Let op! Heb je binnenkort een nieuw paspoort, ID-kaart of rijbewijs nodig? De wachttijden zijn een stuk langer dan je van ons gewend bent. Maak daarom op tijd een afspraak. Meer informatie vind je in dit nieuwsbericht.

Moeite met taal of computers?

We helpen je als je moeite hebt met taal of computers of internet. Is de Nederlandse taal begrijpen lastig voor je? Ook dan helpen we je. Je kunt naar het DigiTaalhuis komen in drie bibliotheken in Maashorst. We zitten in de bibliotheek van Uden, Schaijk en op maandag in Zeeland. Maar je kunt ook bellen met Farida Topan van de gemeente, via 06 - 29 35 42 18. Wil je liever mailen, stuur dan een e-mail naar: farida.topan@gemeentemaashorst.nl.

Wat is het DigiTaalhuis?

Bekijk hierboven de uitlegvideo over het DigiTaalhuis

Het DigiTaalhuis (Deze link gaat naar een andere website) is een plek in de bieb waar je naar toe kunt als je niet goed kunt lezen, schrijven of internetten. Of als je moeite met Nederlands hebt. Meerdere organisaties in de buurt, zoals de bibliotheek, ONS welzijn en Stichting Lezen en Schrijven werken hierbij samen. Je kunt via het DigiTaalhuis taallessen volgen, die goed passen bij wat jij nodig hebt

Laaggeletterdheid

Het niet goed kunnen lezen en schrijven, of niet goed om kunnen gaan met internet noemen we laaggeletterdheid. In Maashorst willen we dat iedereen mee kan doen. Daarom willen we iets aan laaggeletterdheid doen. Het komt ook hier nog te veel voor. Je bent dus niet de enige als je moeite hebt met taal of computers. Hulp vragen gaat heel gemakkelijk. Neem contact op met Farida Topan door te bellen naar 06 - 29 35 42 18 of stuur een e-mail: farida.topan@gemeentemaashorst.nl.

Ben je werkgever en wil je jouw medewerkers helpen?

Wil je als werkgever jouw medewerker helpen die moeite heeft met taal of computers? Dan kun je zeker iets voor die medewerker betekenen. Zo kun je andere medewerkers opleiden om bijvoorbeeld een gesprek aan te gaan met laaggeletterde collega’s. Maak het bespreekbaar! Wil je weten hoe? Neem contact op met Farida Topan om de mogelijkheden te bespreken.

DigiTaalhuis maakt zich sterk voor de aanpak van laaggeletterdheid

In Nederland zijn ruim 2,5 miljoen mensen van 16 jaar en ouder laaggeletterd. Hiervan heeft 55% Nederlands als moedertaal. Laaggeletterden hebben moeite met lezen, schrijven, rekenen en/of werken met de computer. Hierdoor vinden ze bijvoorbeeld minder snel een baan of hebben ze moeite met internetbankieren, brieven of e-mails schrijven of bijsluiters van medicijnen lezen. Daarom maken we ons met het DigiTaalhuis sterk voor de aanpak van laaggeletterdheid.

Aanbod DigiTaalhuis

In het DigiTaalhuis Maashorst hebben we activiteiten voor anderstaligen die de Nederlandse taal willen leren. Maar ook voor goed Nederlands sprekende mensen die beter willen leren lezen, schrijven of omgaan met de computer.

Volg een cursus, kom oefenen in groepjes en krijg advies op maat. Meer weten over alle taalactiviteiten? Ga naar de website van de bibliotheek (Deze link gaat naar een andere website)en bekijk daar het aanbod van het DigiTaalhuis.