Let op! Heb je binnenkort een nieuw paspoort, ID-kaart of rijbewijs nodig? De wachttijden zijn een stuk langer dan je van ons gewend bent. Maak daarom op tijd een afspraak. Meer informatie vind je in dit nieuwsbericht.

Input ophalen voor omgevingsvisie tijdens inloopdagen: wat zijn uw verwachtingen en ideeën voor Maashorst?

Geplaatst op zaterdag 11 juni 2022

De gemeente Maashorst werkt in de aanloop naar de invoering van de Omgevingswet in 2023 aan haar omgevingsvisie. Daarbij zoeken we nadrukkelijk de inbreng van inwoners, ondernemers, verenigingen en andere belanghebbenden. Wat zijn hún verwachtingen en ideeën voor de toekomst? Dat horen we graag tijdens inloopbijeenkomsten in de zes de dorpen, op 13 tot en met 21 juni.

Hoe zorgen we ervoor dat iedereen in de gemeente Maashorst prettig kan blijven wonen en werken? Hoe zien wij onze leefomgeving in de toekomst? Voor welke uitdagingen staan we bij nieuwe ontwikkelingen? De ambities en beleidsdoelen voor de fysieke leefomgeving binnen de gemeente Maashorst leggen we voor de lange termijn vast in een omgevingsvisie. Dan gaat het dus over ruimte, water, milieu, natuur, landschap, verkeer en vervoer, wonen en werken en cultureel erfgoed. We houden daarbij rekening met opgaven zoals de klimaatverandering, de energietransitie en woningbouw.

Ambities voor de toekomst
Tijdens de inloopdagen halen we in een open gesprek met inwoners/ondernemers graag op wat hún verwachtingen en ideeën voor de toekomst (periode 2030-2040) zijn. Die gesprekken voeren we aan de hand van basiskaarten waarop de kenmerken van het gebied/de dorpen staan. Veel ligt immers al vast. Want De Maashorst en het vliegveld blijven echt wel waar die zijn. En we weten ook al dat we meer groen in de kernen willen, in verband met hittestress. Verder willen we ook natuurlijke overgangen tussen de kernen en het buitengebied.

Ontwikkelingsrichting aangeven
Maar voor heel veel gebieden binnen onze gemeente kunnen we nog ontwikkelingsrichtingen aangeven. Bijvoorbeeld: dat gebied moet écht bewaard blijven voor recreatie. En dáár is prima plek voor landbouw, tuinbouw of veeteelt. En moet daar dan ook ruimte zijn voor wonen? Wat is een goede plek voor een kleinschalig bedrijventerrein? Of ruimte voor mensen die zelfvoorzienend willen wonen. Een zonnepark? Kan ook dáár, of dáár. Waar zou meer groen moeten zijn? Waar juist industrie of landbouw? Het kan per gebied verschillen. En we horen graag hoe u daar over denkt.

In gesprek met inwoners

De inloopdagen zijn:

- Maandag 13 juni Schaijk, Phoenix   15:00-21:00 uur
- Dinsdag 14 juni  Zeeland, De Garf   15:00-20:00 uur
- Woensdag 15 juni  Reek, Het wapen van Reek  15:00-20:00 uur
- Donderdag 16 juni  Volkel, de Schakel  15:00-21:00 uur
- Zaterdag 18 juni Uden, Marktstraat 17  10:00-16:00 uur
- Maandag 20 juni Uden, vergadercentrum Meeters 15:00-21:00 uur
- Dinsdag 21 juni  Odiliapeel, Terra Victa   15:00-21:00 uur

Medewerkers van de gemeente Maashorst zijn aanwezig om uitleg te geven en te luisteren naar uw verwachtingen en ideeën. Overigens zonder daar enige toezeggingen over te kunnen doen. De focus ligt daarbij telkens op het betreffende dorp. Bent u verhinderd tijdens de inloopavond in eigen dorp? Geen probleem, kom gerust naar een van de andere inloopdagen. Er hangen telkens kaarten van alle dorpen.

Inbreng onmisbaar
“We horen tijdens deze inloopdagen graag hoe inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden kijken naar de toekomst van hun eigen leefomgeving”, zegt wethouder Franko van Lankvelt. “Die inbreng is heel belangrijk en onmisbaar. Het gaat immers om hun directe leefomgeving. Hebben ze zelf ideeën voor een bepaald gebied? Die input die we tijdens de inloopdagen ophalen, gaat ons straks heel goed helpen bij het opstellen van de omgevingsvisie.”

Meer informatie over de Omgevingswet staat op www.gemeentemaashorst.nl.

• Doe mee en verduurzaam met je VvE

16 apr 2024 - Je wilt graag je appartementencomplex, flat of gezamenlijke woning verduurzamen, maar weet niet hoe? Goed nieuws!

• Europese Verkiezingen

16 apr 2024 - In Nederland gaan we op donderdag 6 juni 2024 naar de stembureaus voor de Europese verkiezingen.

• Lentefeest in de asielopvang in Uden

16 apr 2024 - Gevulde wijnbladeren, couscous met kip en groente, brood, dadels, baklava en veel andere zoete lekkernijen.

• Fietsenkijkdag zaterdag 20 april 2024

16 apr 2024 - Op zaterdag 20 april tussen 10.00 en 11.00 uur vindt er weer een fietsenkijk- en verkoopdag plaats op de gemeentewerf aan de Hockeyweg 3 in Uden.