Identiteitskaart (id-kaart)
Met een Nederlandse identiteitskaart laat je zien wie je bent. Ook kun je hiermee binnen Europa reizen. Een ID-kaart kun je online aanvragen en betalen. Daarvoor heb je een DigiD nodig. Met de online aanvraag bereid je je afspraak aan het gemeentehuis voor. Tijdens je afspraak lever je dan nog je pasfoto in, zet je je handtekening en worden je vingerafdrukken afgenomen. Omdat je aanvraag al digitaal is voorbereid, ben je aan de balie sneller klaar. Na 6 werkdagen kun je je identiteitskaart op afspraak ophalen.
Dit neem je mee:
- Alle reisdocumenten (paspoort en/of identiteitskaart) die je hebt. Ook als deze niet meer geldig zijn.
- Een pasfoto in kleur volgens de pasfoto-eisen (Deze link gaat naar een andere website). De pasfoto mag niet ouder zijn dan 6 maanden. Is je pasfoto ouder, dan kunnen wij je niet helpen. Je moet dan een nieuwe afspraak maken.
- Als je je ID-kaart niet van tevoren digitaal hebt aangevraagd, neem je ook je pinpas mee. Je betaalt meteen bij de aanvraag.
Kinderen jonger dan 12 jaar nemen ook mee:
- Toestemming van beide ouders (of indien van toepassing een derde met gezag). Gebruik hiervoor het digitale toestemmingsformulier (Deze link gaat naar een andere website). Of neem je beide ouders mee naar de afspraak (let op dat zij allebei hun legitimatiebewijzen meenemen naar de afspraak).
- Let op! Hebben beide ouders het gezag, dan is van allebei toestemming nodig (dit geldt ook na een echtscheiding, behalve als de rechtbank anders bepaalt).
- Jouw kind moet altijd bij het aanvragen en ophalen van de identiteitskaart aanwezig zijn. Het maakt niet uit hoe oud jouw kind is.
Problemen met toestemming
Soms weigert een ouder om zijn of haar toestemming te geven. Dan kun je vervangende toestemming vragen bij de kinderrechter. Die beslist in het belang van het kind. Voor meer informatie kun je terecht op de website van de Rechtspraak in Nederland (Deze link gaat naar een andere website).
Meerderjarigen met curator
Bij meerderjarigen die onder curatele staan, heb je voor de aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart géén toestemming van jouw curator nodig. Deze toestemming heb je alleen nodig als je een paspoort aanvraagt.
Heb je geen DigiD?
Maak dan een afspraak voor de aanvraag paspoort zonder voorbereiding (Deze link gaat naar een andere website). Deze afspraak op het gemeentehuis duurt dan wat langer dan bij een digitale aanvraag.
Ophalen identiteitskaart
Na 6 werkdagen kun je jouw identiteitskaart persoonlijk ophalen op afspraak in het gemeentehuis. Ook kinderen moeten hun identiteitskaart zelf ophalen. Hiervoor maak je een afspraak. (Deze link gaat naar een andere website)
Dit neem je mee:
- Alle reisdocumenten (paspoort en/of identiteitskaart) die je hebt. Ook als deze niet meer geldig zijn.
Spoedaanvraag
Heb je de identiteitskaart snel nodig? En lukt het niet op tijd via de website een afspraak in te plannen? Neem dan telefonisch contact op via 0413 - 28 19 11. Vraag jouw identiteitskaart aan vóór 14.00 uur. Hij is dan 2 wekdagen later klaar. Je kunt de kaart vanaf 11.00 uur ophalen. Je moet hiervoor ook een afspraak maken.
Let op: bij een spoedaanvraag moet je spoedtoeslag betalen.
Heb je jouw oude identiteitskaart niet meer? Dan is een spoedprocedure niet altijd mogelijk.
Kosten
Product | Prijs 2025 | Geldigheidsduur |
---|---|---|
Nederlandse identiteitskaart vanaf 18 jaar | € 78,50 | 10 jaar |
Nederlandse identiteitskaart tot 18 jaar | € 42,35 | 5 jaar |
Spoedtoeslag | € 59,10 |
Identiteitskaart verloren of gestolen
Is jouw identiteitskaart gestolen of ben je hem kwijt? Dan doe je aangifte van vermissing bij jouw gemeente. Je bent verplicht om de vermissing aan ons door te geven. Je hoeft geen aangifte van vermissing te doen bij de politie.
Vermissing ID-kaart doorgeven (Deze link gaat naar een andere website)
Let op: het is verboden om een vermiste identiteitskaart te gebruiken. Dat staat in de wet. Vind je jouw vermiste identiteitskaart weer terug? Geef deze dan af bij jouw gemeente. Vindt iemand anders jouw vermiste identiteitskaart? Wij mogen deze niet aan je teruggeven. Dat staat in de wet. We vernietigen dan jouw identiteitskaart.
Is jouw identiteitskaart in het buitenland kwijtgeraakt of gestolen? Dan kan het zijn dat je voor jouw reisverzekering in het buitenland aangifte moet doen van vermissing bij de politie.
Identiteitsbewijs kwijt en een nieuwe aanvragen?
Maak een uitgebreide afspraak (Deze link gaat naar een andere website) om de vermissing door te geven en een nieuwe identiteitskaart aan te vragen.
Reizen met minderjarige kinderen
Reist een kind met iemand die niet (als enige) het gezag heeft? Er is altijd toestemming nodig van alle personen die gezag hebben. Bijvoorbeeld als jouw kind op reis gaat met de andere ouder, familie of vrienden. Niet altijd heeft iedereen dan dezelfde achternaam en dit kan voor problemen zorgen.
Je moet dus kunnen bewijzen dat iedereen die gezag heeft het goed vindt dat je kind op reis gaat. Vul hiervoor het formulier Toestemming reizen met minderjarige naar het buitenland (Deze link gaat naar een andere website) in. Reizen er meerdere kinderen? Dan vul je voor elk kind een formulier in.
Ook heb je een uittreksel BRP (Basis Registratie Personen) nodig waarop staat wie het gezag heeft. Dit uittreksel vraag je aan op de pagina Uittreksel BRP aanvragen.
Identiteitsfraude
Iedereen met een identiteitsbewijs kan met identiteitsfraude te maken krijgen. Fraudeurs gebruiken bijvoorbeeld de kopieën van identiteitsbewijzen. Geef daarom nooit zomaar jouw paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of verblijfsdocument af. Wil je weten hoe je fraude kunt voorkomen? Of vermoed je dat jouw identiteitsgegevens worden misbruikt? Op de website van de Rijksoverheid (Deze link gaat naar een andere website) lees je meer over identiteitsfraude.
Extra functie identiteitskaart
Vanaf januari 2021 is de Nederlandse identiteitskaart vernieuwd. Na het ophalen van jouw identiteitskaart bij de gemeentebalie, ontvang je binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kun je de inlogfunctie van jouw identiteitskaart activeren. Heb je dit gedaan? Dan is jouw identiteitskaart geschikt om in te loggen op de websites van de overheid, het onderwijs, de zorg en jouw pensioenfonds.
Legitimatieplicht
Iedereen van 14 jaar en ouder moet een geldig identiteitsbewijs hebben. Dit moet je laten zien als de overheid erom vraagt. Voor kinderen jonger dan 14 jaar geldt geen algemene identificatieplicht. Er zijn een aantal uitzonderingen. In de zorg moeten kinderen zich wel identificeren en ook in het openbaar vervoer. Op de website van de Rijksoverheid lees je meer over de legitimatieplicht. (Deze link gaat naar een andere website)