Leerlingen gaan de strijd aan met e-waste
Geplaatst op vrijdag 8 mei 2026
Tien basisscholen uit Oss, Bernheze en Maashorst doen van 18 mei tot en met 11 juni mee aan de E-waste Race. Tijdens deze periode zetten leerlingen zich in om zoveel mogelijk klein elektronisch afval (e-waste) in te zamelen en een tweede leven te geven. In een onderlinge wedstrijd strijden de scholen om de meeste e-waste in te zamelen en te repareren. Zo leveren ze een mooie bijdrage aan de circulaire economie. Vandaag was de officiële aftrap met een kick-off en gastles voor groep 6 op basisschool De Zevenster in Uden.
In de gemeente Maashorst doen de basisscholen Den Omgang (Schaijk), OBS Camelot (Uden), De Zevenster (Uden) en Kindcentrum De Palster (Uden) mee aan de actie. De E-waste Race is een initiatief van de gemeenten Oss, Bernheze en Maashorst in samenwerking met Wecycle.
Inwoners kunnen eenvoudig bijdragen
Woon je in de buurt van een van de deelnemende scholen? Dan kun je van 18 mei tot en met 11 juni gratis kleine elektronische apparaten aan huis laten ophalen. Aanmelden kan via www.ewasterace.nl. De leerlingen halen de spullen aan huis op en zorgen dat deze bij een Wecycle-punt terechtkomen.
Wat is e-waste?
Onder e-waste vallen kapotte of oude apparaten met een stekker of batterij. Denk hierbij aan een oud toetsenbord, kapotte waterkoker, defect mobieltje maar ook oude of kapotte kabels en adapters. Inktcartridges en losse accu’s horen hier niet bij. Zitten er batterijen in de apparaten? Haal deze er dan uit vóór het inleveren.
Samen werken aan een schonere toekomst
Door elektronisch afval apart in te leveren, voorkom je dat schadelijke stoffen in het milieu belanden en kunnen waardevolle grondstoffen opnieuw worden gebruikt. De E-waste Race maakt dit extra makkelijk én leuk: de kinderen verdienen punten met inzamelen en het repareren voor hergebruik. De school met de meeste punten wint een volledig verzorgd schoolreisje.
Dus heb je nog oude of kapotte elektronische apparaten liggen? Meld ze aan en help de leerlingen op weg naar de winst.
Meer nieuws
-
Grote woningbrand Peperstraat Uden
8 jun 2026 - Vanmiddag is er brand ontstaan in een woning in de Peperstraat in Uden. De brandweer heeft met meerdere voertuigen uit onder andere Uden, Heesch en Nistelrode de brand weten te blussen. Tijdens de brand zijn twee woningen zwaar beschadigd geraakt. De bewoners zijn ongedeerd en worden elders opgevangen. Bij de brand zijn mogelijk schadelijke stoffen vrij gekomen. Het precieze gebied dat schoongemaakt moet worden, wordt in kaart gebracht. Om die reden is een gedeelte van de straat voorlopig afgezet.
-
A50 vier nachten dicht in Brabant (richting Nijmegen en Eindhoven)
5 jun 2026 - In juni werkt Rijkswaterstaat aan de A50. De weg is dan vier nachten dicht op verschillende plekken in Noord-Brabant. Houd rekening met maximaal 20 minuten extra reistijd.
-
Werkzaamheden A50 tussen knooppunt Bankhoef en Volkel gaan niet door
5 jun 2026 - Via de gemeentepagina in Udens Weekblad en Arena Lokaal hebben wij eerder bericht over geplande afsluitingen op de A50. Inmiddels is bekend dat deze werkzaamheden niet doorgaan.
-
Maashorst: plannen PNEM-locatie Uden bespreken met omgeving
4 jun 2026 - Het concept van de Nota van Uitganspunten voor de PNEM-locatie aan de Kastanjeweg in Uden is in zoverre uitgewerkt dat het kan worden besproken met omwonenden, ondernemers en belangstellenden, laat het college van B en W van Maashorst weten.