Subsidie voor een HartVeilig(er) Maashorst

Geplaatst op donderdag 23 november 2023

Om een aantal automatisch externe defibrillators (AED’s) te onderhouden of te vervangen, krijgt stichting Uden Hartveilig voor 2023 een subsidie van 22.500 euro. Dit heeft het college van Maashorst besloten.

De subsidie wordt verstrekt aan de stichting Uden Hartveilig, waarin de kernen Zeeland, Reek Schaijk en Uden worden vertegenwoordigd. Binnenkort zullen zij samen met de stichtingen Volkel Hartveilig en Odiliapeel Hartveilig de stichting Maashorst Hartveilig vormen. Daarin zijn dan alle 6 kernen van de gemeente in één stichting vertegenwoordigd. Maashorst wil op termijn een dekkend netwerk van AED’s in de gemeente, en werkt daar samen met Maashorst Hartveilig (in oprichting) aan.

Wethouder Ramona Sour(Zorg een Welzijn): “AED’s kunnen levens redden. We zijn blij met deze club actieve vrijwilligers die zich met hart en ziel inzet voor het op peil brengen en houden van AED’s. Hun inzet en betrokkenheid is heel waardevol, omdat dit geen gemeentelijke taak is en we hen dus hard nodig hebben.”

Een dekkend netwerk betekent dat er in alle kernen van Maashorst in totaal 150 AED’s moeten hangen. Dat zijn er op dit moment 118. Van de AED’s die er nu zijn, is ongeveer 40 procent eigendom van particulieren (en daarom niet altijd beschikbaar). Van de AED’s die in beheer zijn van Maashorst Hartveilig, is een aanzienlijk aantal toe aan vervanging. Maashorst stelt nu geld beschikbaar zodat Maashorst HartVeilig een deel van deze apparaten kan vervangen. De verdeling van de beschikbare AED’s in de gemeente is een taak waar Maashorst HartVeilig zich over zal ontfermen.

Nieuw beleid

Samen met Maashorst Hartveilig werkt de gemeente aan nieuw beleid op het gebied van AED’s, om te komen tot een dekkend AED-netwerk voor héél Maashorst en te zorgen dat het kwalitatieve aanbod van AED’s op peil blijft.

Controle en onderhoud van de AED’s is kostbaar. Dit door vrijwilligers uit laten voeren scheelt in de kosten. Daarom zet de gemeente samen met Maashorst Hartveilig de komende jaren in op het vinden van nieuwe vrijwilligers hiervoor. Ook wordt ingezet op het opleiden van meer burgerhulpverleners, die ervoor zorgen dat de AED’s goed worden gebruikt. Dit verhoogt de overlevingskans van inwoners bij een mogelijke hartaanval.

Naar verwachting wordt het nieuwe beleid in de eerste helft van 2024 voorgelegd aan de gemeenteraad.