Let op! Heb je binnenkort een nieuw paspoort, ID-kaart of rijbewijs nodig? De wachttijden zijn een stuk langer dan je van ons gewend bent. Maak daarom op tijd een afspraak. Meer informatie vind je in dit nieuwsbericht.

Nieuwe woonvorm en projectbouw in Kamer 4 van Park Maashorst

Geplaatst op donderdag 14 december 2023

Het college van Maashorst heeft deze week het ontwerpbestemmingsplan Park Maashorst kamer 4 vastgesteld. Wethouder Franko van Lankvelt (Ruimtelijke ontwikkeling, Wonen): “Alweer een mooi plan; een dat bijdraagt aan het behalen van onze woningbouwopgave en mooi aansluit bij onze woonvisie.”

Kamer 4 is het laatste deel van Park Maashorst dat nog moet worden ontwikkeld. In een deel daarvan vindt reguliere projectbouw plaats. Een ander deel heeft de voormalige gemeente Uden in 2019 gereserveerd voor de ontwikkeling van een nieuwe woonvorm. Die werd ingevuld aan de hand van een prijsvraag. De nummers twee en drie van die prijsvraag hebben, samen met Area, de krachten gebundeld in het initiatief Hof van Maashorst. In deze woonvorm komen 40-45 woningen voor jonge en seniore inwoners van Maashorst. Minimaal 20 daarvan zijn sociale huurwoningen. Wethouder Franko van Lankvelt (Ruimtelijke ontwikkeling, Wonen): “Hof van Maashorst is een mooi initiatief, met een unieke combinatie van betaalbaar wonen, een mix van jong en oud, met afspraken vastgelegd in een sociaal contract. Zo’n initiatief past natuurlijk prima in onze Woonvisie.”

Living Lab De voormalige gemeente Uden reserveerde in 2019 in kamer 4 van Park Maashorst een stuk grond voor de ontwikkeling van nieuwe woonvormen. Wie daar goede ideeën voor had, kon meedoen aan een prijsvraag. De winnaar van de prijsvraag, Living Lab, en gemeente zijn samen een proces in gegaan om tot een haalbaar en uitvoerbaar plan te komen. Tijdens dit proces trokken beide partijen de conclusie dat dit niet ging lukken, omdat de kaders van de prijsvraag hiervoor onvoldoende ruimte boden. Living Lab heeft daarom in goed overleg met de gemeente Maashorst besloten het initiatief niet door te zetten. “Het is ontzettend jammer dat het uiteindelijk niet is gelukt", aldus Franko van Lankvelt. “We hebben veel waardering voor de inzet van Living Lab, een project als dit had een mooie plek kunnen krijgen in onze gemeente.”

Extra projectbouw De gereserveerde gronden voor de prijsvraag worden nu aan de projectbouw toegevoegd. Het ontwerpbestemmingsplan en bijbehorend beeldkwaliteitsplan zijn daarom enkel toegespitst op de nieuwe woonvorm Hof van Maashorst en projectbouw. “We willen namelijk niet langer wachten met de ontwikkeling van kamer 4. Er zijn woningen nodig”, zegt Franko van Lankvelt. “Met Hof van Maashorst komt er straks in elk geval op die plek een mooie nieuwe woonvorm.”