Overlijdensaangifte

Is een naaste overleden, dan komt er veel op u af. Een begrafenisondernemer of uitvaartverzorger kan u hiermee helpen. Zij weten wat erbij komt kijken en helpen u met het regelen van de uitvaart. Ook verzorgt hij of zij meestal de overlijdensaangifte, maar u mag dit zelf ook doen. De aangifte van overlijden moet binnen 6 werkdagen gedaan worden in de gemeente van overlijden.

Er zijn twee mogelijkheden om de overlijdensaangifte te regelen:

Let op!Let op! Een aantal digitale formulieren voor bedrijven en organisaties werken op dit moment niet. Heeft u vragen? Neem contact op via info@gemeentemaashorst.nl.

Is uw naaste in het buitenland overleden? Neem dan contact op met de gemeente van inschrijving. Voor meer informatie hierover, kunt u terecht op de website van de Rijksoverheid.

Digitale overlijdensaangifte

Wilt u als begrafenisondernemer of uitvaartverzorger digitaal de overlijdensaangifte regelen? Dat kan heel eenvoudig. Klik op de knop ‘Direct regelen’ hierboven. U kunt op deze manier de aangifte regelen wanneer u wilt. Voor de digitale aangifte heeft u E–herkenning nodig.

Aangifte aan de balie

Wilt u liever persoonlijk aangifte doen, dan is dat geen probleem. Maar hiervoor online een afspraak via de button hieronder. Bellen mag natuurlijk ook.

Wat moet u meenemen:

Wat gebeurt er bij aangifte van overlijden?

De gemeente maakt een overlijdensakte op. Wanneer de overledene niet in de gemeente Maashorst ingeschreven staat, wordt dit doorgegeven aan de gemeente waar de overledene wel ingeschreven staat. De inschrijvingsgemeente verwerkt het overlijden in de Basisregistratie Personen (BRP).

De (semi) overheden worden automatisch op de hoogte gesteld van het overlijden. U kunt hierbij denken (voor zover nodig is) aan; de Belastingdienst, Pensioenfondsen, Sociale verzekeringsbank (SVB), Centraal administratiekantoor (CAK), Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO), Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW) en Zorgverzekering.

Bij de aangifte van overlijden wordt een schriftelijk verlof tot begraven of cremeren afgegeven. Wanneer de aangifte digitaal plaatsgevonden heeft, dan wordt dit ook digitaal aan u verstrekt. Met dit verlof krijgt u voor de begrafenis of crematie toestemming.

De overledene mag niet eerder dan 36 uur en niet later dan 6 werkdagen na overlijden begraven of gecremeerd worden. Wilt u dit wel? Neem dan contact met ons op: 0413 - 28 19 11.

Levenloos geboren kindje

Uw verlies is een ingrijpende, verdrietige gebeurtenis. Daarom proberen wij u bij de administratieve kant hiervan zo goed mogelijk te helpen. Als u dat wilt, kunt u uw kindje laten bijschrijven bij uw persoonsgegevens in de Basisregistratie Personen (BRP). Alle informatie over het aangeven van uw levenloos geboren kindje of uw kindje bijschrijven bij uw persoonsgegevens in de BRP, leest u op de pagina Aangifte levenloos geboren kindje.

Kosten

De aangifte van overlijden zelf kost niks. Soms heeft u wel een uittreksel nodig om de administratieve zaken af te handelen. De kosten voor een uittreksel zijn €13,80 (2021). 

Hoe tevreden bent u over deze pagina van de website?