Samenwerking Gemeente en GGD : ‘Gezonde start voor ieder kind’

Geplaatst op woensdag 21 februari 2024

Niet ieder kind heeft een gezonde start van zijn/haar leven, terwijl juist de eerste 1000 dagen rondom de geboorte in grote mate de kansen voor later bepalen. Hiervoor biedt het actieprogramma Kansrijke Start ondersteuning. De gemeente werkt daarbij intensief samen met GGD Hart voor Brabant. “Het is waardevol om zowel voor, tijdens als na de geboorte bij te dragen aan een gezonde start van iemands leven”, aldus Stefanie Verbeek, Jeugdverpleegkundige GGD Hart voor Brabant en inhoudelijk coördinator van Kansrijke Start in Maashorst.

Ondersteunen van (aanstaande) ouders

Ouders hebben een cruciale rol in het zorgen voor een gezonde start van hun kind, maar niet alle ouders hebben dezelfde mogelijkheden. Bijvoorbeeld door een slechte financiële situatie of een klein netwerk waar ze niet op terug kunnen vallen. Daarom ondersteunt de GGD (aanstaande) ouders in kwetsbare situaties. Hoe? Door interventies als Stevig Ouderschap. Bij Stevig Ouderschap gaat een verpleegkundige op huisbezoek om te kijken hoe het met de ouders, hun omgeving, de zwangerschap en/of de kinderen gaat. Dit wordt goed ontvangen volgens Stefanie: “Ouders vinden deze ondersteuning waardevol, het helpt ze steviger in hun schoenen te staan”. Er zijn ook andere interventies, zoals Nu Niet Zwanger. Hierbij voert de GGD samen met mannen en vrouwen een open gesprek over hun kinderwens, seksualiteit en anticonceptie. Dergelijke interventies staan nu nog op zichzelf. Met Kansrijke Start Maashorst proberen we alle ondersteuningsmogelijkheden die er zijn bij de GGD en andere organisaties te verbinden.

Kansrijke Start: Meer verbinding en samenwerking

Kansrijke Start is een landelijk actieprogramma. Het helpt gemeenten en zorgprofessionals, zoals de GGD om samen te werken om de zorg voor pasgeboren kinderen te verbeteren. Het doel is om te ontdekken waar winst te behalen is. Ongeveer 1 op de 6 kinderen in Nederland heeft namelijk geen kansrijke start. Iets wat een negatief effect heeft op de fysieke en mentale gezondheid van het kind. Het beïnvloedt ook de kansen op school, de arbeidsmarkt en in de maatschappij. “Het ontdekken van kansen en het in kaart brengen van wat er al voorhanden is en hoe de lijnen lopen tussen professionals is heel belangrijk”, aldus Caren van Donzel, beleidsadviseur publieke gezondheid GGD Hart voor Brabant en projectleider van Kansrijke Start in Maashorst.

“Met een intensieve samenwerking tussen gemeente en de GGD staan we letterlijk aan de wieg van gelijke kansen in de toekomst voor ieder kind in Maashorst. We helpen graag mee bij het bouwen aan een krachtig ondersteuningsnetwerk voor (aanstaande) ouders, waarbij we elkaar versterken en aanvullen in de opvoeding van kinderen. Samen bouwen we aan een gezonde toekomst vol mogelijkheden en kansen voor elk kind." - Wethouder Ramona Sour, Zorg en Welzijn.

Benieuwd naar meer informatie over Kansrijke Start? Lees meer op: https://www.kansrijkestartnl.nl/ (Deze link gaat naar een andere website). Kansrijke Start is onderdeel van het Gezond en Actief Leven Akkoord, ook wel bekend onder de afkorting GALA.