Let op! Heb je binnenkort een nieuw paspoort, ID-kaart of rijbewijs nodig? De wachttijden zijn een stuk langer dan je van ons gewend bent.
Maak daarom op tijd een afspraak. Meer informatie vind je in dit nieuwsbericht.

Melding voorgenomen huwelijk of partnerschap

Gaan jullie binnenkort trouwen of willen jullie een geregistreerd partnerschap aangaan? Alvast gefeliciteerd met deze grote stap! Voordat dit feestelijke moment aanbreekt, doen jullie eerst een melding van voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap.

Let op!

Lees eerst alle informatie op deze pagina en maak dan pas een afspraak. Zo ben je goed voorbereid.

Voorwaarden voor huwelijk of geregistreerd partnerschap

Melding doen huwelijk of geregistreerd partnerschap

Kies hieronder het formulier dat voor jullie van toepassing is, vul het in en onderteken het. Beide partners moeten het formulier invullen en ondertekenen.

Meldingsformulieren ingevuld en dan?

Het inleveren van de benodigde gegevens kan op verschillende manieren:

Zorg dat je bij het inleveren van de formulieren (ondertekend door beide partners) ook de volgende zaken toevoegt:

Definitieve datum

Wij begrijpen dat jullie de datum van een huwelijk of partnerschap snel willen vastleggen. De datum kunnen wij echter pas bevestigen nadat jullie de schriftelijke Melding voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap bij de gemeente Maashorst (compleet) hebben ingeleverd.

De wettelijke termijn van 14 dagen begint te lopen zodra de melding van beide (huwelijks)partners in bezit is van de gemeente waar het huwelijk of geregistreerd partnerschap wordt gesloten.

Als alles akkoord is, ontvangen jullie binnen 4 weken een bevestiging. Heeft jullie melding spoed, neem dan telefonisch contact op met team Burgerzaken.

Trouwen in het buitenland

Willen jullie in het buitenland trouwen? Dan moet je een aantal extra zaken regelen. Als je in het buitenland wilt trouwen, moet je aan de eisen van de betreffende overheid voldoen. Deze eisen zijn soms anders dan die in Nederland. Op de website van de Rijksoverheid (Deze link gaat naar een andere website) staat waar je aan moet denken als je in het buitenland trouwt. Daar vind je ook informatie over de documenten die je nodig hebt bij de ambassade in het buitenland of het consulaat hier in Nederland van het land waar jullie willen trouwen.

Verklaring van huwelijksbevoegdheid

Voor een huwelijk in het buitenland heb je soms een verklaring van huwelijksbevoegdheid nodig. Hierin staat dat je niet getrouwd bent en dat jij en jouw partner volgens de Nederlandse wet met elkaar mogen trouwen. Je hebt deze verklaring alleen nodig als daar specifiek om wordt gevraagd. Deze verklaring kost € 27,50. Neem hiervoor contact op met de afdeling Burgerzaken, via telefoonnummer 0413 - 28 19 11.

Na het sluiten van het huwelijk

Na legalisatie kun je de akte aanbieden voor registratie in de Basis Registratie Personen bij jouw woongemeente (voor gebruik in Nederland). Een huwelijksakte uit de Europese Unie hoeft niet gelegaliseerd te worden. Heb je nog vragen? Neem dan contact op met onze afdeling Burgerzaken, via telefoonnummer 0413 - 28 19 11.

Verschil trouwen en geregistreerd partnerschap

Er zijn 3 verschillen tussen het huwelijk en het geregistreerd partnerschap:

Geregistreerd partnerschap omzetten naar huwelijk

Wil je jouw geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk? Dit kun je in elke gemeente regelen, ongeacht waar je het geregistreerd partnerschap hebt gesloten. Je hebt voor deze omzetting geen getuigen nodig.

Je kunt jouw partnerschap omzetten met of zonder ceremonie, de keuze is aan jou. De mogelijkheden en eventuele kosten vind je op de pagina Trouwlocaties en tarieven.

Om de omzetting aan te vragen, vul je het formulier Melding voorgenomen huwelijk in. Hierop geef je aan dat het gaat om het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

Meenemen