Woon- en opvanglocaties
We hebben drie locaties gevonden waar we wonen (huisvesting van urgente doelgroepen) én opvang van vluchtelingen kunnen gaan combineren, te weten:
- Boekelsedijk in Uden (voor ongeveer 500 bewoners, waaronder 300 asielzoekers).
- Repelakker in Zeeland (voor ongeveer 250 bewoners).
- Molenaarstraat in Schaijk (voor ongeveer 250 bewoners).
Op ál deze locaties willen we verschillende doelgroepen combineren.
Bekijk hier de locaties (PDF, 456.1 kB)
Waarom wonen en opvangen combineren?
Ook in gemeente Maashorst is het aantal woningzoekenden groter dan het beschikbare aantal woningen. Als gemeente hebben we ons als doel gesteld versnelling van woningbouw te stimuleren om het aanbod zo snel mogelijk te vergroten. We hebben daarbij speciale aandacht voor mensen die een lagere slagingskans hebben op de woningmarkt, zoals starters, spoedzoekers, statushouders en Oekraïense vluchtelingen.
Net als andere gemeenten in Nederland, hebben we een wettelijke verplichting om vluchtelingen op te vangen (= migratieopgaven). Die verantwoordelijkheid nemen we in Maashorst serieus: wij willen mensen die moesten vluchten uit eigen land een goed en veilig onderkomen bieden. We zien dat als onze plicht en kiezen er bewust voor om te zorgen voor goede voorzieningen, passend bij de draagkracht van onze gemeente en de gastvrijheid waarmee we in de regio al van oudsher bekend staan. Bovendien sluit de huidige opvanglocatie in hotel Van der Valk in Uden op 1 oktober 2026. Dat hebben we bij de start zo afgesproken en daar houden we ons aan.
Bij het maken van keuzes voor nieuwe locaties hebben we zo goed mogelijk rekening gehouden met:
- De lessen uit de evaluatie van het besluitvormingsproces rond de noodopvang in het Van der Valkhotel.
- De uitgangspunten die de gemeenteraad opstelde voor de opvang van vluchtelingen (4 juli 2024).
- De suggesties die inwoners met ons deelden tijdens de participatiesessies, de online enquête en het draagvlakonderzoek in 2024. Zij willen liefst dat verschillende doelgroepen bij elkaar worden gehuisvest, en dat de opvang wordt verspreid over meerdere kernen, bij voorkeur in kleinere locaties midden in een woonomgeving met voorzieningen.
Brief naar omwonende(n)
We hebben donderdag 20 maart een brief gestuurd naar omwonenden van de drie locaties (zie ook de vraag ‘Naar wie hebben jullie een brief gestuurd op 20 maart 2025?') in de rubriek Veelgestelde vragen onder het kopje proces).
Heb je geen brief ontvangen? Lees hier de brief naar omwonende(n) (PDF, 62.6 kB) en bekijk de bijlage met de locatiekaarten (PDF, 456.1 kB).
Informatiebijeenkomst
Op woensdag 9 en 16 april 2025 vonden er informatiebijeenkomsten plaats over deze drie locaties. Omwonenden en andere belangstellenden (wonend of werkend in Maashorst) konden zich hiervoor aanmelden. We lichtten het voorstel toe en er was ruimte om vragen te stellen en eventuele zorgen te delen. Vragen waarop we op dat moment nog geen antwoord hadden, konden worden achtergelaten. Later volgen ook informatiebijeenkomsten per locatie, als onderdeel van de aanvraag omgevingsvergunning.
Je kunt de bijeenkomsten terugkijken via www.youtube.com/@gemeentemaashorst (Deze link gaat naar een andere website)
Op donderdag 18, vrijdag 19 en zaterdag 20 september 2025 organiseren we een aantal inloopbijenkomsten in de Gemeentewerf in Uden over de stand van zaken rond de Boekelsedijk. De bijeenkomsten zijn bedoeld om te toetsen of we nu alle aandachtspunten goed in beeld hebben en om een eerste schets te bespreken van een mogelijke inrichting van het terrein. Deze inloopbijeenkomsten zijn bedoeld voor direct omwonenden (grenzend aan de locatie), inwoners uit Volkel-West, de Zwembadwijk en Uden-Zuid, en overige inwoners uit Maashorst.
Meld je aan (Deze link gaat naar een andere website)
Later volgen er meerdere momenten waarop we met omwonenden en andere belanghebbenden in gesprek gaan, als onderdeel van de vergunningsprocedure (ook wel omgevingsdialoog genoemd).
Hoe nu verder?
Het COA gaat nu de aanvraag van een omgevingsvergunning voorbereiden. Die vergunning is nodig om te mogen bouwen. Het COA begin met een haalbaarheidsonderzoek. Daarin kijken ze onder meer naar bereikbaarheid en infrastructuur, veiligheid in en om de locatie, flora en fauna, financiën en beschikbaarheid van voorzieningen. Als blijkt dat de locatie geschikt is, maakt het COA een plan voor de realisatie. Het COA doorloopt daarmee het gebruikelijke proces voor de aanvraag van een omgevingsvergunning, inclusief een dialoog met de omgeving en de mogelijkheid voor het indienen van een zienswijze, beroep of bezwaar.
Veelgestelde vragen
Op de pagina Veelgestelde vragen vind je een lijst met veelgestelde vragen en antwoorden. Steeds als er nieuws is te melden over de opvang, melden we dat in de rubriek ‘Nieuws over de opvang asielzoekers.
Meer informatie
Heb je vragen over de asielopvang voor de gemeente? Kijk dan op:
- Veelgestelde vragen over de nieuwe woon- en opvanglocaties.
- Veelgestelde vragen over de opvang in het Van der Valk Hotel Uden-Veghel.
Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op via het e-mailadres: asielopvang@gemeentemaashorst.nl.
Nieuwsbrief
Lees hier de eerste editie van de nieuwsbrief (PDF, 638.6 kB). Deze is eind juni ook naar omwonenden gestuurd.
Wil je volgende updates over de ontwikkeling van de nieuwe woon- en opvanglocaties per e-mail ontvangen? Meld je dan hier aan (Deze link gaat naar een andere website) of geef je e-mailadres, naam en woonplaats (en de locatie(s) waarover je de updates per e-mail wil ontvangen) door aan asielopvang@gemeentemaashorst.nl.
- Nieuwsbrief juni 2025 (PDF, 638.6 kB)
- Nieuwsbrief augustus 2025 (PDF, 1.5 MB)
Maak een RSS-feed
Je kunt op de hoogte blijven van nieuwsberichten over asielopvang en voortgang van de 3 nieuwe woon- en opvanglocaties via onze website. Je kunt daar ook een tool voor instellen (een RSS-feed) waarmee je automatisch updates ontvangt via e-mail; een soort waarschuwing als de gemeente een nieuw nieuwsbericht heeft geplaatst op de website. Dit is even een technisch foefje.
Wil je gebruik maken van de RSS-feed? Volg dan de volgende stappen:
Kies eerst een RSS-lezer. Die heb je nodig om de RSS-feed te kunnen lezen. Je kunt kiezen uit:
- Online via je browser: Bijvoorbeeld Feedly of Inoreader.
- Op je computer: Installeer een programma zoals RSSOwl.
- Op je telefoon of tablet: Gebruik een app zoals Flipboard of Feedly.
- Abonneer je op de RSS-feed
Maak bij de RSS-lezer die je hebt gekozen een account aan. Zodra je een account hebt aangemaakt, moet je nog verbinding maken met de website van de gemeente. Dit doe je door de RSS-feed link (https://www.gemeentemaashorst.nl/feeds/4/nieuws-over-de-opvang-asielzoekers.rss) te kopiëren en in je app of software te plakken, daar waar er gevraagd wordt naar een RSS link. Bij de RSS-reader Feedly is dit bijvoorbeeld op de pagina Follow Sources/Follow your favorite websites.
Vanaf nu ontvang je automatisch updates.