Stichting Muzerijk ontvangt subsidie voor multifunctionele verbetering

Geplaatst op vrijdag 10 mei 2024

Het college van Maashorst stemde in met een investeringssubsidie van 77.800 euro voor Stichting MuzeRijk. Hiermee kan de stichting de verbouwing van de keuken en flexibele wanden in het ontmoetingsplein mogelijk maken.

Stichting MuzeRijk wil met deze aanpassingen haar Ontmoetingsplein MuzeRijk meer toekomstbestendig maken. Het gaat daarbij om het aanpassen en uitbreiden van de centrale keuken en het vervangen van vaste wanden voor flexibele paneelwanden. Voor de hele aanpassing is een bedrag van 234.100 euro beschikbaar. Naast de subsidie van de gemeente heeft stichting MuzeRijk via fondsenwerving en een bijdrage van Area geld binnengehaald. Ook maken ze gebruik van haar eigen opgebouwde reserveringen.

Kansen nieuwe keuken

Stichting MuzeRijk heeft al sinds enkele jaren een eetpunt, waar wijkbewoners tegen een eerlijke prijs samen kunnen eten. In de pantrykeuken die er nu is, kan het eten alleen worden opgewarmd. Er is geen mogelijkheid om het vers te bereiden. Uit een onderzoek in samenwerking met de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) kwam naar voren dat het vers bereiden van een maaltijd kan leiden tot meer eters. De komst van een volwaardige keuken waar wijkbewoners samen met bijvoorbeeld leerlingen van het kindcentrum zelf kunnen koken, is een interessante kans. Deze kan ook nog eens mee helpen bij het verminderen van eenzaamheid en armoede.

Samenwerking

De gemeente werkte samen met Stichting MuzeRijk dit plan uit, om zo de gewenste verbouwing goed voor te bereiden. Het doel van deze verbouwing is om het Ontmoetingsplein multifunctioneler in te zetten. Dit sluit aan bij de doelstellingen 'toegankelijk, dichtbij en efficiënt', die de gemeente vaststelde in het coalitieakkoord. Door de vaste wanden van de vergaderruimte te vervangen voor flexibele paneelwanden worden de ruimtes multifunctioneler.

Wethouder Harold van den Broek (Maatschappelijk Vastgoed) is blij met het verloop van dit project: “De aanpassing in Muzerijk is het resultaat van een opbouwende samenwerking tussen stichting en gemeente. Het is mooi dat een eigen initiatief vanuit de stichting nu echt uitgevoerd kan worden. De aanpassingen zorgen voor meer gebruiksmogelijkheden van het ontmoetingsplein en dat komt ten goede van de leefbaarheid van de inwoners in Bitswijk. Een boost voor de toekomstbestendigheid van Muzerijk.”

De verbouwingen zullen volgens planning in juni starten met een verwachte opleverdatum voor de bouwvakantie die op 22 juli van start gaat.

• Groene kwaliteitsimpuls voor Udense flatwijk

17 mei 2024 - Het college van Maashorst wil een groenreserve van 290.000 euro herbestemmen voor de vergroening van de omgeving rond de 9 flats aan de Willem-Alexanderhof en Beatrixhof in Uden. Met dat geld is niet alleen een mooie groene kwaliteitsslag te maken. Ook de toegankelijkheid en sociale veiligheid verbeteren daarmee sterk.

• Onderzoek naar huismus, zwaluw en vleermuis

17 mei 2024 - De gemeente Maashorst doet onderzoek naar de huismus en vleermuis. Daarvoor fietsen veldonderzoekers tot 1 oktober 2024 overdag, ’s avonds en ’s nachts door wijken in de gemeente. Het onderzoek vindt plaats om het isoleren van gebouwen met een laag energielabel (C t/m G) in de toekomst makkelijker te maken voor inwoners.

• Stempas voor Europese Parlementsverkiezing

14 mei 2024 - Met je stempas breng je jouw stem uit tijdens de Europese Parlementsverkiezing op donderdag 6 juni 2024.

• Langere wachttijden in 2024 voor afspraken

14 mei 2024 - In 2024 verlopen veel Nederlandse identiteitskaarten en paspoorten. Veel inwoners vragen daarom een nieuw paspoort of nieuwe identiteitskaart aan. Hierdoor wordt het drukker dan normaal.