Let op! Heb je binnenkort een nieuw paspoort, ID-kaart of rijbewijs nodig? De wachttijden zijn een stuk langer dan je van ons gewend bent. Maak daarom op tijd een afspraak. Meer informatie vind je in dit nieuwsbericht.

Lentefeest in de asielopvang in Uden

Geplaatst op dinsdag 16 april 2024

Gevulde wijnbladeren, couscous met kip en groente, brood, dadels, baklava en veel andere zoete lekkernijen. En mensen die vrolijk hun bord vullen, onder wie enkele vrouwen met prachtig met henna versierde handen. Je ziet – en ruikt! – het meteen: het is een bijzondere avond in het restaurant van de tijdelijke opvang voor asielzoekers in Uden. Woensdagavond 10 april vieren bewoners en medewerkers samen de lente, begin van nieuw leven, én Eid al-Fitr, het einde van de ramadan.

Initiatief van het COA

Bij het buffet kijken Mohammed en Lisa tevreden toe. De beide woonbegeleiders van het COA zijn de initiatiefnemers van de avond. “Het COA is religieneutraal. Maar voor veel van onze bewoners is de ramadan erg belangrijk. Daarom wilden we er graag aandacht aan besteden”, vertelt Mohammed.

Eten voor zonsopgang

Het facilitaire team van Van der Valk, onder wie Ilse, stond er meteen voor open. Ilse: “Samen met de mensen van het COA overlegden we hoe we de vastenmaand mogelijk konden maken. Zo regelden we dat de bewoners ’s avonds eten konden ophalen en meenemen naar hun kamer. Zodat zij vóór zonsopgang – als onze keuken nog gesloten is – toch hun eetmoment vroeg in de ochtend konden plannen.”

Googelen naar gerechten

Intussen googelden de koks naar gerechten voor het eindfeest, dat in Nederland het Suikerfeest wordt genoemd. Ook bewoners hielpen mee. Mohammed: “Sommige bewoners werken bij ons in de keuken en een van hen maakte vanavond de linzensoep.” Of Mohammed die al heeft geproefd? “Jazeker. Heerlijk! Normaal gesproken eten wij als medewerkers niet mee. Maar deze avond vieren we samen.”

Lentefeest

“Iedereen is welkom, of je nu wel of niet met de ramadan hebt meegedaan,” vervolgt Mohammed. “Daarom noemen we de avond ook Lentefeest in plaats van ramadanfeest of Eid al-Fitr. Via flyers en posters nodigden we alle bewoners uit. En ook de burgemeester. We zijn vereerd dat hij vanavond samen met ons eet.”

Selfie met de burgemeester

Een groepje bewoners verzamelt zich rond de burgemeester om naar zijn toespraak te luisteren. En applaudisseert als hij hen Eid Mubarak – een gezegend feest – toewenst. De 15-jarige Meryem komt lachend aanlopen: zij heeft een selfie met de burgemeester gemaakt. “Ik geniet van deze avond. Van het lekkere eten en de ontmoetingen”, vertelt ze – terwijl ze nog maar 8 weken les krijgt – in het Nederlands.

Dansen en make-up

Meryem kijkt ook uit naar het cadeautje, waarschijnlijk snoep, dat ze vanavond van haar vader krijgt. En vooral naar morgenavond. “Dan wordt er een vrouwenavond georganiseerd. Dan komen we samen om bijvoorbeeld te dansen en elkaar mooi op te maken.” Met haar prachtig met hennabloemen versierde handen is ze er al helemaal klaar voor.

Samen vieren

Intussen druppelen bewoners van allerlei nationaliteiten binnen om van het eten te genieten. “Er hangt een mooie sfeer”, zegt Mohammed. “Precies zoals de avond is bedoeld: dit verbindingsfeest vier je samen.” Hijzelf heeft ook meegedaan met de ramadan. Wil hij vandaag niet samen met zijn vrienden zijn? Hij lacht. “Jawel, ik heb vanmorgen online contact gehad met familie en vrienden in Marokko. Maar weet je, ik heb hier samen met de bewoners gevast. Daarom wil ik juist ook nu hier zijn. En deze avond met hen, mijn collega’s en natuurlijk de burgemeester samen vieren.”