Vroegsignalering

Hulp bij betalingsproblemen

Heb je moeite om je rekeningen op tijd te betalen? Bijvoorbeeld de huur, zorgverzekering, energie- of waterrekening? Het bedrijf waar je nog een rekening open hebt, moet dit doorgeven aan de gemeente. Dat is verplicht volgens de wet. Zo weet de gemeente snel dat je misschien geldzorgen hebt en kan ze je op tijd helpen.

Hoe helpt de gemeente?

Zodra de gemeente hoort dat je een rekening niet hebt betaald, nemen we contact met je op. Dat kan op verschillende manieren: met een brief, een e-mail, een sms, een telefoontje of soms komt er iemand bij je thuis.

Ons doel is altijd hetzelfde: jou helpen om weer grip te krijgen op je geld.

We doen dit bijvoorbeeld door samen met jou naar je geldzorgen te kijken. Ook onderzoeken we of je recht hebt op toeslagen of andere regelingen.

Wat kun je zelf doen?

Je kunt natuurlijk ook zelf contact opnemen met het bedrijf waar je nog een rekening open hebt. Misschien kun je al samen een oplossing afspreken. Wil je liever samen met iemand van de gemeente kijken. Neem dan contact op. Je kunt ons bellen tijdens werktijden via 0413 – 28 17 70 (Deze link gaat naar een andere website). Je mag ook mailen naar: vroegehulp@gemeentemaashorst.nl.

Hoe kom de gemeente aan mijn gegevens?

Vanaf 1 januari 2021 moeten sommige bedrijven betalingsachterstanden doorgeven aan de gemeente.
Denk hierbij aan:

Zij zijn verplicht om eerst zelf contact met je te zoeken om een oplossing te vinden. Lukt dat niet, dan sturen ze je gegevens door naar de gemeente. In de brieven die je van deze bedrijven krijgt, lees je ook hoe je kunt aangeven dat je dit niet wilt.

Welke organisaties geven informatie door?

De gemeente krijgt gegevens van:

Wat kost de hulp bij de gemeente?

Hulp van de gemeente is altijd gratis.

Hoe zit het met mijn privacy?

Wil je niet dat jouw gegevens worden doorgegeven aan de gemeente? Dan moet je dit zelf melden bij je verhuurder, zorgverzekeraar, waterbedrijf of energieleverancier.

De gemeente gebruikt jouw gegevens alleen om contact met je op te nemen. In onze online privacyverklaring lees je hoe de gemeente met je gegevens omgaat en hoe je een klacht kunt indienen.

Wat doet de gemeente met mijn gegevens?

De gemeente bewaart jouw gegevens in een beveiligd systeem dat voldoet aan de privacywet (AVG). Met de bedrijven zijn afspraken gemaakt om je gegevens goed te beschermen.

Iedereen van wie de gemeente een signaal krijgt, krijgt een hulpaanbod. Dat kan via brief, mail, sms, telefoon of huisbezoek.

Ik heb mijn rekening al betaald, wat nu?

Goed dat je de rekening hebt betaald! Maak je je toch nog zorgen over je geldzaken? Je bent niet de enige. Een betalingsachterstand kan veel stress geven. Vaak is er een oplossing mogelijk. Vraag daarom snel hulp.

De gemeente kan jou gratis helpen met: