Individuele inkomenstoeslag
Een individuele inkomenstoeslag is een geldbedrag dat gemeenten kunnen geven aan mensen die drie jaar of langer van alleen een laag inkomen leven. U kunt één keer per jaar een toeslag ontvangen.
Voorwaarden individuele inkomenstoeslag
Om voor de individuele inkomenstoeslag in aanmerking te komen, moet u aan een aantal voorwaarden voldoen. De belangrijkste voorwaarden zijn:
- U bent (beiden) tussen de 21 jaar en pensioengerechtigde leeftijd.
- Uw (gezamenlijk) inkomen is in de afgelopen 3 jaar minder dan 120% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm (Deze link gaat naar een andere website)geweest.
- Let op: voor het berekenen van uw van toepassing zijnde bijstandsnorm (Deze link gaat naar een andere website) wordt bij de individuele inkomenstoeslag rekening gehouden met de regels met betrekking tot de kostendelersnorm. Dat betekent dat we ook kijken of er in uw huishouden personen zijn met wie u kosten kunt delen. Als dat zo is geldt voor u een lagere bijstandsnorm (Deze link gaat naar een andere website).
- Uw vermogen is niet hoger (geweest) dan toegestaan.
- Er is geen zicht op inkomensverbetering.
- U ontving (beiden) in de afgelopen 12 maanden niet eerder een individuele inkomenstoeslag/langdurigheidstoeslag.
- U heeft (beiden) in de afgelopen 12 maanden geen maatregel opgelegd gekregen in verband met het verlenen van onvoldoende medewerking aan het vinden of houden van een baan.
- Studenten of mensen die in de referteperiode (36 maanden voor aanvraag) nog studeerden, komen niet in aanmerking voor een individuele inkomenstoeslag.
Let op: als u in een schuldregeling zit, moet u de ontvangst van de individuele inkomenstoeslag melden bij de Gemeentelijk Kredietbank (GKB) of de Kredietbank Nederland (KBN). Het wordt namelijk als inkomen aangemerkt bij de berekening van uw Vrij te laten bedrag (Vtlb- berekening). Al uw inkomsten boven het Vtlb moeten afgedragen worden aan uw schuld. Dit volgt uit de Recofa- richtlijn, berekening Vtlb § 6.2.
Aanvragen individuele inkomenstoeslag
U kunt een aanvraag indienen voor de individuele inkomenstoeslag:
- Als u een uitkering in het kader van de Participatiewet (IOAW-uitkering of een periodieke bijzondere bijstand) ontvangt van de gemeente Maashorst, gebruik dan het Aanvraagformulier Minimavoorzieningen en bijzondere bijstand (PDF, 804.6 kB). Dit geldt ook als u in de periode van 12 maanden voorafgaand aan deze aanvraag al eerder bijzondere bijstand heeft ontvangen en daarbij bewijsstukken heeft ingeleverd van uw inkomen en vermogen. Voorwaarde is dan wel dat er in de tussentijd niets is in uw situatie is veranderd.
- In alle andere gevallen (dus als u nu geen uitkering ontvangt) gebruikt u het Aanvraagformulier Minimavoorzieningen en bijzondere bijstand (zonder lopende uitkering) (PDF, 913.8 kB).
Stuur uw ondertekende aanvraag en eventuele bijlagen naar de gemeente Maashorst, t.a.v de afdeling Sociaal Domein, Postbus 83, 5400 AB Uden. Of deponeer ze in de brievenbus van het gemeentehuis.