Melding voorgenomen huwelijk of partnerschap

Gaan jullie binnenkort trouwen of jullie partnerschap registreren? Alvast gefeliciteerd. Je meldt dit bij de gemeente waar je dit gaat doen. We noemen dit melding doen van voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap.

Let op! Alles wat je op deze pagina leest over trouwen geldt ook voor het geregistreerd partnerschap.

Lees eerst alle informatie op deze pagina. Maak daarna pas een afspraak. Je bent dan goed voorbereid.

Voorwaarden om te trouwen

Vul het juist formulier in

Kies hieronder het formulier dat voor jullie van toepassing is, vul het in en onderteken het. Beide partners moeten het formulier invullen en ondertekenen.

Stuur het ingevulde en getekende formulier op

Stuur het formulier naar de gemeente. Voeg toe:

Je kunt er op 3 manieren voor zorgen dat wij het formulier en de kopieën krijgen:

Definitieve datum

Wij begrijpen dat jullie de datum van jullie huwelijk snel willen vastleggen. Deze datum kunnen we pas doorgeven wanneer we de melding schriftelijk binnen hebben. Je melding moet compleet zijn en alle gegevens moeten kloppen. We handelen de meldingen af op datum ban binnenkomst.

Tussen de melding en het huwelijk zit minstens 14 dagen en hooguit 1 jaar.

Als alles akkoord is, ontvangen jullie binnen 4 weken bericht van ons. Heeft jullie melding haas? Bel ons dan en vraag naar de afdeling Burgerzaken, via telefoonnummer 0413 - 28 19 11.

Trouwen in het buitenland

Als je in het buitenland wilt trouwen, moet je een aantal extra zaken regelen. Je moet aan de eisen van de overheid voldoen van het land waarin je trouwt. Deze eisen zijn soms anders dan in Nederland. Op de website van de Rijksoverheid (Deze link gaat naar een andere website) staat waar je aan moet denken als je in het buitenland trouwt.

Verklaring van huwelijksbevoegdheid

Trouw je in het buitenland, dan heb je soms een verklaring van huwelijksbevoegdheid nodig. Hierin staat dat je niet getrouwd bent en dat jij en jouw partner volgens de Nederlandse wet met elkaar mogen trouwen. Je hebt deze verklaring alleen nodig als daar speciaal om wordt gevraagd. Deze verklaring kost € 27,50. Bel met de afdeling Burgerzaken, via telefoonnummer 0413 - 28 19 11.

Na het sluiten van het huwelijk

Na legalisatie (Deze link gaat naar een andere website) kun je de akte aanbieden voor registratie in de Basis Registratie Personen bij jouw woongemeente (voor gebruik in Nederland). Een huwelijksakte uit de Europese Unie hoef je niet te laten legaliseren. Heb je nog vragen? Bel dan met onze afdeling Burgerzaken, via telefoonnummer 0413 - 28 19 11.

Verschillen trouwen en geregistreerd partnerschap

Er zijn 3 verschillen tussen het huwelijk en het geregistreerd partnerschap:

Geregistreerd partnerschap omzetten naar huwelijk

Wil je jouw geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk? Dit kun je in elke gemeente regelen. Het maakt niet uit waar je het geregistreerd partnerschap sloot. Je hebt voor deze omzetting geen getuigen nodig.
​Je kunt jouw partnerschap omzetten met of zonder ceremonie, de keuze is aan jou. De mogelijkheden en eventuele kosten vind je op de pagina Trouwlocaties en tarieven.
​Om de omzetting aan te vragen, vul je het formulier Melding voorgenomen huwelijk in. Hierop geef je aan dat het gaat om het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

Dit neem je mee