Bijstandsuitkering aanvragen 27 jaar of jonger
Bent u jonger dan 27 jaar en wilt u een bijstandsuitkering aanvragen? Als u tijdelijk geen werk of andere inkomsten hebt, kan het zijn dat u recht heeft op een bijstandsuitkering
Maar uitgangspunt is: iedereen die in Nederland woont, moet zelf voor een inkomen zorgen. Een bijstandsuitkering is tijdelijk, tot u weer werk of andere inkomsten heeft.
Hoe vraagt u een bijstandsuitkering aan?
Let op: als u 18 tot 27 jaar bent en u wilt een bijstandsuitkering aanvragen, dan krijgt u eerst een zoekperiode van 4 weken.
- Ga naar de website van het UWV: www.werk.nl (Deze link gaat naar een andere website).
- Schrijf u in als werkzoekende en start de aanvraag. Hiervoor heeft u een geldige DigiD code nodig.
- Kunt u de aanvraag niet afronden door een melding over een verplichte zoekperiode van 4 weken? Neem dan contact op met de Toegang Sociaal Domein van de gemeente: 0413 - 28 19 11.
- Maak een afspraak met de Toegang Sociaal Domein van de gemeente: 0413 - 28 19 11. Bij de gemeente krijgt u een korte telefonische intake. Daarna wordt er een afspraak met u gemaakt, om langs te komen op het gemeentehuis.
- Meldt u zich 5 tot 10 minuten voor het tijdstip van de afspraak bij de receptie. De arbeidsconsulent komt u dan ophalen.
- In het gesprek krijgt u meer informatie over de mogelijkheden en verplichtingen rondom scholing, werk of inkomen.
- Neem een geldig identiteitsbewijs mee (geen rijbewijs) en eventueel een Curriculum Vitae (CV).
De 4 weken zoekperiode gaat in op de dag dat u zich aangemeld heeft op www.werk.nl (Deze link gaat naar een andere website). Maar werk gaat voor een uitkering! U gaat dus actief op zoek naar werk. Al het werk wat algemeen geaccepteerd is, is passend. Er wordt in principe geen rekening gehouden met opleiding, werkervaring, reisafstand of de hoogte van het salaris.
Wat betekent de zoekperiode?
Tijdens de zoekperiode van 4 weken doet u er alles aan om de uitkeringsaanvraag te voorkomen. U onderzoekt de mogelijkheid om terug te gaan naar school, te gaan studeren of u gaat actief op zoek naar werk. Tijdens de zoekperiode heeft u de volgende verplichtingen:
- U maakt een afspraak met de gemeente via de Toegang Sociaal Domein.
- Een arbeidsconsulent informeert u over de mogelijkheden en plichten rond scholing en werk.
- U gaat actief op zoek gaan naar werk. Dit betekent: u staat ingeschreven als werkzoekende op www.werk.nl, u gaat zich inschrijven bij tenminste 3 uitzendbureaus en u raadpleegt de vacaturebank.
- U doet 4 sollicitaties per week en bewaart hiervan bewijsstukken (contactgegevens van het bedrijf en wie je daar gesproken hebt, sollicitatiebrieven en inschrijfbewijzen van uitzendbureaus).
- U onderzoekt of u nog onderwijs kunt volgen, waarbij u andere inkomsten krijgt (zoals studiefinanciering).
- U doet geen dingen die het vinden van werk moeilijker maken en u doet uw best bij sollicitaties.
- U neemt aangeboden werk aan.
- U houdt ons op de hoogte van de vorderingen van sollicitaties/opleidingskansen.
Als u zich tijdens de zoekperiode onvoldoende hebt ingezet, kan de gemeente besluiten uw uitkeringsaanvraag niet in behandeling te nemen, te weigeren of u te korten op de hoogte van uw uitkering.
Scholingsplicht
De gemeente onderzoekt ook of u niet (terug) kunt naar school. Een uitkering aanvragen is dan niet meer aan de ord. Dit geldt zeker wanneer u geen startkwalificatie heeft. Een startkwalificatie betekent een diploma hebt op HAVO-, VWO- of MBO2-niveau. Als u in staat bent om een opleiding met studiefinanciering te volgen, heeft u geen recht op een uitkering. Soms kunt u niet meteen met een opleiding starten, dan is het in sommige gevallen mogelijk een uitkering te ontvangen voor de tussenliggende periode.
Wat als mijn WW binnenkort stopt?
Dan kunt u een uitkering aanvragen grond van de Participatiewet. In die situatie geldt dat de laatste 4 weken van uw WW-uitkering als zoekperiode worden beschouwd. Dit komt omdat u tijdens een WW-uitkering ook een sollicitatieplicht hebt.
Na de zoekperiode
Wij hopen dat het lukt om naar school te gaan, te gaan studeren of een baan te vinden. Lukt dat niet? Dan krijgt u 4 weken na de meldingsdatum van de arbeidsconsulent een seintje dat u de bijstandsaanvraag kunt indienen. Ga weer naar www.werk.nl (Deze link gaat naar een andere website) en daar vult u het aanvraagformulier in. Vul alle vragen in, kruis aan en zorg dat u de gevraagde bewijsstukken inlevert bij de gemeente. Zorg ook voor alle gegevens over pogingen om werk te vinden tijdens uw zoekperiode.
De gemeente beoordeelt of u genoeg uw best hebt gedaan tijdens de zoekperiode. Als u niet volledig aan de verplichtingen hebt voldaan, dan kan de gemeente de uitkering tijdelijk verlagen. Heeft u helemaal niet voldaan aan de verplichtingen, dan krijgt u geen uitkering. U moet zich dan opnieuw melden als u toch een uitkering wilt en vanaf dat moment gaat de wettelijke zoekperiode van 4 weken opnieuw in.
Vragen?
Het UWV heeft tot taak u in te schrijven als werkzoekende en de gemeente bepaalt of u recht heeft op een uitkering en hoe hoog die uitkering zal zijn. Wilt u meer weten? Kijk dan op de website van de Rijksoverheid (Deze link gaat naar een andere website) of neem contact op met de Centrale Toegang Sociaal Domein via 0413 - 28 19 11.