Identiteitskaart (id-kaart)
Met een Nederlandse identiteitskaart laat je zien wie je bent. Ook kun je hiermee binnen Europa reizen.
- Jouw Nederlandse identiteitskaart vraag je persoonlijk aan op het gemeentehuis. Hiervoor maak je een afspraak. Na 6 werkdagen is je kaart klaar. Je haalt jouw identiteitskaart dan zelf op. Ook hiervoor maak je een afspraak.
- Kinderen moeten zelf meekomen bij het aanvragen en ophalen van hun identiteitskaart.
- De kosten voor jouw identiteitskaart betaal je bij de aanvraag.
Het is erg druk met aanvragen voor een identiteitskaart. Heb je reisplannen? Vraag dan minstens een maand van tevoren je ID-kaart aan. Dit is een landelijk probleem.
Van 25 september t/m 27 september kun je geen spoedaanvraag doen. Wil je op dinsdag 24 september een spoedaanvraag indienen? Doe dit dan vóór 14.00 uur. Je kunt het document dan na twee werkdagen, vanaf 10.00 uur, ophalen.
Identiteitsbewijs kwijt en een nieuwe aanvragen
Geldigheid van je identiteitskaart
- Ben je jonger dan 18 jaar? Dan is jouw identiteitskaart 5 jaar geldig.
- Ben je 18 jaar of ouder? Dan is jouw identiteitskaart 10 jaar geldig.
Dit neem je mee
- Alle reisdocumenten (paspoort en/of identiteitskaart) die je hebt. Ook als deze niet meer geldig zijn.
- Een pasfoto in kleur volgens de pasfoto-eisen (Deze link gaat naar een andere website). De pasfoto mag niet ouder zijn dan 6 maanden. Is je pasfoto ouder, dan kunnen wij je niet helpen. Je moet dan een nieuwe afspraak maken.
- Pinpas of contant geld.
Meenemen bij kinderen jonger dan 12 jaar
- Alle reisdocumenten (paspoort en/of identiteitskaart) die jouw kind heeft. Ook als deze niet meer geldig zijn.
- Een pasfoto in kleur volgens de pasfoto-eisen (Deze link gaat naar een andere website). De pasfoto mag niet ouder zijn dan 6 maanden. Is je pasfoto ouder, dan kunnen wij je niet helpen. Je moet dan een nieuwe afspraak maken.
- Pinpas of contant geld.
- Een ingevuld toestemmingsformulier (PDF, 38.7 kB) van beide ouders of van de persoon die het gezag heeft. Neem het echte toestemmingsformulier mee (geen kopie).
- (Kopie) geldige identiteitsbewijzen (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs) van beide ouders of van de persoon die het gezag heeft. Let op! Hebben beide ouders het gezag, dan is van allebei toestemming nodig (dit geldt ook na een echtscheiding, behalve als de rechtbank anders bepaalt).
- Jouw kind moet altijd bij het aanvragen en ophalen van de identiteitskaart aanwezig zijn. Het maakt niet uit hoe oud jouw kind is.
Problemen met toestemming
Soms weigert een ouder om zijn of haar toestemming te geven. Dan kun je vervangende toestemming vragen bij de kinderrechter. Die beslist in het belang van het kind. Voor meer informatie kun je terecht op de website van de Rechtspraak in Nederland (Deze link gaat naar een andere website).
Ophalen identiteitskaart
Na 6 werkdagen kun je jouw identiteitskaart zelf ophalen. Ook kinderen moeten hun identiteitskaart zelf ophalen. Hiervoor maak je een afspraak. (Deze link gaat naar een andere website)
Dit neem je mee:
- Alle reisdocumenten (paspoort en/of identiteitskaart) die je hebt. Ook als deze niet meer geldig zijn.
Afspraak maken ophalen identiteitskaart (Deze link gaat naar een andere website)
Spoedaanvraag
Heb je de identiteitskaart snel nodig? En lukt het niet op tijd via de website een afspraak in te plannen? Neem dan telefonisch contact op via 0413 - 28 19 11. Vraag jouw identiteitskaart aan vóór 14.00 uur. Hij is dan 2 wekdagen later klaar. Je kunt de kaart vanaf 11.00 uur ophalen. Je moet hiervoor ook een afspraak maken.
Let op: bij een spoedaanvraag moet je spoedtoeslag betalen.
Heb je jouw oude identiteitskaart niet meer? Dan is een spoedprocedure niet altijd mogelijk.
Prijs
Product | Prijs 2024 | Geldigheidsduur |
---|---|---|
Nederlandse identiteitskaart vanaf 18 jaar | € 75,80 | 10 jaar |
Nederlandse identiteitskaart tot 18 jaar | € 40,90 | 5 jaar |
Spoedtoeslag | € 57,05 |
Identiteitskaart verloren of gestolen
Is jouw identiteitskaart gestolen of ben je hem kwijt? Dan doe je aangifte van vermissing bij jouw gemeente. Je hoeft geen aangifte van vermissing te doen bij de politie.
Doorgeven vermissing identiteitskaart (Deze link gaat naar een andere website)
Wil je jouw kwijtgeraakte of gestolen identiteitskaart nog niet meteen vervangen? Dat hoeft niet. Je moet wel jezelf kunnen identificeren met een paspoort of rijbewijs. En het is ook verplicht om de vermissing van jouw identiteitskaart door te geven bij jouw gemeente. Dit voorkomt fraude.
Let op: het is verboden om een vermiste identiteitskaart te gebruiken. Dat staat in de wet. Vind je jouw vermiste identiteitskaart weer terug? Geef deze dan af bij jouw gemeente. Vindt iemand anders jouw vermiste identiteitskaart? Wij mogen deze niet aan je teruggeven. Dat staat in de wet. We vernietigen dan jouw identiteitskaart.
Is jouw identiteitskaart in het buitenland kwijtgeraakt of gestolen? Dan kan het zijn dat je voor jouw reisverzekering in het buitenland aangifte moet doen van vermissing bij de politie.
Identiteitsfraude
Iedereen met een identiteitsbewijs kan met identiteitsfraude te maken krijgen. Fraudeurs gebruiken bijvoorbeeld de kopieën van identiteitsbewijzen. Geef daarom nooit zomaar jouw paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of verblijfsdocument af. Wil je weten hoe je fraude kunt voorkomen? Of vermoed je dat jouw identiteitsgegevens worden misbruikt? Op de website van de Rijksoverheid lees je meer over identiteitsfraude. (Deze link gaat naar een andere website)
Extra functie identiteitskaart
Vanaf januari 2021 is de Nederlandse identiteitskaart vernieuwd. Na het ophalen van jouw identiteitskaart bij de gemeentebalie, ontvang je binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kun je de inlogfunctie van jouw identiteitskaart activeren. Heb je dit gedaan? Dan is jouw identiteitskaart geschikt om in te loggen op de websites van de overheid, het onderwijs, de zorg en jouw pensioenfonds.
Vanaf augustus 2021 is er een nieuw model van de Nederlandse identiteitskaart. Wat is er anders?
- De identiteitskaart ziet er anders uit.
- Vanaf de leeftijd van 12 jaar nemen we vingerafdrukken van de kaarthouder op in de chip.
- Het burgerservicenummer (BSN) nemen we op in een QR-code op de achterzijde van de identiteitskaart.
Inloggen met je identiteitskaart
Lees meer over inloggen met je identiteitsbewijs.
Reizen met minderjarige kinderen
Reist een kind met iemand die niet (als enige) het gezag heeft? Er is altijd toestemming nodig van alle personen die gezag hebben. Bijvoorbeeld als jouw kind op reis gaat met de andere ouder, familie of vrienden. Niet altijd heeft iedereen dan dezelfde achternaam en dit kan voor problemen zorgen.
Je moet dus kunnen bewijzen dat iedereen die gezag heeft het goed vindt dat je kind op reis gaat. Hiervoor is het formulier Toestemming reizen met minderjarige naar het buitenland (Deze link gaat naar een andere website) ontwikkeld. Hiermee kun je bewijzen dat je toestemming hebt van de gezaghebbende ouder(s). Het formulier moet ondertekend worden door iedereen die gezag heeft over het kind. Reizen er meerdere kinderen? Dan vul je voor elk kind een formulier in.
Ook heb je een uittreksel BRP (Basis Registratie Personen) nodig waarop staat wie het gezag heeft. Dit uittreksel vraag je aan op de pagina Uittreksel BRP aanvragen.
Meerderjarigen met curator
Bij meerderjarigen die onder curatele staan, heb je voor de aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart géén toestemming van jouw curator nodig. Deze toestemming heb je alleen nodig als je een paspoort aanvraagt.
Legitimatieplicht
Iedereen van 14 jaar en ouder moet een geldig identiteitsbewijs hebben. Dit moet je laten zien als de overheid erom vraagt. Voor kinderen jonger dan 14 jaar geldt geen algemene identificatieplicht. Er zijn een aantal uitzonderingen. In de zorg moeten kinderen zich wel identificeren en ook in het openbaar vervoer. Op de website van de Rijksoverheid lees je meer over de legitimatieplicht. (Deze link gaat naar een andere website)