Let op: donderdag 9 mei is de Milieustraat gesloten en wordt er geen afval aan huis ingezameld. Het ophalen van huisvuil vindt plaats op een andere dag. Check hiervoor je afvalkalender.

Zorg voor de natuur en houd honden aan de lijn

Geplaatst op dinsdag 23 april 2024

Boswachters kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Houd je hond aan de lijn! Daar doe je de dieren in natuurgebieden, maar ook andere wandelaars, fietsers, mountainbikers en ruiters een groot plezier mee. Er zijn negen speciale losloopgebieden in De Maashorst waar de hond wél los kan.

Het is voorjaar en dat betekent dat er veel vogels aan het broeden zijn. Niet alleen in de bomen, maar ook in struiken en op de grond. Als een hond hier doorheen rent, verstoort dat het broeden. Ook zitten honden vaak jonge dieren, zoals jonge konijnen en reekalfjes achterna. Hierdoor raken moeder en reekalf elkaar kwijt of erger nog: de moeder of het reekalf wordt doodgebeten.

Aanval op tauroskoe

Onlangs was het nog raak in het Herperduin. Daar heeft een hond een jonge tauroskoe het water in gejaagd en aangevallen. Marit Hidding, kuddebeheerder van Stichting Taurus heeft de geschrokken eigenaresse van de hond gesproken: “Wij waarderen het dat zij zelf contact met ons heeft opgenomen. Het fysieke letsel van de tauroskoe valt mee, maar de komende tijd houden wij haar extra goed in de gaten. Het kan zijn dat deze tauros té alert gaat reageren op honden. In dat geval moeten wij het dier uit veiligheid alsnog uit de kudde verwijderen of zelfs afmaken.”

Een niet aangelijnde hond kan dus grote gevolgen hebben. De eigenaresse van de hond geeft aan: “Ik had me werkelijk niet gerealiseerd hoe een dergelijk voorval uit de hand kan lopen. De risico’s voor de hond, de tauros, maar ook alle andere dieren en mensen in het bos zijn groter dan ik dacht. Een simpele regel opvolgen had een hoop ellende bespaard.”

Ook recreanten ergeren zich regelmatig aan honden die loslopen op plekken waar dit niet mag. Het was een veel gehoorde klacht tijdens de eerste ‘Ontmoeting Natuurgebied De Maashorst’ op 14 maart.

Hondenlosloopgebieden

De partners in het natuurgebied vinden het heel belangrijk dat alle mensen van De Maashorst kunnen genieten, met en zonder hond. Hond aangelijnd? Dan kun je overal De Maashorst in. Hond los laten lopen? Kies dan voor één van de diverse hondenlosloopgebieden. Daarbuiten zijn loslopende honden verboden. Meer informatie vind je op www.natuurgebieddemaashorst.nl/met-de-hond (Deze link gaat naar een andere website).

• Wapen van Reek gaat voor energieneutraal met pilot

2 mei 2024 - Met de oplevering van 162 zonnepanelen en een batterijpakket heeft ‘Het wapen van Reek’, als eerste gemeenschappelijke accommodatie een belangrijke pioniersrol in de duurzaamheidsambities van de gemeente Maashorst gekregen. Daarmee zet het college verdere stappen in de afspraak uit het bestuursakkoord, om gemeentelijk vastgoed - waar mogelijk - energieneutraal te maken.

• Gevechtsvliegtuigen verzorgen herdenkingsvlucht boven Soesterberg

2 mei 2024 - Op zaterdag 4 mei 2024 brengen gevechtsvliegtuigen, afkomstig van Vliegbasis Volkel een eregroet tijdens de jaarlijkse dodenherdenking over het Nationaal Militair Museum in Soesterberg. De vliegbewegingen vinden plaats tussen 11:00 uur en 14:00 uur.

• Uitspraak gerechtshof: gedoogbesluit gemeente Maashorst rechtmatig

1 mei 2024 - Een aantal omwonenden van de asielopvang in het Van der Valk hotel in Uden heeft vorig jaar een kort geding aangespannen tegen de gemeente en het COA.

• Militaire oefening in Maashorst

30 apr 2024 - In de periode 6 t/m 13 mei 2024 vindt er een militaire oefening plaats in Maashorst.