu verblijven in het Van der Valk hotel wat ons betreft landen op de locatie in Uden. De precieze combinatie van doelgroepen en de aantallen stellen we vast in overleg met het COA en de woningcorporatie(s).
Zie voor een verdeling van de doelgroepen over de locaties ook het antwoord op de vraag ‘Komt er ook een AZC in Schaijk en/of Zeeland?’ in de rubriek ‘Vragen over de locaties’.

Wie bepaalt wie hier naartoe komen?

Dat hangt af van de afspraken die daarover maken met het COA en eventueel de woningcorporatie(s).

Hoe verloopt de asielprocedure?

Bekijk het antwoord op deze vraag in het filmpje op de website van het COA: www.coa.nl/nl/asiel (Deze link gaat naar een andere website).

Hoe zijn de wachttijden voor een woning voor statushouders; net als voor Udenaren bijvoorbeeld 10 jaar?

Ook statushouders moeten wachten op een woning. Sinds 2017 hebben zij niet meer als vanzelfsprekend urgentie. Maar gemeenten hebben wel de verplichting om statushouders te huisvesten. Daarvoor hebben zij officieel 10 weken. Dat lukt helaas bijna nooit, vanwege de woningnood.

Wat als de oorlog in Oekraïne wordt beëindigd en Oekraïners naar huis gaan?

Dan kijken we of de units/locaties ter beschikking kunnen komen van woningzoekenden (sociale huur).

Wat als de maatregelen van het kabinet dusdanig effect hebben, dat wij minder/geen mensen meer hoeven op te vangen?

Dan kijken we of de units/locaties ter beschikking kunnen komen van woningzoekenden (sociale huur).

Hoe worden mensen gekoppeld aan de gemeente Maashorst? Zit daar een systeem achter?

COA heeft hiervoor een aparte afdeling, bestaande uit regievoerders. De regievoerders koppelen mensen aan een gemeente. In principe verloopt de toewijzing vrij willekeurig. Alleen in specifieke gevallen kunnen mensen een voorkeursgemeente aangeven. Dit kan bijvoorbeeld als zij in een specifieke gemeente eerstegraads familie of een arbeidscontract hebben, hoger onderwijs volgen of afhankelijk zijn van een medische behandeling die alleen op één bepaalde plaats kan worden gegeven.

Hoe wordt straks gezorgd voor goede interessante activiteiten, zodat de bewoners graag deelnemen? 

In principe is het COA hiervoor aan zet, maar meestal wordt ook een beroep gedaan op de omgeving. Initiatieven door vrijwilligers en buurtbewoners zijn van harte welkom. Uitgangspunt is om de bewoners diverse activiteiten aan te bieden. Daarbij hopen we ook de verbinding met de buurt te stimuleren. Denk aan sporten, muziek maken, gezamenlijk eten of naar een taalcafé gaan.  

 Verder geldt voor de dagbesteding: 

De mensen die in de opvang verblijven, hebben dezelfde rechten en plichten als ieder ander in Nederland wat betreft bewegingsvrijheid. Ze mogen zich dus vrij bewegen. Wel is er een wekelijkse meldplicht (op de locatie). Ook hanteert het COA huisregels. Bewoners krijgen deze in hun eigen taal uitgereikt. En ze krijgen uitleg over rechten, plichten en omgangsvormen in Nederland. De bewoners zijn zelf verantwoordelijk voor het bijhouden van hun eigen leefomgeving. Kinderen die leerplichtig zijn volgen onderwijs. Daarnaast hebben volwassenen gesprekken met onder meer de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en VluchtelingenWerk. Ze bereiden zich met programma’s en/of vrijwilligerswerk voor op hun toekomst. Dat kan zowel op als buiten de locatie zijn. Met organisaties en partijen in de omgeving zoekt het COA naar een zinvolle tijds- en dagbesteding. Asielzoekers mogen onder bepaalde voorwaarden ook betaald werken. 

Hoe controleren jullie het aantal en type asielzoekers dat op de Boekelsedijk komt wonen? 

De gemeente zet zich in voor de taakstelling vanuit de Rijksoverheid. Dat betekent dat we in totaal 341 asielzoekers moeten opvangen en 393 Oekraïense ontheemden (op basis van de migratieopgaven voorjaar 2025). Met het COA maken we afspraken over welke mensen er in de opvang komen. Onze uitgangspunten zijn daarbij dezelfde als toen we afspraken maakten voor de noodopvang in het Van der Valkhotel. Toen hebben we bijvoorbeeld de afspraak gemaakt dat er alleen vluchtelingen worden opgevangen die kans maken op een verblijfsstatus en die daarbij zijn toegewezen aan onze regio. Tijdens de opvang hebben we regelmatig overleg met het COA over de bezettingsgraad en de samenstelling van de bewoners.

Hoe wordt straks gemonitord dat er geen leegstand is in de wooneenheden en dat het maximumaantal asielzoekers en bewoners niet wordt overschreden?

Naast de 300 vluchtelingen die we nu al opvangen in het Van der Valkhotel komen nog 200 andere mensen wonen op de Boekelsedijk (Oekraïense ontheemden, starters, spoedzoekers, statushouders). Met het COA leggen we in de bestuursovereenkomst het maximum aantal asielzoekers vast. Tijdens de opvang hebben we regelmatig overleg met het COA over de bezettingsgraad en de samenstelling van de bewoners. Bij de wooneenheden gaan we waarschijnlijk een vorm van beheer inrichten (zoals een huismeester). Dat is ook een nadrukkelijke wens van de gemeenteraad. Ook kunnen we via inschrijving in het BRP zien hoeveel mensen op de locatie verblijven.

Als er een asielzoeker in de gemeente Maashorst een misdrijf pleegt. Hoe gaat de gemeente hier mee om? Wat is het protocol? 

Asielzoekers horen zich aan de wet- en regelgeving te houden van ons land en onze gemeente. Als zij een misdrijf plegen, worden ze net als andere inwoners van Maashorst berecht.

Is er een mogelijkheid op gezinshereniging?

Als een asielzoeker gezinshereniging aanvraagt, wachten we de procedure af. De IND beslist hierover. Pas bij instemming kunnen we beoordelen of hereniging past in de woning van de asielzoeker.

Worden de statushouders en Oekraïners bij toewijzing van huisvesting naar inwoners-rato verspreid over àlle kernen ?

Spreiding van statushouders en Oekraïense ontheemden is belangrijk, daarmee wordt bij definitievere huisvesting dan ook zeker rekening gehouden. Echter, de gemeente Maashorst verdeelt statushouders en Oekraïners niet strikt op basis van het aantal inwoners per kern. De spreiding is namelijk mede afhankelijk van de beschikbare locaties en de draagkracht van de omgeving. 

Krijgen de asielzoekers die komen de nodige hulp/begeleiding vanuit de gemeente of worden zij in het diepe gegooid? 

De asielzoekers die komen wonen aan de Boekelsedijk worden begeleid door het COA en Vluchtelingenwerk. Daarbij wordt ook gelet op de juiste zorg en dagbesteding. Alleenstaande minderejarige vluchtelingen worden ook begeleid door het COA. 

Wat gaat deze opvang kosten voor de gemeente? 

Het uitgangspunt is dat de opvang budgetneutraal wordt uitgevoerd. Dat betekent dat het niet meer kost dan wat we er van het Rijk voor vergoed krijgen. Dit was een van de uitgangspunten die onze gemeenteraad heeft vastgesteld voor opvang van vluchtelingen.

Krijgen vluchtelingen voorrang op een woning in Maashorst, tegenover de eigen inwoners? 

Op dit moment is het zo dat rond de 6% van de vrij komende sociale huurwoningen wordt aangeboden aan statushouders. 

Algemene vragen

Hoeveel vluchtelingen moet de gemeente Maashorst volgens de spreidingswet opvangen?

Bij onze opgave voor de opvang van vluchtelingen gaat het in totaal over ongeveer 750 mensen (dat zijn asielzoekers, statushouders en vluchtelingen uit Oekraïne). Op dit moment vangen we al zo’n 450 mensen op, maar onze opgave is groter. Voor een groot aantal vluchtelingen moeten we dus nog opvangruimte vinden. Daar komt bij dat de huidige noodopvanglocatie voor asielzoekers in het Van der Valk Hotel per 1 oktober ’26 eindigt. Dat hebben we bij de start zo afgesproken en daar houden we ons aan.

Kan ik ook helpen bij de woon- en opvanglocaties?

In opvanglocaties voor vluchtelingen zijn veel vrijwilligers actief. Ook buiten opvanglocaties zetten mensen zich belangeloos in voor vluchtelingen. Met eigen initiatieven of vanuit organisaties en bedrijven. Daar is het COA erg blij mee. Als je zelf ideeën hebt of een bijdrage wilt leveren, kun je dit alvast laten weten via: uden@coa.nl.

Wat is het COA?

Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) zorgt voor de opvang van asielzoekers in Nederland tijdens de asielprocedure. Dit houdt in dat het COA zorgt voor huisvesting vanaf het moment dat de asielzoeker asiel aanvraagt in Nederland, tot aan het moment dat de asielzoeker Nederland moet verlaten of een verblijfsvergunning krijgt. Voor vragen, meer informatie over het COA en contactgegevens kun je terecht op www.coa.nl (Deze link gaat naar een andere website)

Voor wie zijn de tijdelijke woningen op de voormalige gemeentewerf in Schaijk bedoeld?

De plannen gaan uit van tijdelijke sociale huurwoningen, vooral voor woningzoekenden uit de gemeente Maashorst die snel een woning nodig hebben. Denk aan starters, jongeren of mensen die door bijvoorbeeld een scheiding dringend woonruimte zoeken. Woningcorporatie Mooiland zal op termijn de toewijzing van de woningen verzorgen.

Wat zijn asielzoekers, AMV, statushouders, spoedzoekers enz (definities)?

Term Uitleg
AMV’er Alleenstaande Minderjarige Vreemdeling, ofwel asielzoekers jonger dan 18 jaar, die van buiten de EU naar Nederland is gekomen zonder ouders of verzorgers. Dit kunnen zowel jongens als meisjes zijn.
Asielzoeker iemand die asiel (= bescherming als vluchteling) heeft aangevraagd. Zolang de asielprocedure loopt, heeft de asielzoeker het recht om in ons land te blijven.
Spoedzoeker iemand met een dringende woonbehoefte die snel een woning nodig heeft, maar niet in aanmerking komt voor speciale hulp of voorrang. Deze persoon is bereid om de woonwens aan te passen om sneller een woning te vinden. Denk bijvoorbeeld aan woningzoekenden na een scheiding, economisch daklozen (thuislozen) en woningzoekenden vanwege werk.
Starter iemand die voor het eerst eigenaar wil worden van een woning of voor het eerst wil gaan huren.
Statushouder asielzoeker aan wie verblijfsvergunning is toegekend. Het COA koppelt de statushouder aan een gemeente.
Vluchteling iemand die vanwege oorlog of bedreiging (bijvoorbeeld vanwege activisme, beroep of geaardheid) gevlucht is en in NL terecht is gekomen.

Heb ik recht op planschade?

Planschade is compensatie van waardevermindering van eigendom (zoals een woning) als gevolg van een ruimtelijke ontwikkeling. Ook voor het plan voor de drie nieuwe woon- en opvanglocaties geldt: als er volgens de wet recht is op planschade, wordt planschade of financieel nadeel vergoed. Maar in de verdere uitwerking van het plan proberen we samen met omwonenden goede oplossingen te vinden, zodat planschade niet aan de orde is.

Hoe wordt de veiligheid in en rond de woon – en zorglocaties gewaarborgd?

Het COA en de gemeente werken aan een gezamenlijk veiligheidsplan, dat op maat wordt opgesteld voor de locatie. Dat plan is bedoeld om een veilige leefsituatie te creëren, zowel voor de bewoners van de noodopvang als de inwoners van Maashorst. Daarbij richten we ons vooral op het voorkomen van ongewenst gedrag (preventie). Daarnaast pakken we potentieel onveilige plekken aan (voor zover mogelijk) die we onder andere gaan inventariseren (samen met een afvaardiging van omwonenden) door een de buurtschouw (= een gezamenlijke rondgang op en om de locatie om aandachtspunten te inventariseren). Ook maken we afspraken over handhaving (repressie), maar we zetten vooral in op preventie. Zodra het veiligheidsplan klaar is, laten we weten wat hier zoal in is opgenomen. 

 Veiligheid is overigens op alle COA-locaties een zaak van nauwe samenwerking tussen het COA en de gemeente, ook tijdens de opvang. Op de locatie is het COA straks verantwoordelijk voor de veiligheid. Buiten de locatie is de gemeente verantwoordelijk. In het algemeen geldt op COA-locaties dat er tussen 8.00 uur en 22.00 uur medewerkers van het COA op de locatie aanwezig zijn. Daarnaast zijn er 24 uur per dag, 7 dagen in de week beveiligers op de locatie. Die beveiliging is ook 24/7 telefonisch bereikbaar als het nodig is. En waar nodig is er contact tussen het COA en de politie. Andere preventieve maatregelen die het COA bij zijn opvanglocaties toepast, zijn bijvoorbeeld: 

Komt er een meldpunt o.i.d. in geval van een incident of een onveilig/onprettig gevoel?

Tijdens het participatietraject gaan we óók in op deze aspecten van veiligheid en wat belangrijke voorwaarden zijn om het voor iedereen prettig te organiseren. Dat vinden wij als gemeente erg belangrijk.  Aspecten zoals een meldpunt/burenoverleg zijn dan ook dingen waarover we nadere afspraken gaan vastleggen. Hierbij is het wel goed om alvast aan te geven dat we waarschijnlijk niet aan alle wensen van iedereen kunnen voldoen. Tegelijkertijd is ons uitgangspunt dat het voor iedereen prettig wonen blijft. 

Als er een asielzoeker in de gemeente Maashorst een misdrijf pleegt. Hoe gaat de gemeente hier mee om? Wat is het protocol? 

Asielzoekers horen zich aan de wet- en regelgeving te houden van ons land en onze gemeente. Als zij een misdrijf plegen, worden ze net als andere inwoners van Maashorst berecht. 

Zijn er straks voldoende huisartsen, schoolplekken en andere voorzieningen? 

In de nadere ontwikkeling en inrichting van de locaties zijn faciliteiten voor gezondheidzorg, onderwijs en andere voorzieningen zeker belangrijke onderwerpen die meegenomen worden. Op de Boekelsedijk voorziet het COA in huisartsenzorg.

Hoe maak ik gebruik van de RSS-feed?

Je kunt op de hoogte blijven van nieuwsberichten over asielopvang en voortgang van de 3 nieuwe woon- en opvanglocaties via onze website. Je kunt daar ook een tool voor instellen (een RSS-feed) waarmee je automatisch updates ontvangt via e-mail; een soort waarschuwing als de gemeente een nieuw nieuwsbericht heeft geplaatst op de website. Dit is even een technisch foefje.

Wil je gebruik maken van de RSS-feed? Volg dan de volgende stappen:

Kies eerst een RSS-lezer. Die heb je nodig om de RSS-feed te kunnen lezen. Je kunt kiezen uit:

Maak bij de RSS-lezer die je hebt gekozen een account aan. Zodra je een account hebt aangemaakt, moet je nog verbinding maken met de website van de gemeente. Dit doe je door de RSS-feed link (https://www.gemeentemaashorst.nl/feeds/4/nieuws-over-de-opvang-asielzoekers.rss) te kopiëren en in je app of software te plakken, daar waar er gevraagd wordt naar een RSS link. Bij de RSS-reader Feedly is dit bijvoorbeeld op de pagina Follow Sources/Follow your favorite websites.

Vanaf nu ontvang je automatisch updates.

Blijf op de hoogte

We maken het voor iedereen zo makkelijk mogelijk om het proces te volgen en informatie te vinden en te bekijken. Hier lees je hoe jij op de hoogte kunt blijven.