Identiteitskaart (id-kaart)
Een Nederlandse identiteitskaart vraagt u persoonlijk aan bij de publieksbalie. Hiervoor maakt u een afspraak. Na 6 werkdagen haalt u uw identiteitskaart persoonlijk op. Ook hiervoor maakt u een afspraak. Voor kinderen geldt hetzelfde, persoonlijk aanvragen en persoonlijk ophalen van de identiteitskaart. De kosten van de identiteitskaart betaalt u bij de aanvraag.
Identiteitsbewijs kwijt en wil je een nieuwe aanvragen?
Geldigheid
Voor personen boven de 18 jaar is de identiteitskaart 10 jaar geldig. De identiteitskaart is 5 jaar geldig voor personen onder de 18 jaar.
Afspraak maken afhalen identiteitskaart (Deze link gaat naar een andere website)
Wat moet u meenemen?
- Alle reisdocumenten (paspoort en/of identiteitskaart) die in uw bezit zijn, ook al zijn deze verlopen.
- Eén recente pasfoto in kleur, die aan de pasfoto-eisen (Deze link gaat naar een andere website) voldoet.
- Pinpas of contant geld.
Meenemen bij kinderen jonger dan 12 jaar
- Schriftelijke toestemming van beide ouders (of indien van toepassing een derde met gezag). Gebruik hiervoor dit formulier: schriftelijke toestemmingsverklaring van de ouder(s), gezaghebbende(n)of gemachtigde(n). (PDF, 38.7 kB) Neem bij de aanvraag het originele toestemmingsformulier mee (geen kopie).
- (Kopie) geldige identiteitsbewijzen van beide ouders (of indien van toepassing een derde met gezag). Hiermee moet de echtheid van de handtekeningen op de schriftelijke toestemming worden aangetoond. Let op! Hebben twee ouders het gezag, dan is er van beide ouders toestemming nodig (dit geldt ook na een echtscheiding, behalve als de rechtbank anders heeft bepaald).
- Alle in bezit zijnde documenten van het kind (paspoort en/of identiteitskaart), ook als deze al verlopen is/zijn.
- Uw kind moet altijd bij de aanvraag en ook bij het ophalen van de identiteitskaart aanwezig zijn, ongeacht de leeftijd.
Problemen met toestemming
Soms weigert een ouder om zijn of haar toestemming te geven. Dan heeft u de mogelijkheid om vervangende toestemming te vragen bij de kinderrechter. Die beslist in het belang van het kind. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van de Rechtspraak in Nederland (Deze link gaat naar een andere website).
Ophalen identiteitskaart
Na 6 werkdagen kunt u uw identiteitskaart persoonlijk ophalen. Voor kinderen geldt hetzelfde, ook zij moeten de identiteitskaart persoonlijk ophalen. Hiervoor maakt u een afspraak. (Deze link gaat naar een andere website)
Wat moet u meenemen:
- Alle reisdocumenten (paspoort en/of identiteitskaart) die in het bezit zijn, ook al zijn deze verlopen.
Spoedaanvraag
Heeft u de identiteitskaart snel nodig? Dat kan. U kunt hiervoor een spoedaanvraag doen. Als u de identiteitskaart vóór 14.00 uur aanvraagt, dan ligt de identiteitskaart na twee werkdagen voor u klaar. Maak een afspraak voor een spoedaanvraag. (Deze link gaat naar een andere website) U kunt het document vanaf 11.00 uur op afspraak ophalen.
Heeft u uw oude identiteitskaart niet meer? Dan is een spoedprocedure niet altijd mogelijk.
Vertrekt u vandaag al? Meer informatie over een noodpaspoort staat op de website van de Rijksoverheid (Deze link gaat naar een andere website).
Prijs
Product | Prijs 2023 | Geldigheidsduur |
---|---|---|
Nederlandse identiteitskaart vanaf 18 jaar | € 70,35 | 10 jaar |
Nederlandse identiteitskaart tot 18 jaar | € 37,95 | 5 jaar |
Spoedtoeslag | € 53,00 |
Identiteitskaart verloren of gestolen
Is uw identiteitskaart verloren of gestolen? Dan hoeft u geen aangifte van vermissing meer te regelen bij de politie. De aangifte van vermissing vindt plaats bij uw gemeente.
Doorgeven vermissing identiteitskaart (Deze link gaat naar een andere website)
Wilt u nog niet uw verloren of gestolen identiteitskaart vervangen? Dat kan ook. Het is niet verplicht om de identiteitskaart direct te vervangen, wanneer u uzelf kunt identificeren met een paspoort of rijbewijs. Het is wel verplicht om de vermissing van uw identiteitskaart te registreren bij uw gemeente. Dit voorkomt fraude.
Let op: het is wettelijk niet toegestaan om een vermiste identiteitskaart te gebruiken. Deze moet ingeleverd worden bij uw gemeente. Ook is het wettelijk niet toegestaan om een vermiste identiteitskaart aan u terug te geven. Het reisdocument dat is teruggevonden en bij de gemeente ingeleverd wordt, wordt meteen vernietigd.
Is uw identiteitskaart in het buitenland verloren of gestolen? Dan kan het zijn dat u voor uw reisverzekering in het buitenland aangifte moet doen van vermissing bij de politie.
Identiteitsfraude
Iedereen met een identiteitsbewijs kan met identiteitsfraude te maken krijgen. Fraudeurs gebruiken bijvoorbeeld de kopieën van identiteitsbewijzen. Geef daarom nooit zomaar uw paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of verblijfsdocument af. Wilt u weten hoe u fraude kunt voorkomen? Of heeft u een vermoeden dat uw identiteitsgegevens worden misbruikt? Op de website van de Rijksoverheid leest u meer over identiteitsfraude. (Deze link gaat naar een andere website)
Extra functie identiteitskaart
Vanaf januari 2021 is de Nederlandse identiteitskaart vernieuwd. De inlogfunctie voor DigiD is toegevoegd. Dit betekent dat u na activatie in de DigiD app kunt inloggen met behulp van uw identiteitskaart. Door op deze manier in te loggen, kunt u gegevens inzien die extra gevoelig zijn, zoals medische gegevens.
Na het ophalen van uw identiteitskaart bij de gemeentebalie, ontvangt u binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u de inlogfunctie van uw identiteitskaart activeren. Na activatie is uw identiteitskaart geschikt om in te loggen op de websites van de overheid, het onderwijs, de zorg en uw pensioenfonds.
Vanaf augustus 2021 is het nieuwe model van de Nederlandse identiteitskaart geïntroduceerd. Deze heeft een aantal nieuwe uiterlijke kenmerken. Vanaf 12 jaar worden de vingerafdrukken van de kaarthouder opgenomen in de chip. Het BSN wordt opgenomen in een QR-code op de achterzijde van de kaart.
Wat houdt inloggen met je identiteitskaart in?
Lees meer over inloggen met je identiteitsbewijs.
Reizen met minderjarige kinderen
Reist een kind met iemand die niet (alleen) het gezag heeft? Dan is er altijd toestemming nodig van degene(n) die het gezag heeft/hebben. Hierbij kunt u denken aan dat uw kind op reis gaat met de andere ouder, familie of vrienden. Ze hebben dan vaak niet dezelfde achternaam en dit kan voor problemen zorgen.
U moet dus kunnen aantonen dat de ouder(s) die het gezag heeft/hebben instemt met de reis. Hiervoor is een speciaal formulier ontwikkeld. Het formulier Toestemming reizen met minderjarige naar het buitenland (Deze link gaat naar een andere website). Hiermee kunt u aantonen dat u toestemming heeft van de gezaghebbende ouder. Deze ondertekent u samen met de andere ouder. Heeft u meerdere kinderen, dan vult u per kind een formulier in.
Daarnaast heeft u een uittreksel BRP nodig met daarop de vermelding wie het gezag heeft. Dit uittreksel kunt u via de pagina Uittreksel BRP aanvragen.
Meerderjarigen met curator
Bij meerderjarigen die onder curatele staan, heeft u voor de aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart géén toestemming van uw curator nodig. Dit is alleen van toepassing als u een paspoort aanvraagt.
Legitimatieplicht
Iedereen van 14 jaar en ouder moet een geldig identiteitsbewijs kunnen tonen, als de overheid daarom vraagt. Voor kinderen jonger dan 14 jaar geldt geen algemene identificatieplicht. Er is een aantal uitzonderingen. In de zorg moeten kinderen zich wel legitimeren en ook voor het openbaar vervoer. Op de website van de Rijksoverheid leest u meer over de legitimatieplicht. (Deze link gaat naar een andere website)
Informatie over de Brexit
Heeft u vragen over reizen naar het Verenigd Koninkrijk na de Brexit? Op de website van de Rijksoverheid leest u meer over de Brexit. (Deze link gaat naar een andere website)