Let op: donderdag 9 mei is de Milieustraat gesloten en wordt er geen afval aan huis ingezameld. Het ophalen van huisvuil vindt plaats op een andere dag. Check hiervoor je afvalkalender.

Voorkomen van hinder eikenprocessierups

Geplaatst op maandag 22 april 2024

Bron: communicatie

Eind april, begin mei start een aannemer in opdracht van de gemeente met de preventieve aanpak van de eikenprocessierupsen. Dit betekent dat we de rupsen bestrijden voordat ze hun brandharen krijgen. Die brandharen zorgen namelijk voor jeuk en overlast. De laatste jaren waren er minder eikenprocessierupsen en daarmee ook minder overlast. Vorig jaar zetten we daarom in op een heel minimale bestrijding. Dat gaan we dit jaar ook weer doen.

Manieren van bestrijding

We bestrijden de processierups op 2 manieren:

1. We spuiten een biologisch middel in de bomen als preventieve bestrijding. Wij doen dit alleen op de moeilijk bereikbare plekken en op locaties waar we eerder veel overlast ervaarden.
  2. Is er toch sprake van overlast? Dan gaan we de nesten van de rupsen wegzuigen.

Duurzame aanpak

De langetermijnaanpak van de eikenprocessierups richt zich vooral op het bevorderen van de biodiversiteit. Door het inrichten van bloemrijke bermen, ophangen van nestkasten en een aangepast maaibeleid wordt de leefomgeving voor natuurlijke vijanden van de eikenprocessierups, zoals koolmezen, sluipwespen en gaasvliegen, verbeterd. Zo krijgen we een natuurlijke balans waarbij grote uitschieters in plaagdruk niet meer voorkomen.

Toch overlast? Meld het

Wanneer je overlast ervaart van de eikenprocessierups in gemeentelijke bomen, kun je een melding openbare ruimte (MOR-melding) doen ongediertebestrijding en eikenprocessierups). Bij vragen kun je contact opnemen met onze buitendienst via 0413 - 28 19 11. Geven eikenprocessierupsen overlast op eigen terrein, dan kun je contact opnemen met een erkende plaagdierbestrijder.

Dit kunnen we samen doen

Naast de bestrijding proberen we de omgeving aantrekkelijk te maken voor de natuurlijke vijanden van de eikenprocessierups. Ook dit jaar hebben we weer extra nestkasten voor koolmezen opgehangen en passen we meer biodiversiteit in beplanting en kruiden toe. Je kunt als inwoner hier ook aan meewerken. Hang bijvoorbeeld een mezenkast op in je tuin.

Wil je meer weten over de eikenprocessierups of het ophangen van huisjes, ga dan naar www.rupsen.info (Deze link gaat naar een andere website) en www.eikenprocessierups.life (Deze link gaat naar een andere website) .

• Wapen van Reek gaat voor energieneutraal met pilot

2 mei 2024 - Met de oplevering van 162 zonnepanelen en een batterijpakket heeft ‘Het wapen van Reek’, als eerste gemeenschappelijke accommodatie een belangrijke pioniersrol in de duurzaamheidsambities van de gemeente Maashorst gekregen. Daarmee zet het college verdere stappen in de afspraak uit het bestuursakkoord, om gemeentelijk vastgoed - waar mogelijk - energieneutraal te maken.

• Gevechtsvliegtuigen verzorgen herdenkingsvlucht boven Soesterberg

2 mei 2024 - Op zaterdag 4 mei 2024 brengen gevechtsvliegtuigen, afkomstig van Vliegbasis Volkel een eregroet tijdens de jaarlijkse dodenherdenking over het Nationaal Militair Museum in Soesterberg. De vliegbewegingen vinden plaats tussen 11:00 uur en 14:00 uur.

• Uitspraak gerechtshof: gedoogbesluit gemeente Maashorst rechtmatig

1 mei 2024 - Een aantal omwonenden van de asielopvang in het Van der Valk hotel in Uden heeft vorig jaar een kort geding aangespannen tegen de gemeente en het COA.

• Militaire oefening in Maashorst

30 apr 2024 - In de periode 6 t/m 13 mei 2024 vindt er een militaire oefening plaats in Maashorst.