Let op! Heb je binnenkort een nieuw paspoort, ID-kaart of rijbewijs nodig? De wachttijden zijn een stuk langer dan je van ons gewend bent.
Maak daarom op tijd een afspraak. Meer informatie vind je in dit nieuwsbericht.

Samen op weg naar minder afval en meer hergebruik

Geplaatst op vrijdag 12 mei 2023

Gemeente Maashorst wil toe naar een nog betere afvalscheiding en meer hergebruik van grondstoffen en materialen. Een van de stappen om dat te bereiken is het per 1 januari 2025 gelijk trekken van het inzamelen van PBD, GFT+E en restafval in Reek, Schaijk en Zeeland met Odiliapeel, Uden en Volkel. Dat voorstel doet het college aan de gemeenteraad. Hiermee wil Maashorst in 2030 nog maar 80 kilo restafval per persoon overhouden.

In 2030 maximaal 80 kilo restafval per persoon per jaar. Daar zetten we bij het nieuwe beleidsplan Van Afval Naar Grondstof op in. Daarvoor trekken we de afvalinzameling in 2025 in alle kernen gelijk. Daarnaast willen we al in 2024 ook in Reek, Schaijk en Zeeland starten met gescheiden luierinzameling. Verder gaan we de inzameling bij hoogbouwwoningen evalueren. En we gaan onze inwoners via gerichte communicatie en stimuleringsacties helpen bij het beter scheiden van afval en het voorkómen van afval.

Wethouder Jeroen van den Heuvel: “Er is al veel bereikt in Maashorst, maar we moeten stappen blijven zetten. Nederland wil in 2050 een circulaire economie hebben. In een circulaire economie putten we grondstoffen niet uit en hergebruiken we materialen zo vaak mogelijk. Nu verdwijnt nog te veel herbruikbaar afval in de restcontainer. Door beter te scheiden kunnen we uit het afval grondstoffen halen. Van deze grondstoffen maken we weer nieuwe producten. Dat is beter voor het milieu. Van afval naar grondstof!”

Wat gaat er veranderen

Maashorst kiest ervoor om vanaf 1 januari 2025 in alle kernen:

• GFT+E (Groente-, fruit- en tuinafval en etensresten) wekelijks in te zamelen, behalve in de drie wintermaanden (tweewekelijks).
  •  PBD (Plastic verpakkingen, Blik en Drinkpakken) wekelijks in te zamelen (met plaatsing kroonring op verzoek).
  • Restafval elke drie weken in te zamelen (140 liter container voor meerpersoonshuishoudens, 120 liter container voor 1-persoonshuishouden). Grote gezinnen kunnen een 2e container huren, deze is gratis bij een medische indicatie.

Verder gaan we de inzameling van textiel en papier verder verduurzamen en onderzoeken hoe we de Milieustraat kunnen verbeteren. De inzamelmethode die we gaan gebruiken is gelijk aan de huidige inzamelmethode bij de laagbouw in Odiliapeel, Volkel en Uden. Deze is eind 2017 ingevoerd, en heeft goede resultaten opgeleverd. De ervaring heeft ook geleerd dat vaker inzamelen van GFT+E en PBD voor aanzienlijk minder restafval zorgt.

De inwoners van Reek, Schaijk en Zeeland worden tijdig uitgebreid geïnformeerd over het hoe en wat van de nieuwe inzameling. De gemeenteraad neemt op 8 juni een besluit over het nieuwe afvalbeleid.

• Omgevingsvisie voor Maashorst

28 mrt 2024 - De omgevingsvisie voor de gemeente Maashorst kan ter vaststelling worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Dat heeft het college van B en W op dinsdag 26 maart besloten. Wethouder Franko van Lankvelt (Ruimtelijke ontwikkeling): “Een prachtig document, dat richting geeft voor inwoners die een ruimtelijke ontwikkeling in gang willen zetten.”

• Maashorst onderzoekt woningbouwlocaties Reek

28 mrt 2024 - Maashorst gaat onderzoeken in hoeverre de locatie De Scheenen in Reek geschikt is voor woningbouw. Wethouder Franko van Lankvelt (Ruimtelijke ontwikkeling, Wonen): “Geuronderzoek wijst uit dat we op die plek niet zo veel kunnen bouwen als eerder beoogd. Daarom gaan we ook andere mogelijke bouwlocaties onderzoeken.”

• Uitnodiging voor gedecoreerden in de gemeente Maashorst

27 mrt 2024 - Op zaterdag 27 april viert onze Koning zijn verjaardag en die vieren wij graag met alle gedecoreerden in onze gemeente. De burgemeester ontvangt jou graag voor een lekker kopje koffie om 09.30 uur in de foyer van theater Markant in Uden.

• Sluiting bedrijfspand in Uden na vondst grondstoffen drugs

27 mrt 2024 - De burgemeester van Maashorst heeft tijdelijk een bedrijfspand laten sluiten aan de Koperslagerstraat in Uden. In dit pand zijn namelijk grondstoffen en materialen aangetroffen die kunnen worden gebruikt voor productie van synthetische drugs.